Το νέο εξεταστικό σύστημα με τέσσερα υποχρεωτικά μαθήματα κι ένα μάθημα «μπαλαντέρ», που θα εφαρμοστεί το σχολικό έτος 2015-16 για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση των μαθητών που φοιτούν σήμερα στη Β’ Λυκείου, ανακοίνωσε τελικά χθες, ύστερα από διεργασίες που κράτησαν σχεδόν δύο μήνες, το υπουργείο Παιδείας.

Το σύστημα αυτό πάντως θα είναι για μία ακόμα φορά στη νεότερη εκπαιδευτική ιστορία της χώρας μεταβατικό –με όσα συνεπάγεται αυτό για την ψυχολογία των μαθητών που θα κληθούν να το δοκιμάσουν.

Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, ο υπουργός Αριστείδης Μπαλτάς και ο αναπληρωτής του Τάσος Κουράκης, έχει ήδη δηλώσει ότι θα ακολουθήσει ευρύς διάλογος για νέες αλλαγές στην εκπαίδευση, οι οποίες θα περιλαμβάνουν όλες τις βαθμίδες της και το εξεταστικό σύστημα. Ωστόσο, μέχρι να σχηματοποιηθούν και να εφαρμοστούν αυτές οι αλλαγές, είναι ενδεχόμενο το Eξεταστικό που ανακοινώθηκε χθες να εφαρμοστεί τελικά και στους μαθητές της σημερινής Α’ Λυκείου, αν όχι και για κάποια από τα σημερινά γυμνασιόπαιδα.

Πυρήνας του νέου συστήματος είναι η αύξηση των δυνατοτήτων που θα έχουν οι υποψήφιοι στην επιλογή σχολών μέσα από τα Επιστημονικά Πεδία συγκριτικά με αυτές που είχαν με το προηγούμενο σύστημα. Συγκεκριμένα, ενώ με το προηγούμενο σύστημα θα μπορούσαν να επιλέξουν σχολές μόνο από ένα Επιστημονικό Πεδίο εξεταζόμενοι σε τέσσερα μαθήματα, τώρα θα μπορούν να επιλέξουν σχολές και από δεύτερο Επιστημονικό Πεδίο εφόσον επιλέξουν προαιρετικά το πέμπτο μάθημα – «μπαλαντέρ». Δίνει δηλαδή περισσότερες ευκαιρίες. Αυτό που απομένει τώρα είναι να καταταχθούν τα τμήματα των ΑΕΙ και ΤΕΙ στα 5 Επιστημονικά Πεδία που δημιουργούνται, κάτι που θα γίνει το επόμενο διάστημα με υπουργική απόφαση.

Οι αλλαγές

1. Διαμορφώνονται τρεις ομάδες προσανατολισμού: Ανθρωπιστικών Σπουδών, Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής. Συνολικά οι μαθητές/τριες θα παρακολουθούν 32 διδακτικές ώρες την εβδομάδα στην Γ’ τάξη του Ημερήσιου ΓΕΛ και 25 ώρες στην Δ’ τάξη του Εσπερινού ΓΕΛ.

2. Για όλα τα γνωστικά αντικείμενα (μαθήματα γενικής παιδείας, μαθήματα προσανατολισμού και μαθήματα επιλογής) θα ακολουθηθούν προγράμματα σπουδών ήδη εγκεκριμένα από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ή το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που αντιστοιχούν σε επίσης ήδη εγκεκριμένα σχολικά εγχειρίδια. Ειδικά για τα Λατινικά θεωρητικού προσανατολισμού και τη Χημεία θετικού προσανατολισμού, επιστημονικές ομάδες που έχουν συγκροτηθεί εργάζονται για την προσαρμογή της διδακτέας ύλης, καθώς η διδασκαλία τους δεν προβλεπόταν στο πρόγραμμα του Νέου Λυκείου για τη φετινή Β’ Τάξη.

3. Το ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου συνολικά περιλαμβάνει 15 ώρες την εβδομάδα για 5 διδασκόμενα μαθήματα ανά ομάδα.

4. Τα Επιστημονικά Πεδία ορίζονται ως εξής:

1ο Επιστημονικό Πεδίο (Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Σπουδές)

2ο Επιστημονικό Πεδίο (Τεχνολογικές και Θετικές Σπουδές)

3ο Επιστημονικό Πεδίο (Σπουδές Υγείας και Ζωής)

4ο Επιστημονικό Πεδίο (Παιδαγωγικές Σπουδές)

5ο Επιστημονικό Πεδίο (Σπουδές Οικονομίας και Πληροφορικής)

5. Στις εξετάσεις εισαγωγής του σχολικού έτους 2015-16 δίνονται στους μαθητές και στις μαθήτριες οι εξής δυνατότητες:

Α) Να δώσουν εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα και να είναι υποψήφιοι/ες σε ένα μόνο Επιστημονικό Πεδίο, όπως προβλεπόταν από το πρόσφατα νομοθετημένο σύστημα εισαγωγής (Ν. 4186/2013).

Β) Αν οι υποψήφιοι/ες επιθυμούν να έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε ένα δεύτερο Επιστημονικό Πεδίο, θα πρέπει να επιλέξουν και πέμπτο μάθημα (γενικής παιδείας ή ομάδας προσανατολισμού), όπως αυτά περιγράφονται στους πίνακες που ακολουθούν.

6. Ολοι οι υποψήφιοι, ανεξάρτητα από την ομάδα προσανατολισμού, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν από τρία Επιστημονικά Πεδία το ένα ή τα δύο Επιστημονικά Πεδία στα οποία θα έχουν πρόσβαση.

7. Στον υπολογισμό των μορίων, δύο από τα τέσσερα μαθήματα που θα αντιστοιχούν σε ένα Επιστημονικό Πεδίο θα έχουν αυξημένο συντελεστή βαρύτητας, που θα ορισθεί με υπουργική απόφαση.

8. Στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο η πρόσβαση είναι εφικτή από όλες τις ομάδες προσανατολισμού.

Σε κατάσταση αναμονής τα ΕΠΑΛ

Οι ρυθμίσεις για τα ΕΠΑΛ δεν έχουν ακόμα οριστικοποιηθεί, επειδή αναμένεται η σχετική πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, όπως προβλέπει ο νόμος.