Το μπλουζάκι που κυκλοφορεί στην αγορά της Βόρειας Αμερικής είναι «έξυπνο». Μπορεί και μετρά τους χτύπους της καρδιάς και τις αναπνοές ανά λεπτό. Αλλά και όταν είναι συνδεδεμένο με το Ιντερνετ, μέσω μιας εφαρμογής στο κινητό, δίνει συμβουλές: «χαλάρωσε», «πάρε μια βαθιά ανάσα».

Το μοντέλο είναι δημιουργία της εταιρείας OMsignal στο Μόντρεαλ του Καναδά και είναι ένα μόνο από τα έξυπνα ρούχα που κυκλοφορούν ή σχεδιάζονται από νέες εταιρείες που έχουν δημιουργηθεί για αυτόν τον σκοπό, αλλά και από πανεπιστήμια σε Αμερική και Ευρώπη. Τα ρούχα αυτά είναι φτιαγμένα από έξυπνα υφάσματα που περιέχουν βιομετρικά υλικά, αισθητήρες που καταγράφουν ζωτικές λειτουργίες του οργανισμού, ελέγχουν τη σωστή στάση του σώματος κ.ά.

Το μπλουζάκι της καναδικής εταιρείας διαθέτει αισθητήρες που μετρούν ακόμα και τις θερμίδες που καταναλώνει αυτός που το φοράει ή τα επίπεδα του στρες στον οργανισμό του. Μέχρι τώρα, κάποιες από αυτές τις λειτουργίες τις έκαναν τα γκάτζετ που δένουν στον καρπό, στο μπράτσο ή στο πόδι συνήθως αυτοί που γυμνάζονται. Αλλά στα ρούχα οι αισθητήρες είναι ενσωματωμένοι στο ύφασμα.

«Τα έξυπνα ρούχα είναι εύκολο να πιάσουν στην αγορά γιατί είναι το μόνο αξεσουάρ που έτσι κι αλλιώς το φοράμε ήδη όλη μας τη ζωή», λέει στους «Νιου Γιορκ Τάιμς» ο Στεφάν Μαρσό, συνιδρυτής της OMsignal. «Σε μια δεκαετία, κάθε ρούχο που θα αγοράζετε θα έχει κάποιο είδος ενσωματωμένων βιοαισθητήρων».

Αγκάθι το κόστος. Ενα από τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν για να συμβεί αυτό είναι η μείωση του κόστους παραγωγής και τις τελικής τιμής που πληρώνει ο καταναλωτής. Το συγκεκριμένο μπλουζάκι κοστίζει 80 δολάρια, συν 120 δολάρια για τον μηχανισμό, ο οποίος ενεργοποιεί τους αισθητήρες και μεταδίδει τα δεδομένα. «Για να γίνουν προϊόντα ευρείας κατανάλωσης πρέπει η τιμή τους να πέσει πολύ. Υπάρχει μεγάλο κενό ανάμεσα στην κατασκευή ενός πρωτοτύπου και στη μαζική παραγωγή», εξηγεί ο Τζόναθαν Γκάου, υπεύθυνος σε εταιρεία καταναλωτικών ερευνών.

Αρχικά, τα ρούχα αυτά απευθύνονται σε όσους γυμνάζονται, όσους ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για την κατάσταση του οργανισμού τους και στους σχεδιαστές ιατρικών εφαρμογών. «Απέχουμε πολύ από το να γίνουν αντικείμενο καθημερινής χρήσης» λέει ο Γκάου. Σιγά σιγά πάντως το ενδιαφέρον των καταναλωτών αυξάνεται, όπως λέει ο υπεύθυνος της OMsignal Στεφάν Μαρσό.

Τα περισσότερα έξυπνα ρούχα χρησιμοποιούν αγώγιμο νήμα που μπορεί να μεταδώσει ηλεκτρικά σήματα. Οι αισθητήρες, που είναι πλεγμένοι μέσα στο ύφασμα, είναι πολύ μικροί και εύκαμπτοι, ώστε όποιος φοράει το ρούχο ούτε να τους βλέπει ούτε να τους αισθάνεται. Κάποια ρούχα χρειάζονται μπαταρίες, άλλα χρησιμοποιούν εφαρμογές σε smartphone, τα οποία συνδέονται με το Ιντερνετ και στέλνουν πληροφορίες σε οθόνες που βρίσκονται στα ρούχα.

«Αυτό το είδος του υφάσματος μέχρι τώρα υπήρχε μόνο στο εργαστήριο. Καμία εταιρεία δεν μπορούσε να το παραγάγει μαζικά. Τώρα όμως πολλές εταιρείες υποστηρίζουν ότι έχουν φτάσει πλέον σε αυτό το σημείο», εξηγεί η Ελιάν Φιολέτ, αναλύτρια στον χώρο της τεχνολογίας.

Μία από αυτές τις εταιρείες, η Cityzen Sciences, βρίσκεται στη Λυών της Γαλλίας και κατασκευάζει μπλουζάκια με μικροαισθητήρες στο ύφασμα, οι οποίοι μετρούν τη θερμοκρασία, τους σφυγμούς της καρδιάς και εντοπίζουν τη γεωγραφική τοποθεσία του ατόμου.

Η Sensilk, στο Σαν Φρανσίσκο, κατασκευάζει ένα έξυπνο σουτιέν με αισθητήρες που καταγράφουν τη φυσική κατάσταση της γυναίκας. Το ειδικό τμήμα του αμερικανικού Πενταγώνου κατασκευάζει σειρά από έξυπνα ρούχα για στρατιώτες. Επίσης, το Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης κατασκευάζει μια πλατφόρμα για έξυπνα κινητά η οποία θα ενσωματωθεί σε ρούχα.