Οταν τελειώνει το πρόγραμμα του Ολοημέρου στο 5ο Δημοτικό Σχολείο Ανω Λιοσίων, γύρω στις 4.30 το απόγευμα, μια ομάδα μαθητών ανυπομονεί όχι να γυρίσει σπίτι, αλλά να ξεκινήσει έναν νέο γύρο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Περιμένει πώς και πώς να έρθουν οι ειδικοί παιδαγωγοί.

Πρόκειται για τους 45 μαθητές Ρομά οι οποίοι συμμετέχουν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Δράσεις υπέρ του παιδιού και της οικογένειας Ρομά», που υλοποιεί για δεύτερη συνεχή χρονιά η Ιερά Μητρόπολη Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως σε συνεργασία με τον Δήμο Φυλής.

Βασικός στόχος του πρότυπου εκπαιδευτικού προγράμματος που φέτος χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από τη Μητρόπολη Ιλίου –πέρυσι ήταν ενταγμένο σε ΕΣΠΑ –είναι η μείωση της σχολικής διαρροής των παιδιών Ρομά, η ένταξη, η κοινωνικοποίηση, η συμβουλευτική στήριξη των οικογενειών τους αλλά και η συνύπαρξη με τους μη Ρομά.

«Είναι μια προσπάθεια για την ένταξη της διαφορετικότητας στο γενικότερο κοινωνικό σύνολο. Θέλουμε οι Ρομά να αποτελούν μέρος της κοινωνίας με τη δική τους ταυτότητα» τονίζει ο μητροπολίτης Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως Αθηναγόρας που είχε την ιδέα για την υλοποίηση της πρωτοποριακής για τα δεδομένα της Εκκλησίας πρωτοβουλίας. Οπως προσθέτει, το 2010, όταν εξελέγη μητροπολίτης, διαπίστωσε το πρόβλημα με τους Ρομά στις περιοχές Ανω Λιοσίων, Ζεφυρίου και Μενιδίου. Ετσι, αποφάσισε να προχωρήσει σε δράσεις για την καλύτερη ένταξη των Ρομά.

Μόλις στον δεύτερο χρόνο των «Δράσεων» ο αριθμός των παιδιών που παρακολουθούν τα μαθήματα σχεδόν διπλασιάστηκε. «Εχουμε καταφέρει να μειώσουμε τη σχολική διαρροή αλλά και να έχουμε νέες εγγραφές. Οι αιτήσεις για το πρόγραμμα ξεπέρασαν τις 60» σημειώνει ο επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος, επιστημονικός συνεργάτης της Μητρόπολης σε εκπαιδευτικά θέματα, δάσκαλος Δημήτρης Ανυφαντάκης. «Παρατηρούμε ότι τα παιδιά έρχονται και παρακολουθούν το πρόγραμμα με μεγάλη όρεξη. Αλλά και η κοινότητα των Ρομά έχει κατανοήσει τα οφέλη του».

Με τους μαθητές Ρομά ασχολούνται δύο ψυχολόγοι, δύο ειδικοί παιδαγωγοί (για θέματα μαθησιακών δυσκολιών), ένας κοινωνικός λειτουργός. «Προσφέρουμε στο παιδί αλλά υποστηρίζουμε και την οικογένειά του. Στήριξη προσφέρεται σε 30 οικογένειες» αναφέρει ο κ. Ανυφαντάκης προσθέτοντας: «Θέλουμε να αποκτήσουν αυτά τα παιδιά κοινωνικές δεξιότητες. Να μάθουν πώς να συμπεριφέρονται και έξω από το σχολείο, στην πλατεία, στη γειτονιά». Την περασμένη Δευτέρα, μάλιστα, ομάδα μαθητών Ρομά μαζί με δασκάλους και τον μητροπολίτη Αθηναγόρα επισκέφτηκαν τη Βουλή.

Το πρόγραμμα ξεκινάει στις 4.30 το απόγευμα, με το τέλος του Ολοημέρου. Οι μαθητές παρακολουθούν πέντε 40λεπτα. Αρχικά γευματίζουν και ξεκουράζονται. Ακολουθεί η παρέμβαση από τους ειδικούς. Στόχος τους είναι να βοηθήσουν τα παιδιά να αναπτύξουν ικανότητες και δεξιότητες μέσα από προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής, περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, αγωγής υγείας, θεατρικής αγωγής.

Αποδοχή του διαφορετικού

Οι δράσεις, τονίζει ο επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος, υλοποιούνται σε μια περιοχή με σύνθετα προβλήματα και το πρόγραμμα έρχεται να δώσει απαντήσεις και λύσεις και στον τομέα των διακρίσεων και της αποδοχής του διαφορετικού. Ο Δήμος Φυλής έχει 7.500 Ρομά σε σύνολο πληθυσμού 45.000 «και η συμβίωση μαζί τους είναι δύσκολη – δεν έχουν γίνει ακόμη αποδεκτοί».