Προβλέπεται η ροπή ενός νέου στα ναρκωτικά; Έως έναν βαθμό ναι, υποστηρίζουν οι επιστήμονες, εφόσον κατά την εφηβεία τους γίνει έλεγχος του εγκεφάλου τους με απεικονιστικές τεχνικές.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Μπράιαν Κνούτσον του Πανεπιστημίου Στάνφορντ, που έκαναν τη δημοσίευση στο περιοδικό «Nature Communications», σύμφωνα με το BBC, μελέτησαν 144 εφήβους που δεν είχαν έως τότε κάνει ποτέ χρήση ναρκωτικών. Μεταξύ των ερευνητών περιλαμβάνεται και ο έλληνας επιστήμονας της διασποράς, ο Δημήτρης Παπαδόπουλος της Γαλλικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας και Εναλλακτικών Ενεργειών.

Οι νέοι αρχικά απάντησαν σε ερωτηματολόγια και υποβλήθηκαν σε ψυχολογικά τεστ αξιολόγησης της προσωπικότητάς τους, για να εντοπισθεί π.χ. πόσο παρορμητικοί ήταν (είναι ένα χαρακτηριστικό που σχετίζεται με τη χρήση ναρκωτικών). Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκε έλεγχος του εγκεφάλου τους με ειδικά μηχανήματα απεικόνισης.

Διαπιστώθηκε ότι οι νέοι που είχαν συγκεκριμένη εγκεφαλική δραστηριότητα (ιδίως ο τρόπος που ο εγκέφαλός τους ανταποκρινόταν στην προοπτική μιας απόλαυσης), ήταν πιθανότερο να αρχίσουν τα ναρκωτικά έπειτα από δύο χρόνια.

Οι έφηβοι που είναι πιθανότερο να μπλέξουν με ναρκωτικά, εξηγούν οι επιστήμονες, είναι όσοι έχουν λιγότερα κίνητρα και παίρνουν μικρότερη απόλαυση από παραδοσιακές ανταμοιβές όπως η απόκτηση χρημάτων. Η τάση για λιγότερο συμβατικές «απολαύσεις» όπως τα ναρκωτικά αφήνει ένα «αποτύπωμα» στον εγκέφαλό τους, πράγμα που επιτρέπει να γίνει πρόβλεψη – εν μέρει τουλάχιστον – για το ποιοι νέοι μπορεί να εθιστούν στα ναρκωτικά.

Οι ερευνητές δήλωσαν ότι η μέθοδός τους, που βρίσκεται ακόμη σε πειραματικό στάδιο και χρειάζεται βελτίωση, μπορεί να βοηθήσει στο μέλλον να εντοπίζονται εκείνοι οι έφηβοι που ρέπουν περισσότερο στα ναρκωτικά.