Γίνεται ένας παγκόσμιος κολοσσός στον χώρο των ξενοδοχειακών υπηρεσιών να μην έχει ούτε ένα κρεβάτι; Το airbnb.com τα κατάφερε, ανοίγοντας τον δρόμο για έναν νέο τρόπο επιχειρηματικής δράσης.

Ολα ξεκίνησαν όταν δύο συγκάτοικοι, ο Μπράιαν Τσέσκι και ο Τζόι Γκέμπια, χρειάστηκαν χρήματα για να συμπληρώσουν το μερίδιο του ενοικίου του Τσέσκι. Τότε τους ήρθε η ιδέα να νοικιάσουν κάποια δωμάτια του σπιτιού μαζί με φουσκωτά στρώματα σε επισκέπτες της πόλης του Σαν Φρανσίσκο, που φιλοξενούσε εκείνη την εποχή ένα μεγάλο συνέδριο. Το πείραμά τους πέτυχε, οι ίδιοι εξυπηρέτησαν τους πελάτες τους φτιάχνοντας μέχρι και πρωινό και έβγαλαν τα χρήματα που προσδοκούσαν. Βασικά, όμως, τους γεννήθηκε η ιδέα της δημιουργίας ενός παγκόσμιου δικτύου, μέσω του οποίου οποιοσδήποτε θα μπορούσε να διαθέσει δωμάτια του σπιτιού του προς ενοικίαση και να βγάλει χρήματα.

Το Airbnb μεγαλώνει διαρκώς, σήμερα είναι άμεσα συγκρίσιμο με τις μεγάλες διεθνείς αλυσίδες ξενοδοχείων και ηγείται της λεγόμενης «sharing economy»(συμμετοχικής οικονομίας).

Ισως στο πρώτο άκουσμα η ιδέα να φαίνεται περίεργη και χωρίς μεγάλες προοπτικές. Δεν φαντάζει εύκολο να κάνει κανείς διακοπές σε ένα ξένο σπίτι (ακόμα και στον διάδρομο ενός σπιτιού!) ή να προσφέρει σε έναν εντελώς άγνωστο το σαλόνι του για λίγες ημέρες. Κι όμως, αποδεικνύεται ότι πάρα πολλοί από εμάς είμαστε έτοιμοι για μια τέτοια εμπειρία.

Το δίκτυο του Airbnb απλώνεται σε 192 χώρες και 34.000 πόλεις, με κυριότερους σταθμούς τη Νέα Υόρκη και το Παρίσι. Κάστρα, σπηλιές, δεντρόσπιτα, ινδιάνικες σκηνές, ιγκλού, ιδιωτικά νησιά, όλα διατίθενται προς ενοικίαση στη σελίδα της εταιρείας στο Διαδίκτυο. Αποκορύφωμα η απόφαση του Πρίγκιπα του Λίχτενσταϊν το 2011 να νοικιάσει ολόκληρο το κρατίδιο προς 70.000 δολάρια την ημέρα.

Η επιτυχία μιας τέτοιας υπηρεσίας βασίζεται κυρίως στην εμπιστοσύνη που έχει αναπτύξει μεταξύ των χρηστών της. Το Airbnb παρουσιάζει τις επιλογές διαμονής, λαμβάνει το ίδιο τα χρήματα για το ενοίκιο, τα οποία δίνει μετά το πρώτο βράδυ στον ιδιοκτήτη του ακινήτου, ενώ ταυτόχρονα δίνει τα προσωπικά στοιχεία και στους επισκέπτες και στους ιδιοκτήτες, ώστε να γνωρίζουν με ποιους θα έρθουν σε επαφή, και τέλος ενθαρρύνει την αξιολόγηση της εμπειρίας για να βοηθηθούν μελλοντικοί επισκέπτες.

Σήμερα, περισσότεροι από τους μισούς «οικοδεσπότες» του Airbnb έχουν την ενοικίαση αυτή ως βασικό εισόδημα. Ακόμα, δίνεται η δυνατότητα για ένα έσοδο χωρίς ρίσκο ή αρχικό κόστος, με αποτέλεσμα αυτή η μικροενοικίαση να μπορεί να χρηματοδοτήσει μια μεγαλύτερη επιχειρηματική προσπάθεια. «Υπάρχει μια ολόκληρη γενιά ανθρώπων που δεν θέλει τα πάντα να φτιάχνονται μαζικά. Επιθυμούν το προσωπικό και μοναδικό προϊόν», δηλώνει ο Τσέσκι.

Η «sharing economy» έρχεται δυνατά στο προσκήνιο και είναι ικανή να ανατρέψει τα δεδομένα στον χώρο των επιχειρήσεων.