Πρεμιέρα κάνουν οι νέες κλίμακες για μισθωτούς – συνταξιούχους, ελεύθερους επαγγελματίες και όσους έχουν εισοδήματα από ενοίκια με τις φετινές φορολογικές δηλώσεις.
Μισθωτοί και συνταξιούχοι θα φορολογηθούν φέτος για πρώτη φορά με βάση το νέο σύστημα σταθερής έκπτωσης φόρου 2.100 ευρώ για όσους έχουν εισοδήματα έως 21.000 ευρώ. Το αφορολόγητο των 5.000 ευρώ έχει καταργηθεί, όπως και το πρόσθετο αφορολόγητο για όσους έχουν παιδιά.
Αναλυτικά, η νέα κλίμακα έχει τρία κλιμάκια με συντελεστές 22% για εισοδήματα έως 25.000 ευρώ, 32% για τα επόμενα 17.000 ευρώ (κλιμάκιο εισοδήματος από 25.001 έως 42.000 ευρώ) και 42% για εισοδήματα άνω των 42.000 ευρώ.
Ολοι οι μισθωτοί και συνταξιούχοι με εισόδημα έως 21.000 ευρώ δικαιούνται σταθερή έκπτωση φόρου 2.100 ευρώ. Για υψηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια, η έκπτωση φόρου μειώνεται κατά 100 ευρώ για κάθε 1.000 ευρώ εισοδήματος και μηδενίζεται για εισοδήματα άνω των 42.000 ευρώ.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι όσοι έχουν εισόδημα που υπερβαίνει τα 42.000 ευρώ χάνουν εντελώς το αφορολόγητο, αλλά από την άλλη πλευρά, όμως, για όσους έχουν εισόδημα έως 21.000 ευρώ το αφορολόγητο πρακτικά διευρύνεται από τα 5.000 ευρώ σήμερα στα 9.500 ευρώ.
Μισθοί – συντάξεις προσυμπληρωμένα
Μισθοί, συντάξεις και φόροι που παρακρατήθηκαν θα είναι φέτος προσυμπληρωμένα στις φορολογικές δηλώσεις τουλάχιστον των συνταξιούχων και ενδεχομένως και των μισθωτών, αν προλάβει η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων. Σύμφωνα με τη νέα μεθοδολογία, οι κωδικοί της φορολογικής δήλωσης των εισοδημάτων που προέρχονται από τις βεβαιώσεις αποδοχών προσυμπληρώνονται χωρίς τη δυνατότητα επεξεργασίας από τον φορολογούμενο.
Με τον τρόπο αυτόν το υπουργείο Οικονομικών επιχειρεί να περιορίσει το ενδεχόμενο απόκρυψης εισοδημάτων (όπως π.χ. του δεύτερου μισθού ή της δεύτερης σύνταξης) από φορολογουμένους ή τη δήλωση χαμηλότερων ποσών από αυτά που πραγματικά ελήφθησαν.
Οι βεβαιώσεις αποδοχών θα πρέπει να υποβληθούν έως τις 28 Μαρτίου από τους εργοδότες και τα ασφαλιστικά ταμεία αποκλειστικά και μόνο με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω Διαδικτύου στον δικτυακό τόπο της ΓΓΠΣ, ανεξάρτητα αν ο υπόχρεος είναι επιτηδευματίας ή όχι προκειμένου για βεβαιώσεις αποδοχών από μισθωτές υπηρεσίες και ανεξάρτητα από την κατηγορία βιβλίων του ΚΦΑΣ που τηρούνται και από τον τρόπο ενημέρωσής τους (μηχανογραφικά ή χειρόγραφα).
Ελεύθεροι επαγγελματίες
Φόρο από το πρώτο ευρώ των καθαρών εσόδων τους θα κληθούν να πληρώσουν για τα περσινά τους εισοδήματα ένα εκατομμύριο ελεύθεροι επαγγελματίες και επιτηδευματίες καθώς παύουν να φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών, χάνουν το αφορολόγητο αλλά και την έκπτωση φόρου των 2.100 ευρώ που προβλέπεται για μισθωτούς και συνταξιούχους.
Τα εισοδήματα των φυσικών προσώπων τα οποία προέρχονται από ατομικές επιχειρήσεις ή από ελευθέρια επαγγέλματα θα φορολογούνται από το πρώτο ευρώ και μέχρι το επίπεδο των 50.000 ευρώ με συντελεστή 26% και πάνω από το επίπεδο των 50.000 ευρώ με 33%. Εξαιτίας του νέου αυτού συστήματος φορολόγησης και της κατάργησης του αφορολόγητου για τα παιδιά, όσοι αυτοαπασχολούμενοι δηλώνουν ετήσια εισοδήματα έως και 55.000 ευρώ θα δουν τις φορολογικές επιβαρύνσεις τους να αυξάνονται κατακόρυφα.
Για τους νέους επιτηδευματίες, κατά τα τρία πρώτα έτη άσκησης της δραστηριότητάς τους θα ισχύει μειωμένος φόρος στο 13% για τα πρώτα 10.000 ευρώ του ετήσιου εισοδήματος. Τα επιπλέον 40.000 ευρώ θα φορολογούνται με συντελεστή 26% και για το τμήμα του εισοδήματος που υπερβαίνει τα 50.000 ευρώ θα επιβάλλεται φόρος 33%.
Οι ασφαλιστικές εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών θα αφαιρούνται στο σύνολό τους από τα ακαθάριστα έσοδά τους, εφόσον η καταβολή τους είναι υποχρεωτική από τον νόμο.
Μπλοκάκια
Με την κλίμακα φορολόγησης των μισθωτών και συνταξιούχων και όχι με την κλίμακα των ελεύθερων επαγγελματιών θα φορολογηθούν, υπό προϋποθέσεις, όσοι εργαζόμενοι αμείβονταν το 2013 με δελτίο παροχής υπηρεσιών.
Ο φορολογικός νόμος ορίζει ότι όσοι εργαζόμενοι αμείβονται με μπλοκάκι θα φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών εφόσον:
n Παρέχουν τις υπηρεσίες τους με βάση έγγραφη σύμβαση που έχει συνάψει με φυσικό ή νομικό πρόσωπο.
n Παρέχουν υπηρεσίες μέχρι και σε 3 εργοδότες, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, ή σε περισσότερους από 3 εργοδότες, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, εφόσον στην περίπτωση αυτή το 75% των ακαθάριστων εσόδων τους προέρχεται μόνο από έναν εκ των εργοδοτών αυτών.
Πότε δηλώνουμε, πότε πληρώνουμε
Οι δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος θα υποβληθούν φέτος από όλα τα φυσικά πρόσωπα από τις 20 Μαρτίου έως τις 30 Ιουνίου. Η εκκαθάριση θα γίνεται, σύμφωνα με τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, με την υποβολή της δήλωσης και όλοι οι φορολογούμενοι με χρεωστικό εκκαθαριστικό θα πληρώσουν σε τρεις διμηνιαίες δόσεις τον πρόσθετο φόρο.
Η πρώτη δόση θα πρέπει να πληρωθεί έως το τέλος Ιουλίου και η τελευταία έως το τέλος Νοεμβρίου.
Σε περίπτωση εφάπαξ εξόφλησης του φόρου συνεχίζει να παρέχεται έκπτωση 1,5% επί της οφειλής.