Πρόσφατα στο Ζαγόρι συνάντησα ένα συνεργείο γάλλων οπερατέρ, οι οποίοι με τη βοήθεια ενός μικρού τηλεκατευθυνόμενου ελικοπτέρου - έμοιαζε πιο πολύ με ζάντα φορτηγού - ήθελαν να μαγνητοσκοπήσουν τη χαράδρα του Βίκου. Το υλικό θα αποτελούσε μέρος σειράς ντοκιμαντέρ που είχαν πουληθεί σε όλο τον κόσμο με θέμα τη μοναδικότητα της Μεσογείου. Δυστυχώς, το γύρισμα δεν έγινε  επειδή, όπως μου είπαν, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας απαγόρευσε την πτήση της τηλεκατευθυνόμενης κάμερας πάνω από τον Βίκο.
Θυμήθηκα το περιστατικό διαβάζοντας ότι ένας μητροπολίτης έβαλε βέτο σε έναν διεθνούς φήμης αθλητή να πετάξει με το ειδικά διαμορφωμένο αλεξίπτωτό του πάνω από τα Μετέωρα. Το βίντεο της πτήσης - μέρος μιας διαφημιστικής καμπάνιας γνωστού δυναμωτικού αναψυκτικού - θα πρόβαλλε δωρεάν τους απίθανους βράχους και τα μοναστήρια των Μετεώρων σε 160 χώρες του κόσμου.
  Με άλλα λόγια, στο Ζαγόρι ένας γραφειοκράτης και στα Μετέωρα ένας άνθρωπος της Εκκλησίας, χωρίς ίχνος φαντασίας, ακύρωσαν δύο καλές ευκαιρίες προβολής της χώρας - σαν αυτές που θα έπρεπε να επιδιώκουμε συνεχώς. Με τον ίδιο τρόπο αντιμετωπίζει - πολλές φορές δυστυχώς - και η Αρχαιολογική Υπηρεσία τέτοιου είδους προσπάθειες.
Μου έλεγαν παραδείγματος χάριν ότι ενώ στα σημαντικά μνημεία της Τουρκίας υπάρχει η δυνατότητα να διοργανωθούν ιδιαίτερες εκδηλώσεις (π.χ. μια συναυλία κλασικής μουσικής με ένα παράλληλο  δείπνο υψηλού επίπεδου) που φέρνουν τεράστια ποσά στο τουρκικό υπουργείο Τουρισμού, στην Ελλάδα το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο απαγορεύει σχεδόν τα πάντα. Ή - ακόμη χειρότερα - για να δώσει το ΟΚ χρειάζεται πολύμηνη  γραφειοκρατία που κανείς ξένος δεν μπορεί να αντέξει.
Οι αρχαιολόγοι επικαλούνται την καταπόνηση των αρχαίων μνημείων και κλείνουν τα μάτια στα χρήματα που θα μπορούσε να βγάλει η υπηρεσία για να τα προστατεύσει. Ή για να κάνει νέες ανασκαφές.
Και να ήταν οι αρχαιότητές μας σε αρίστη κατάσταση θα τους έβγαζα το καπέλο. Ομως η εικόνα εγκατάλειψης που αντικρίζει ο τουρίστας σε πολλά μοναδικά μνημεία - όπως π.χ. στον ναό του Επικούριου Απόλλωνα στις Βάσσες που έκανε φίλο μου βρετανό λάτρη της αρχαίας Ελλάδας να βάλει τα κλάματα μπροστά στην κατάντια του - δείχνει ότι οι απαγορεύσεις είναι ουσιαστικά αποτέλεσμα στενοκεφαλιάς και γραφειοκρατικής αντίληψης.
Η πρωτότυπη καμπάνια του ΕΟΤ «Η Ελλάδα η πλουσιότερη χώρα του κόσμου» ήταν μια έκπληξη προς τη σωστή κατεύθυνση - χρειάζεται όμως κάθε μέρα να ξεπερνάμε τον εαυτό μας εάν θέλουμε η τουριστική μας βιομηχανία να επανεκκινήσει την οικονομία μας.      
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από