Χρειάστηκαν δεκαπέντε ολόκληρα χρόνια – από τότε που λειτούργησαν για πρώτη φορά οι σταθμοί του Μετρό Σύνταγμα και Πανεπιστήμιο – έως ότου οι αρμόδιοι να τοποθετήσουν θέσεις στάθμευσης για ποδήλατα (δέστρες) στις επιφάνειες αυτών των δύο πολύ κεντρικών σταθμών της Αθήνας. Κάλλιο αργά παρά ποτέ…

Οι θέσεις τοποθετήθηκαν πριν από λίγες ημέρες. Σημειώνεται πως έξω από αρκετούς σταθμούς του Μετρό και του ηλεκτρικού υπάρχουν θέσεις στάθμευσης. Εντούτοις οι πιο κεντρικοί σταθμοί Μετρό της Πρωτεύουσας – Πανεπιστήμιο και Σύνταγμα – μόλις τώρα απέκτησαν τις δέστρες.

Στον σταθμό Πανεπιστήμιο οι δέστρες βρίσκονται στην καρδιά της Πλατείας Κοραή. Σημείο που είναι πολυσύχναστο και ενδεχομένως θα δυσκολέψει απόπειρες κλοπής ποδηλάτων.

Οι θέσεις στάθμευσης για ποδήλατα έξω από τον σταθμό Πανεπιστήμιο

Αντίθετα, στο Σύνταγμα έχουμε μία ένσταση: Οι δέστρες είναι στο πεζοδρόμιο επί της Λ.Αμαλίας και όχι στην καρδιά της Πλατείας. Αλήθεια γιατί μπήκαν εκεί; Μάλλον δεν είναι και το πιο βολικό μέρος. Δεν υπήρχε ένα σημείο στην Πλατεία όπου θα μπορούσαν να τοποθετηθούν;

Οι θέσεις στάθμευσης για ποδήλατο στην Πλατεία Συντάγματος. Στο πεζοδρόμιο επί της Λ.Αμαλίας

Το σίγουρο είναι πάντως πως – όποιος κι αν πήρε την απόφαση για την τοποθέτηση των θέσεων στάθμευσης, η Διοίκηση του Μετρό, η ΣΤΑΣΥ Α.Ε., ο Δήμος – οι δέστρες θα διευκολύνουν όσους μετακινούνται με ποδήλατο και όσους συνδυάζουν το πετάλι με το Μετρό.

Επιπλέον, οι δέστρες θα «παροτρύνουν» πολλούς πολίτες να χρησιμοποιούν το ποδήλατο. Οι θέσεις, κυρίως αυτές έξω από τον σταθμό Πανεπιστήμιο, είναι σε κεντρικό σημείο όπου υπάρχουν και μαγαζιά. Συνεπώς μπορεί κάποιος να κλειδώσει εκεί το ποδήλατό του και να κάνει τα ψώνια του, τη βόλτα του, τη δουλειά του.

Έχουμε γράψει πολλές φορές ότι τέτοιες μικρές παρεμβάσεις (όπως είναι οι δέστρες), περνούν το μήνυμα στους πολίτες ότι οι Δήμοι, οι συγκοινωνιακοί φορείς ενδιαφέρονται για το ποδήλατο. Κι αυτό μπορεί να επιδράσει πολύ θετικά. Είναι πολύ πιθανόν να κινητοποιήσει κάποιους πολίτες να κάνουν πετάλι.

Με ρυθμούς χελώνας οι διευκολύνσεις για το ποδήλατο

Πρέπει όμως να πούμε τα πράγματα με τ’ όνομά τους: Οι παρεμβάσεις και οι διευκολύνσεις στις οποίες προχωρούν οι διοικήσεις των μέσων σταθερής τροχιάς αλλά και το Υπουργείο Μεταφορών γενικότερα είναι με ρυθμούς χελώνας.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι χρειάστηκαν 11 ολόκληρα χρόνια από την έναρξη λειτουργίας του ΜΕΤΡΟ μέχρι να επιτραπεί η είσοδος των ποδηλάτων στους συρμούς του…Τόσο διάστημα απαιτήθηκε για να αντιληφθούν οι αρμόδιοι ότι η μεταφορά του ποδηλάτου με το ΜΕΤΡΟ κάνει καλό στην πόλη. Ότι συμβάλλει στη βιώσιμη κινητικότητα. Ότι το ποδήλατο δεν είναι το «ΚΑΚΟ». Ότι το ποδήλατο – για να παραφράσουμε ένα σύνθημα – δεν είναι πρόβλημα, είναι λύση.

Μέχρι πριν λίγα χρόνια μάλιστα απαγορευόταν η είσοδος των ποδηλάτων στα ασανσέρ του ηλεκτρικού και του Μετρό. Οι υπεύθυνοι κατάλαβαν όμως ότι η είσοδός τους εκεί βοηθάει, εξυπηρετεί και δεν ενοχλεί. Έτσι επέτρεψαν την είσοδο ποδηλάτων στα ασανσερ. Το γράφω με bold διότι ακόμη και σήμερα κάποιοι υπάλληλοι των ΗΣΑΠ αλλά και πολίτες δεν γνωρίζουν τι ισχύει. Οι υπεύθυνοι – ευτυχώς – κατάλαβαν ότι είναι ευκολότερο, πιο βολικό και ασφαλές να κατεβαίνει κάποιος με το ποδήλατό στην αποβάθρα με το ασανσέρ παρά με τις σκάλες (!). Ναι αυτό ίσχυε πριν. Να σημειωθεί ότι ακόμη απαγορεύεται να φτάνει κάποιος με το ποδήλατό του στις αποβάθρες με τις κυλιόμενες σκάλες…

Οι υπεύθυνοι λοιπόν πρέπει να προχωρήσουν σε παρεμβάσεις και διευκολύνσεις. Ο συνδυασμός Μετρό, ποδηλάτου προσφέρει στη βελτίωση του περιβάλλοντος της πόλης. Ας δουν τι γίνεται σε άλλες χώρες της Ευρώπης αλλά και αλλού.

Η ίδια παρότρυνση ισχύει και για τον Δήμο Αθηναίων. Αυτό το τόσο απλό, να τοποθετηθούν θέσεις στάθμευσης – δέστρες για ποδήλατα σε κεντρικά σημεία της Πρωτεύουσας στην καρδιά εμπορικών πεζοδρόμων (Ερμού, Αιόλου, στα γύρω στενά) γιατί δεν γίνεται;

Οι «ΟΡΘΟΠΕΤΑΛΙΕΣ» πεταλάρουν και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Follow us στο twitter@orthopetalies ή στο Facebook Orthopetalies blog για καθημερινή ενημέρωση