Αν υπήρχε ένα περιθώριο ένταξης της Ελλάδας έστω και για έναν μήνα, έως τις 20 Αυγούστου, στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, φοβάμαι πως χάθηκε οριστικά μετά τους κυβερνητικούς χειρισμούς στο θέμα του ΦΠΑ των νησιών και το γερμανικό μπλόκο.

Ο Γιάννης Στουρνάρας, διοικητής της ΤτΕ, μαθαίνω πως θα επιμείνει στην ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο QE έως τη λήξη του προγράμματος, αλλά και στη διατήρηση του waiver μετά τις 20 Αυγούστου στη συνεδρίαση του ΔΣ της ΕΚΤ στις 26 Ιουλίου. Τα περιθώρια όμως είναι μάλλον ανύπαρκτα. Αύγουστο δεν συνεδριάζει η ΕΚΤ, ενώ ακόμα και αν γινόταν ένα θαύμα και σφραγιζόταν αμέσως η έκθεση συμμόρφωσης από το γερμανικό Κοινοβούλιο, δεν υπάρχει χρόνος για να εκπονηθεί ανάλυση βιωσιμότητας χρέους από την κεντρική τράπεζα της ευρωζώνης.

Καθαρές κουβέντες

Ο Μπενουά Κερέ της ΕΚΤ άλλωστε, μάλλον τα είπε όλα. Ρωτήθηκε για το QE και επανέλαβε ότι υπάρχουν όροι που είναι γνωστοί: το waiver και μετά ανάλυση χρέους στην οποία θα πιστοποιείται η βιωσιμότητα. Ας πούμε ότι το DSA –ανάλυση χρέους –βγάζει βιωσιμότητα. Λέμε εμείς. Ο Κερέ είπε όμως ότι οι αποφάσεις πρέπει να ληφθούν επίσημα και θα πρέπει να συνυπολογιστούν και οι ανατροπές με τον ΦΠΑ (οι νέες εγκρίσεις από τη γερμανική Βουλή) στο χρονοδιάγραμμα. Κοινώς, αποχαιρέτα το QE.

Ενα καλώδιο στον αέρα

Από ένα καλώδιο κρέμεται η επάρκεια ηλεκτρικής ισχύος της Κρήτης το 2020, καθώς το μεγάλο έργο της διασύνδεσης του νησιού με την Αττική βρίσκεται στον αέρα. Το μεγαλύτερο μέρος των πετρελαιοκίνητων μονάδων παραγωγής ρεύματος της ΔΕΗ, εξαιτίας αυστηρών κοινοτικών οδηγιών, θα πρέπει να αποσυρθούν για περιβαλλοντικούς λόγους. Ετσι το νησί θα έχει έλλειμμα ισχύος σε περίπου ενάμιση χρόνο. Αυτό είναι γνωστό εδώ και χρόνια. Ο ΑΔΜΗΕ, λοιπόν, έχει προγραμματίσει το έργο της υποθαλάσσιας διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική συνολικής ισχύος 700 MW. Παράλληλα, προχωρά η κατασκευή ενός μικρότερου καλωδίου Πελοποννήσου –Κρήτης ισχύος 200 MW. Αυτό θα είναι έτοιμο το 2020, αλλά δεν αρκεί για την ασφαλή παροχής ηλεκτρικής ενέργειας του νησιού.

Σπαρματσέτα

Για το μεγάλο έργο υπήρχαν εδώ και μήνες διαπραγματεύσεις ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και την κοινοπραξία EuroAsia Interconnector, καθώς η τελευταία «τρέχει» το μεγάλο επενδυτικό σχέδιο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ –Κύπρου –Κρήτης –Αττικής. Ωστόσο αυτές οι διαπραγματεύσεις, που αφορούσαν τη σύσταση μιας κοινής εταιρείας για να αντιμετωπίσει τις διασυνδέσεις αυτές ως ένα ενιαίο έργο ναυάγησαν… Ο κίνδυνος για την επάρκεια ισχύος της Κρήτης είναι πλέον ορατός. Και τώρα η Ρυθμιστικής Αρχή Ενέργειας καλείται να αποφασίσει πάραυτα, για το αν θα αναθέσει τη διασύνδεση της Αττικής με την Κρήτη απευθείας στον ΑΔΜΗΕ ή αν θα προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό…

Καλού κακού, οι Κρητικοί ας φροντίσουν να έχουν στην άκρη και κανένα σπαρματσέτο. Αχρείαστο να ‘ναι.

Εγώ το είπα πρώτος

Η κόντρα των δύο εργοδοτικών οργανώσεων ΣΕΒ και ΣΒΒΕ καλά κρατεί. Και όπως φαίνεται, μέρα με τη μέρα παίρνει κι άλλες διαστάσεις. Το τελευταίο επεισόδιο γράφτηκε στο εβδομαδιαίο δελτίο για την ελληνική οικονομία που εκδίδει η Ξενοφώντος και είχε ως θέμα «Ισχυρή μεταποίηση ως προϋπόθεση ανάπτυξης με ποιοτικές θέσεις εργασίας». Εκεί τονίζεται με νόημα ότι ο ΣΕΒ έχει προτείνει από τις πρώτες μέρες της θητείας του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα την ανάγκη σύστασης του υπουργείου Βιομηχανίας. Πράγματι ο πρόεδρος του ΣΕΒ Θεόδωρος Φέσσας (επάνω αριστερά) είχε αναλάβει σχετική πρωτοβουλία το 2015, η οποία υλοποιήθηκε εν μέρει, με τον Πρωθυπουργό να τοποθετεί τη Θεοδώρα Τζάκρη στη θέση της υφυπουργού Βιομηχανίας. Από τότε, το χαρτοφυλάκιο του υφυπουργού έχει περάσει στα χέρια του Αλέξη Χαρίτση μαζί με τις αρμοδιότητες για το ΕΣΠΑ. Υπουργείο Βιομηχανίας όμως δεν δημιουργήθηκε ποτέ. Το θέμα επανέφερε στο προσκήνιο ο πρόεδρος του ΣΒΒΕ Αθανάσιος Σαββάκης (επάνω δεξιά) στα μέσα της περασμένης εβδομάδας και παίρνοντας την πάσα ο Πρωθυπουργός είπε «το εξετάζουμε σοβαρά το ζήτημα»… Ε, μετά βγήκε ο ΣΕΒ να μας θυμίσει ότι δική του πρόταση ήταν, ρίχνοντας λίγο ακόμα λάδι στη φωτιά που σιγοκαίει ανάμεσα στο τρίγωνο Ξενοφώντος – Μαξίμου – Θεσσαλονίκης.