Περισσότερα από χίλια στελέχη της ναυτιλίας βρέθηκαν τον προηγούμενο μήνα στο Χίλτον της Αθήνας, στο πλαίσιο του Ελληνικού Ναυτιλιακού Φόρουμ (Greek Shipping Forum). Εκεί μίλησαν για επενδύσεις μέσω private equity, χρηματοδοτήσεις και ανακυκλώσεις πλοίων.

Η γεμάτη ρεσεψιόν ήταν ένδειξη για το πώς οι έλληνες πλοιοκτήτες εξακολουθούν να κυριαρχούν στον κλάδο δεκαετίες μετά τις μεγάλες επιτυχίες του Αριστοτέλη Ωνάση και του Σταύρου Νιάρχου. Ο ελληνικός στόλος έχει σήμερα τη μεγαλύτερη αξία σε όλο τον κόσμο, που υπολογίζεται σε 106 δισ. δολάρια και ελέγχει το 19% των τάνκερ όλου του πλανήτη, σύμφωνα με τη VesselsValue.com.

Η ναυτική κυριαρχία της Ελλάδας αποτελεί αξιοσημείωτο επίτευγμα για την 42η μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, όπου η οικονομική και πολιτική αναταραχή έχει οδηγήσει την ανεργία στο 25%.
Η επιτυχία των Ελλήνων στη ναυτιλία έχει κάνει επίσης δισεκατομμυριούχους τους τέσσερις μεγαλύτερους πλοιοκτήτες με βάση το τονάζ: τον Γιάννη Αγγελικούση, τον Γιώργο Προκοπίου, τον Πέτρο Λιβανό και τον Γιώργο Οικονόμου. Οι τέσσερίς τους ελέγχουν συνολική περιουσία 7,6 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με τον Δείκτη Δισεκατομμυριούχων του Bloomberg.

Κανείς τους δεν εμφανίζεται μεμονωμένα σε διεθνή λίστα πλουσίων. Ο Σπύρος Λάτσης, που είναι ο πλουσιότερος άνθρωπος στη χώρα, προχώρησε σε διαφοροποίηση της ναυτιλιακής αυτοκρατορίας της οικογένειάς του μπαίνοντας και στον τραπεζικό κλάδο. Σήμερα ελέγχει περιουσία 2,7 δισ. δολαρίων.

Οι Ελληνες κυριαρχούν στη ναυτιλία εδώ και πολλά χρόνια. Ο στόλος της χώρας, που το 2013 αριθμούσε 3.669 πλοία, είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Με βάση τα στοιχεία του 2013 η ναυτιλία αναλογούσε στο 7% της ελληνικής οικονομίας και απασχολούσε 192.000 άτομα.

Οι έλληνες μεγιστάνες της ναυτιλίας ελέγχουν το 23% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς ξηρού φορτίου (bulk carrier), παρά το γεγονός ότι η οικονομία της Ελλάδας αναλογεί στο 0,4% της παγκόσμιας οικονομίας.

Η επιτυχία τους βρίσκεται σε μεγάλη αντίθεση με τα εσωτερικά προβλήματα της χώρας, όπου το 36% των πολιτών βρίσκεται κοντά στο όριο της φτώχειας ή του κοινωνικού αποκλεισμού, σύμφωνα με τη Eurostat.

ΕΥΝΟΪΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ. Καθώς αυξάνονται οι κοινωνικές πιέσεις, το ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς της ναυτιλίας έχει απασχολήσει πολλές ελληνικές κυβερνήσεις στην προσπάθεια να αυξηθούν τα έσοδα.

Ο κλάδος δεν πληρώνει φόρους για τα διεθνή κέρδη που επαναπατρίζονται με βάση προβλέψεις που θεσπίστηκαν το 1967. Παρά τη συνταγματική αυτή κάλυψη, η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών προχώρησε τον Οκτώβριο σε εθελοντική συμφωνία με την προηγούμενη κυβέρνηση για να διπλασιαστεί ο φόρος που πληρώνει ο κλάδος.

© Bloomberg News