Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για να ξεκινήσουν τα κατασκευαστικά έργα του αγωγού φυσικού αερίου TAP κατά μήκος του ελληνικού τμήματος των 543 χιλιομέτρων.

Εντός του ελληνικού εδάφους τα έργα θα «σπάσουν» σε τρεις πολύ μεγάλες εργολαβίες, καθεμιά εκ των οποίων αξίζει περί τα 230 εκατ. ευρώ. Δύο από τις τρεις εργολαβίες αναμένεται, σύμφωνα με τις πληροφορίες, να αναλάβει η κοινοπραξία της Ελλάκτωρ με τη γαλλική Spiecapag, ενώ η τρίτη εργολαβία φαίνεται ότι οδεύει προς την κοινοπραξία της J&P ΑΒΑΞ με την ιταλική Bonatti.

Αναφορικά με την προμήθεια των σωλήνων, το πρώτο τμήμα έχει ήδη ανατεθεί στη γερμανική Mannesmann, ωστόσο τα Σωληνουργεία Κορίνθου του ομίλου Βιοχάλκο, βρίσκονται κοντά στην ανάληψη των δύο εκ των τριών τμημάτων στα οποία έχει χωριστεί το ελληνικό κομμάτι του αγωγού.

Πηγές της αγοράς αναφέρουν πως η κοινοπραξία της Ελλάκτωρ με τους Γάλλους διεκδικεί και τμήμα εντός της Αλβανίας, ενώ ο όμιλος ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ φέρεται να διεκδικεί την κατασκευή σταθμών συμπίεσης.

Τα χερσαία τμήματα του TAP θα έχουν συνολικό μήκος περίπου 765 χιλιομέτρων, εκ των οποίων τα 543 χλμ. στην Ελλάδα, τα 211 χλμ. στην Αλβανία, και μόλις 8 χλμ. στην Ιταλία.

Η εταιρία διαχείρισης προβλέπει πως θα λειτουργούν ταυτόχρονα περίπου 15 εργοτάξια κατά μήκος της συνολικής διαδρομής του αγωγού, με 150 έως 200 εργαζόμενους έκαστο.

Σε επίπεδο προυπολογισμού, το έργο αποτιμάται σε περίπου 1,5 δισ. ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί με ιδιωτικά κεφάλαια από την κοινοπραξία έξι ενεργειακών κολοσσών, δημιουργώντας τις προυποθέσεις η Ελλάδα να αναβαθμιστεί ενεργειακά. Κι αυτό καθώς θα γίνει η πύλη εισόδου προς την Ευρώπη του φυσικού αερίου από την Κασπία Θάλασσα και το Αζερμπαϊτζάν.

Στον TAP συμμετέχουν και θα εξασφαλίσουν τη χρηματοδότηση του έργου οι ενεργειακές εταιρείες BP (μερίδιο 20%), η αζέρικη Socar (20%), η νορβηγική Statoil (20%), η βελγική Fluxys (19%), η ισπανική Enagás (16%) και η ελβετική Axpo (5%).

Την ίδια στιγμή που ο TAP προχωρά, αγνοείται παντελώς η τύχη του έτερου ανταγωνιστικού αγωγού ρωσικών συμφερόντων Turkish Stream, ιδιαίτερα μετά τα προβλήματα και την απροθυμία της τουρκικής πλευράς.

Δεδομένου ότι οι διαπραγματεύσεις Τουρκίας και Ρωσίας έχουν παγώσει, οι συζητήσεις για το τουρκικό σκέλος του αγωγού που ήδη έχει υποβαθμιστεί ως προς το μέγεθος και τις ποσότητες που θα μεταφέρει, μετατίθενται για τις αρχές του 2016.

Εδώ και καιρό η Κομισιόν έχει χαρακτηρίσει το μέλλον του αγωγού αβέβαιο, παρότι η Μόσχα συνεχίζει να βρίσκεται σε στάση αναμονής προκειμένου να ξεκαθαρίσουν οι προθέσεις της Άγκυρας.