Επειτα από μήνες δημιουργικής ασάφειας η κυβέρνηση κάνει τα πρώτα δειλά βήματα προς τα εμπρός στο μέτωπο των ιδιωτικοποιήσεων, δείχνοντας αποφασισμένη να προχωρήσει κανονικά τους διαγωνισμούς για τον ΟΛΠ, τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια και το ιπποδρομιακό στοίχημα, υπό την πίεση να συγκλίνει με κάποια από τα αιτήματα των δανειστών. Προς ακύρωση ωστόσο φαίνεται ότι οδεύουν οι διαγωνισμοί για ΤΡΑΙΝΟΣΕ, και ΟΛΘ.

Την πολύμηνη θολούρα στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων φαίνεται ότι διαδέχεται η απόφαση από το Μέγαρο Μαξίμου να προχωρήσουν κανονικά οι διαγωνισμοί για τον ΟΛΠ με την πώληση του 51% συν το μάνατζμεντ αλλά όχι του αρχικού 67%, για τα περιφερειακά αεροδρόμια, και του ιπποδρομιακού στοιχήματος.

Τα τρία αυτά ντιλς συζητήθηκαν σύμφωνα με πληροφορίες χθες στο Brussels Group, όπου νωρίτερα το ΤΑΙΠΕΔ είχε αποστείλει όλα τα απαιτούμενα στοιχεία, και σύμφωνα και με πηγές προσκείμενες στον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Ι.Δραγασάκη, οι διαγωνισμοί προχωρούν κανονικά.

Έτσι, στο μέτωπο του ΟΛΠ, παρά τις αρχικές εξαγγελίες υπουργών ότι ακυρώνεται, η τελική απόφαση προβλέπει πώληση του 51% αντί για το 67%. Σε 10 ημέρες συνεδριάζει το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου ο διαγωνισμός να ξεπαγώσει και επίσημα. Συζητείται παράλληλα μια συμβιβαστική λύση ώστε να αυξηθεί το ετήσιο έσοδο του παραχωρησιούχου προς το Δημόσιο που σήμερα είναι 2%.

Το ξεπάγωμα του διαγωνισμού για το λιμάνι του Πειραιά σηματοδότησαν δύο εξελίξεις κατά την εβδομάδα που πέρασε. Πρώτον, η τηλεφωνική συνομιλία του Κινέζου πρωθυπουργού Li Keqiang με τον Αλέξη Τσίπρα την Τρίτη του Πάσχα, για να ακολουθήσει την επομένη ημέρα, επιστολή του ΤΑΙΠΕΔ προς την Cosco και τις υπόλοιπες εταιρείες που ενδιαφέρονται για τον διαγωνισμό.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι τρεις πιο «ζεστοί» υποψήφιοι στο διαγωνισμό για τον ΟΛΠ, η Cosco, η APM Terminals, θυγατρική του δανέζικου ναυτιλιακού κολοσσού Maersk Group, αλλά και η φιλιπινέζικη ICTS, ενημερώθηκαν και επισήμως από το Ταμείο πως ο διαγωνισμός θα ξεκινήσει και πάλι.

Στην περίπτωση των αεροδρομίων, ο διαγωνισμός σύμφωνα με τις ίδιες πηγές προχωρά κανονικά, με την ελληνική πλευρά να συζητά αυξημένα ανταποδοτικά τέλη για τους Δήμους. Το ενδεχόμενο να υπάρξει συμφωνία ως προς αυτό δεν μοιάζει πολύ δύσκολο. Επομένως αμέσως μόλις δοθεί το πράσινο φως από την πολιτική ηγεσία, το ΤΑΙΠΕΔ θα συναντηθεί με τη γερμανική Fraport με αντικείμενο την εξεύρεση τρόπων ώστε να βελτιωθεί η συναλλαγή προς όφελος του Δημοσίου. «Το κριτήριό μας σε κάθε περίπτωση είναι να βρούμε τι μπορεί να γίνει στα πλαίσια του υπάρχοντος διαγωνισμού. Οχι να γίνουν κινήσεις που θα τον τινάξουν στον αέρα», λέει στέλεχος του ΤΑΙΠΕΔ.

Όσο για το ιπποδρομιακό στοίχημα υπογράφεται την Παρασκευή η πώλησή του στον πλειοδότη από πέρυσι του διαγωνισμού, δηλαδή τον ΟΠΑΠ.

Αγκάθι ωστόσο στο σκέλος των ιδιωτικοποιήσεων παραμένει το που θα κατευθύνονται τα όποια έσοδα. Η ελληνική πλευρά επιμένει ώστε το 50% των εσόδων να κατευθύνεται για την ενίσχυση της Κοινωνικής Ασφάλισης, θέμα με το οποίο διαφωνούν οι δανειστές. Υπάρχει ωστόσο και εναλλακτική ελληνική πρόταση, τα έσοδα να πηγαίνουν για την εξυπηρέτηση των δόσεων, και όχι γενικά και αόριστα στο χρέος.

Τέλος, δεν φαίνεται να προχωρούν οι ιδιωτικοποιήσεις για ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ ζυμώσεις γίνονται γύρω από το ντιλ του Αστέρα Βουλιαγμένης. Το ΤΑΙΠΕΔ από κοινού με την Εθνική Τράπεζα, πωλητή του μεγαλύτερου τμήματος της έκτασης, και τους εκπροσώπους του αραβο-τουρκικού fund Jermyn Real Estate που είχε πλειοδοτήσει στο διαγωνισμό προσφέροντας τίμημα 400 εκατ. ευρώ, αναζητούν από κοινού λύση, μετα το μπλόκο του Συμβουλίου της Επικρατείας που απεφάνθη ότι η υλοποίηση πολυτελών κατοικιών στην έκταση δεν μπορεί να προχωρήσει.