Το τελευταίο κινητό της BlackBerry, το Z10, είχε χαρακτηριστεί από τους ειδήμονες της αγοράς ως η τελευταία ευκαιρία της άλλοτε κραταιάς εταιρείας να αντιστρέψει το κλίμα και να πείσει καταναλωτές και επενδυτές ότι είναι άξια του ονόματός της.

Η καναδική εταιρεία κινητών τηλεφώνων, η οποία εισήγαγε πρώτη τα «έξυπνα κινητά» στην παγκόσμια αγορά, έχασε την ευκαιρία και μαζί με αυτήν νιώθει τώρα να χάνει το έδαφος κάτω από τα πόδια της. Η διοίκηση ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι «αναζητεί εναλλακτικές στρατηγικές», κάτι που στην αργκό των μάνατζερ μεταφράζεται σε αγωνιώδη προσπάθεια εύρεσης αγοραστή που θα σώσει την εταιρεία από την κατάρρευση.

Πριν από την κοινοποίηση της απόφασης, η οποία ήταν κάθε άλλο παρά απρόσμενη, η μετοχή της εταιρείας είχε φτάσει σε ιστορικό χαμηλό ενώ η χρηματιστηριακή της αξία είχε καταρρεύσει στα 5 από τα 84 δισ. δολάρια που βρισκόταν το 2008.

Τα κακά νέα για την εδρεύουσα στο Οντάριο του Καναδά εταιρεία είχαν ξεκινήσει από την περασμένη χρονιά, όταν ο τζίρος κατέγραψε μείωση κατά 40% και οι ζημιές άγγιξαν τα 8,3 δισ. δολάρια.

Ο επικεφαλής της BlackBerry Τορστάιν Χάινς είχε ανακοινώσει «εσωτερικό μνημόνιο» για την εξοικονόμηση ενός δισ. δολαρίων. Οι θέσεις εργασίας μπορεί να περιορίστηκαν κατά 5.000, όμως τα οικονομικά της εταιρείας δεν ανέκαμψαν. Το μερίδιο στην παγκόσμια αγορά smartphones συρρικνώθηκε ακόμη περισσότερο, κάτω από το 3%, ενώ πριν από δύο χρόνια βρισκόταν στο 15%. Μακρινή ανάμνηση μοιάζουν πλέον οι χρονιές που η πρωτοπόρος των έξυπνων κινητών μονοπωλούσε την παγκόσμια αγορά και απολάμβανε την εμπιστοσύνη των αμερικανικών ομοσπονδιακών υπηρεσιών όπως του FBI και των κολοσσών της Γουόλ Στριτ.

Εκτός από τον Μπαράκ Ομπάμα πολλοί ήταν οι μάνατζερ τραπεζών και μεγάλων επιχειρήσεων που φωτογραφίζονταν με απαραίτητο αξεσουάρ ένα BlackBerry πάνω στο γραφείο τους. Ομως η εταιρεία, την οποία ίδρυσε το 1984 με την επωνυμία Research in Motion ο Ελληνας Μάικ Λαζαρίδης, έχασε τα προηγούμενα χρόνια όχι μόνο την εμπιστοσύνη των γιάπηδων αλλά και των νεαρότερων χρηστών κινητών τηλεφώνων. Οι καναδοί κατασκευαστές μπορεί να ήταν οι πρώτοι που εισήγαγαν τα smartphones το 2000, όμως επέμεναν σε μια παλιομοδίτικη εμφάνιση των συσκευών την ώρα που οι ανταγωνιστές τους όπως η Apple είχαν επιβάλει τις οθόνες αφής (touchscreen). Τα κινητά της BlackBerry διατηρούσαν μέχρι και το τελευταίο μοντέλο τα παραδοσιακά πληκτρολόγια ενώ επέμεναν στο μικρό σχήμα, αντίθετα με την Apple και τη Samsung που είχαν στραφεί (με μεγάλη εμπορική επιτυχία) σε συσκευές μεγάλου μεγέθους.

Το μέλλον της εταιρείας είναι προς το παρόν άδηλο, καθώς κανείς δεν μπορεί να προβλέψει αυτή τη στιγμή από πού θα μπορούσε να εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον για την πλήρη απορρόφηση ή έστω την αγορά πλειοψηφικού πακέτου μιας εταιρείας που συνεχίζει να αιμορραγεί.

Ανάμεσα στους πιθανούς επενδυτές συγκαταλέγονται η Google, η facebook και η Microsoft, η οποία ωστόσο είχε εξετάσει ανάλογο ενδεχόμενο και πριν από έναν χρόνο, που εξασθένησε λίγο αργότερα. Από την άλλη πλευρά η καναδική κυβέρνηση διευκρίνισε ότι δεν θα αφήσει την εταιρεία να ξεπουληθεί σε επενδυτές «αμφιβόλου ηθικής» και αξιοπιστίας.