Πυρκαγιές, εκπαραθυρώσεις, εθνικιστικό μίσος στην Ουκρανία. Και κάπου 2.555 χιλιόμετρα μακριά από τη σύρραξη, ο Διαγωνισμός Τραγουδιού της Γιουροβίζιον στην Κοπεγχάγη (απόψε, ο τελικός), με τη Ρωσία και την Ουκρανία να «σφάζονται» για τις ψήφους από την Κριμαία. Λες και το ποπ «πάρτι» δεν είχε πολέμους, προπαγάνδα, συρράξεις και πολιτική στην ιστορία του…

ΜΕ ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΕΣ

Οσα λέν’ οι στίχοι σου

Δεν έφτανε που βγήκε ντυμένη στα ασημί, με το ευρύ στήθος της, η (ή μάλλον ο) ουκρανή σταρ περφόρμερ Βέρκα Σερντούτσκα (φωτογραφία) να φωνάζει χιτλερικά «άινς, τσβάι, ντράι», έπρεπε να βάλει και παράξενο τίτλο στη συμμετοχή της στον διαγωνισμό, το 2007; Lasha Tumbai (Λάσα Τουμπάι); Τι θα πει αυτό; Russia Goodbye (Ράσα γκουντμπάι) το άκουσαν οι Ρώσοι και το έκαναν το νταβαντούρι τους. Αλλά δεν τους πέρασε. Οπως το 2009 με τη συμμετοχή της Γεωργίας που το παράκανε: We Don’t Wanna Put In! Που βεβαίως το διάβασαν και το άκουσαν ως… Δεν θέλουμε (Βλαντίμιρ) Πούτιν και συγκάλεσαν κοτζάμ επιτροπή της διοργανώτριας EBU για να αποκλείσει το τραγούδι.

ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΟΥ!

Θα σε αποκλείσω, λοιπόν

Ποιος είπε ότι η τουρκική εισβολή στην Κύπρο βρέθηκε μόνον στο τραπέζι –κατοπινών –διαπραγματεύσεων. Το ζήτημα βρέθηκε το 1976 στη σκηνή της Γιουροβίζιον, με τη Μαρίζα Κωχ να τραγουδάει, για την ελληνική τηλεόραση, «Παναγιά μου, Παναγιά μου», σαν μοιρολόι για νεκρούς και αγνοούμενους –με παραίνεση του αξέχαστου Μάνου Χατζιδάκι. Τραγούδι το οποίο η κρατική τουρκική τηλεόραση αρνήθηκε να μεταδώσει, ακόμη και κατά παράβαση κανόνων της EBU. Ψήφους είπατε; Ούτε για αστείο από την Τουρκία στις κυπριακές, αλλά και στις ελληνικές συμμετοχές μέχρι το 2005, με το «My Number One» της Ελενας Παπαρίζου.

ΓΑΡΙΦΑΛΑ ΚΑΙ ΛΑ, ΛΑ, ΛΑ

Είσαι ένας δικτάτορας εσύ

Στην πρώτη έγχρωμη απευθείας μετάδοση της Γιουροβίζιον, το 1968, πολλά ασπρόμαυρα πλάνα έτρεχαν στο παρασκήνιο. Κυρίως τα πλάνα του ισπανού δικτάτορα Φράνκο, όπως κατέδειξαν πρόσφατα έρευνα και ντοκιμαντέρ. Ο στρατηγός θέλησε μέσω της Γιουροβίζιον να τονώσει το ηθικό του ισπανικού τουρισμού, που κατέρρεε κάτω από την μπότα του, απαιτώντας νίκη. Την πήρε με την Μασιέλ και το θρυλικό «La, La, La», το οποίο ήταν αρχικά να τραγουδηθεί στα καταλανικά –αλλά ποιος άφηνε τους αυτονομιστές. Να μη θυμηθούμε ότι και η πορτογαλική συμμετοχή το 1974, «E Depois De Adeos», λειτούργησε ως έναυσμα για την Επανάσταση των Γαριφάλων.

ΓΕΙΤΟΝΑ, ΑΣΠΟΝΔΕ ΕΧΘΡΕ

Μην τρέχεις τρομαγμένος

Οι 25.000 νεκροί του Ναγκόρνο Καραμπάχ στοίχειωσαν την κόντρα της Αρμενίας και του –ολοένα ανερχόμενου χάρη στα πετροδόλαρα –Αζερμπαϊτζάν. Ακόμη κι αν είχαν περάσει 18 χρόνια από την κατάπαυση του πυρός, η αρμενική τηλεόραση αποφάσισε να αποσύρει τη συμμετοχή της από τον Διαγωνισμό Τραγουδιού του 2012, που διοργάνωναν οι αζέροι «εχθροί» στο Μπακού με κάθε μεγαλοπρέπεια. Οχι ότι για την αζερική διάκριση το 2011 δεν υπήρξαν και –αναπόδεικτες κατά την EBU –καταγγελίες ότι μετέφεραν με πούλμαν κόσμο εκτός συνόρων για να ψηφίσουν το νικητήριο άσμα «Running Scared» (δεν μπορεί να ψηφιστεί μέσα στα σύνορα της χώρας).