Επειτα από μήνες, κατά τους οποίους κειτόταν στις προεξοχές δύο βράχων μόλις μερικά μέτρα από τις ακτές του νησιού Τζίλιο στην Τοσκάνη, το τεράστιο κουφάρι του κρουαζιεροπλοίου «Κόστα Κονκόρντια» τελικά αποκολλήθηκε από το σημείο στο οποίο είχε προσαράξει. Οι εργασίες για την πλήρη ανόρθωση του πλοίου θα συνεχίζονταν κατά τη διάρκεια της νύχτας ενώ, σύμφωνα με τους υπολογισμούς των ειδικών, μέχρι σήμερα την αυγή το πλοίο επρόκειτο να βρίσκεται σε όρθια θέση.

Η επιχείρηση ανόρθωσης και ευθυγράμμισης του κρουαζιεροπλοίου, που στις 13 Ιανουαρίου του 2012 παρεξέκλινε της πορείας του και κατέπεσε σε βράχια με αποτέλεσμα να ναυαγήσει και να χάσουν τη ζωή τους 32 άνθρωποι, είχε προγραμματιστεί να ξεκινήσει στις 6 χθες το πρωί.

ΚΑΤΑΙΓΙΔΑ. Μια καταιγίδα όμως η οποία σημειώθηκε τα ξημερώματα της Δευτέρας ανάγκασε την πολυπληθή ομάδα μηχανικών και εργατών να αναβάλουν το ιδιαίτερα δύσκολο εγχείρημά τους για διάστημα τριών ωρών. Στις 9 το πρωί η πολυαναμενόμενη επιχείρηση, το κόστος της οποίας αναμένεται να ξεπεράσει τα 600 εκατομμύρια δολάρια, τελικά ξεκίνησε. Ωστόσο για τις πρώτες τρεις ώρες το κουφάρι, βάρους 112.000 τόνων και μήκους σχεδόν 300 μέτρων, παρέμενε ακίνητο. Επρεπε να ασκηθεί δύναμη βάρους 6.000 τόνων μέσω ενός πολύπλοκου συστήματος γερανών και αντίβαρων για να αρχίσει το «Κόστα Κονκόρντια» να μετακινείται. Οι υπεύθυνοι της επιχείρησης διαπίστωσαν τη μετατόπιση του σκάφους χάρη στις εικόνες που μετέδιδαν οι υποβρύχιες κάμερες. Οι ίδιες εικόνες όμως αποκάλυψαν ότι η δεξιά πλευρά του πλοίου που κειτόταν κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας για διάστημα 20 μηνών έχει υποστεί σημαντική φθορά.

Δέκα ώρες μετά την έναρξη των εργασιών το «Κόστα Κονκόρντια» είχε περιστραφεί κατά 13 μοίρες από τις 65 συνολικά που χρειαζόταν για να έρθει σε όρθια θέση και είχε ανασηκωθεί κατά περίπου τέσσερα μέτρα. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς των μηχανικών η όλη επιχείρηση επρόκειτο να διαρκέσει περίπου δώδεκα ώρες αλλά ο υπεύθυνος της εταιρείας Costa Φράνκο Πορτσελάκια υπογράμμισε ότι οι εργασίες θα συνεχίζονταν καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας. «Ακόμα και αν χρειαστούν 15 ή 18 ώρες ο στόχος είναι να τα πάμε καλά. Δεν αισθανόμαστε ότι έχουμε καθυστερήσει, είμαστε ευχαριστημένοι με τον τρόπο με τον οποίο εξελίσσονται τα πράγματα», ανέφερε χαρακτηριστικά. Μερικές ώρες αργότερα ο Σέρτζιο Τζιρότο, επικεφαλής της ιταλικής εταιρείας Micoperi που συμμετέχει στην κοινοπραξία η οποία έχει αναλάβει το έργο, προέβλεψε ότι «μέχρι την αυγή το κουφάρι του «Κονκόρντια» θα στέκεται στα πόδια του».

ΑΓΝΟΟΥΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ. Πέρα από την ευθυγράμμιση του τεράστιου κρουαζιεροπλοίου, μεταξύ των κύριων στόχων της ομάδας που σχεδίασε αυτήν την ιδιαίτερα πολύπλοκη επιχείρηση συμπεριλαμβάνονται η ανεύρεση των πτωμάτων δύο εκ των 32 ανθρώπων που τη νύχτα της 13ης Ιανουαρίου έχασαν τη ζωή τους καθώς και η προστασία του περιβάλλοντος. Μέχρι χθες το βράδυ τα πτώματα της ιταλίδας επιβάτιδας Μαρία Γράτσια Τρεκαρίκι και του ινδού σερβιτόρου του πλοίου Ράσελ Ρέμπελο δεν είχαν ακόμα εντοπιστεί από τα πέντε ρομποτικά υποβρύχια τα οποία εξακολουθούν να τα αναζητούν. Ο επίτροπος Περιβάλλοντος της περιφέρειας της Τοσκάνης Αλεσάντρο Τσεντουριόνι ανέφερε ότι τα δύο πτώματα «πρέπει να βρίσκονται στο εσωτερικό μιας βάρκας η οποία βυθίστηκε κατά τη στιγμή που το πλοίο αναποδογύριζε», προσδιορίζοντας παράλληλα ότι «έπειτα από ενάμιση χρόνο στη θάλασσα θα έχουν απομείνει μονάχα οστά…».

Οσον αφορά την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος –η θαλάσσια περιοχή γύρω από το νησί Τζίλιο είναι πλούσια σε αποθέματα ψαριών –στελέχη της περιβαλλοντικής υπηρεσίας της Τοσκάνης, έπειτα από δεκάδες αναλύσεις που πραγματοποίησαν χθες στα νερά της περιοχής, διαπίστωσαν ότι δεν έχει σημειωθεί κάποια σημαντική μόλυνση. Ωστόσο δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο, έπειτα από την ολοκλήρωση της επιχείρησης ανόρθωσης και ευθυγράμμισης του «Κόστα Κονκόρντια», ρυπογόνες ουσίες που είχαν «εγκλωβιστεί» στο εσωτερικό του κρουαζιεροπλοίου να εκρεύσουν στη θάλασσα.