Toyota Mirai. Το πρώτο υδρογονοκίνητο σεντάν κυψελών καυσίμου μαζικής παραγωγής είναι έτοιμο να ξεκινήσει την εμπορική του καριέρα. Παράξενο σχεδιαστικά, προηγμένο τεχνολογικά. Το αεροδυναμικό – και οικογενειακών προδιαγραφών – υδρογονοκίνητο μοντέλο ετοιμάζεται να κάνει το επίσημο ντεμπούτο του στην ευρωπαϊκή αγορά.

Ναι, είναι αλήθεια, την ώρα που τα υβριδικά «τρέχουν» με χίλια στην παγκόσμια αγορά, η Toyota όχι μόνο δεν επαναπαύεται, αλλά συνεχίζει να επενδύει ακόμη περισσότερο στα «καθαρά» αυτοκίνητα. Δηλαδή, στο μέλλον. Και στην περίπτωση του Mirai, η φράση καθαρό αυτοκίνητο ταιριάζει γάντι, αφού από την εξάτμιση του εκπέμπεται μόνο νερό! Είναι το μοντέλο που με την αρωγή των κυψελών καυσίμου μετατρέπει το υδρογόνο σε ηλεκτρισμό για τη λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα ισχύς 155 ίππων.

Να τονίσουμε ότι τα μοντέλα υδρογόνου – τα FCVs είναι επίσης οχήματα μηδενικών ρύπων που εκπέμπουν μόνο νερό κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Είναι εύκολα στη χρήση τους όπως τα συμβατικά και μπορούν να διανύσουν πολλά χιλιόμετρα χάρη στην αυτονομία και το χρόνο ανεφοδιασμού τους, που και στις δύο περιπτώσεις είναι εφάμιλλα ενός βενζινοκίνητου οχήματος.

Είναι το μοντέλο που εντάσσεται στη στρατηγική για καθαρές μελλοντικές μετακινήσεις που ξεκίνησε πριν από 18 χρόνια με το λανσάρισμα του ToyotaPrius Hybrid.

Η καινοτομία…

Στην πράξη είναι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το οποίο όμως δεν αντλεί την ενέργειά του από μπαταρίες – πχ όπως στα ηλεκτρικά μοντέλα – που φορτίζουν από πρίζα ή από κινητήρα εσωτερικής καύσης (γεννήτρια). Η ενέργεια του αντλείται από την… παραγωγή νερού και είναι αρκετή για να κινεί το αυτοκίνητο, ενώ παράλληλα φορτίζει τις μπαταρίες του. Το μόνο που έχει να κάνει ο οδηγός είναι να φουλάρει με πεπιεσμένο υδρογόνο μέσα σε τρία λεπτά. Το ρεζερβουάρ του φουλάρει με 5 περίπου κιλά. Η τιμή του κιλού κοντά στα 9,5 ευρώ. Οπότε, αυτό σημαίνει ότι με ένα φουλάρισμα –δηλαδή κάτι παραπάνω από 45 ευρώ – έχουμε μια αυτονομία που αγγίζει τα 500-600 χιλιόμετρα, ανάλογα και με το στυλ οδήγησης. Έχει δύο δεξαμενές υδρογόνου- τοποθετημένες στα πίσω καθίσματα, ενώ επάνω από αυτήν έχουν τοποθετηθεί οι μπαταρίες νικελίου-μετάλλου του υδριδίου.

Σπορ επιδόσεις, αθόρυβη λειτουργία

Στο δρόμο, κινείται όπως ένα ηλεκτροκίνητο μοντέλο. Είναι εντελώς αθόρυβο, αρκετά γρήγορο – με εξαιρετικές ροπές – και το αμάξωμα του συμπεριφέρεται όπως ένα μεγάλο σεντάν, με στιβαρή αίσθηση, κάτι που διαπιστώσαμε και στην πρώτη οδηγική μας εμπειρία.

Ο οδηγός έχει σύμμαχο τους 155 σπιρτόζικους ίππους – και τη ροπή των 335 Nm< διαθέσιμη από την πρώτη επαφή με το γκάζι. Αν και ζυγίζει 1.850 κιλά, υπόσχεται 0-100 χλμ./ώρα σε 9,6 δλ. και τελική ταχύτητα 178 χλμ./ώρα.

Για το τέλος αφήσαμε το ιδιαίτερα άνετο εσωτερικό του, όπου ξεχωρίζει η λειτουργική, έγχρωμη οθόνη αφής στο κέντρο του ταμπλό με το εξαιρετικό σύστημα πολυμέσων. Ο εξοπλισμός μακροσκελής και φυσικά δεν λείπει τίποτα από τις ηλεκτρικές λειτουργίες.

Το λανσάρισμα στην Ευρώπη του πρώτου οχήματος κυψελών καυσίμου υδρογόνου μαζικής παραγωγής, Toyota Mirai, σε Γερμανία, Μ. Βρετανία και Δανία είναι προ των πυλών – ήδη σε μερικές χώρες έχουν ξεκινήσει οι παραδόσεις – και στη συνέχεια στο Βέλγιο το πρώτο μισό του 2016.