Ένας πολίτης παίρνει ένα ποδήλατο από τον σταθμό κοινόχρηστων ποδηλάτων του δήμου Αθηναίων στην πλατεία Κοραή. Το χρησιμοποιεί για περίπου 40 λεπτά για να κάνει τη δουλειά του και το κλειδώνει σε έναν άλλο σταθμό στην Πλατεία της Μητροπόλεως.

Ο δήμος Αθηναίων έκανε το πρώτο βήμα για να γίνει πραγματικότητα αυτό που σας περιγράφουμε παραπάνω. Για την υλοποίηση δηλαδή του κοινόχρηστου συστήματος ποδηλάτων της Αθήνας. Ξεκίνησε η δημόσια διαβούλευση για το σχέδιο ανάπτυξης Συστήματος Κοινοχρήστων Ποδηλάτων (ΣΚΠ) στο Δήμο Αθηναίων και θα ολοκληρωθεί στις 20 Μαΐου.

Ο Δήμος και ο ειδικός σύμβουλος του Δημάρχου (ο συγκοινωνιολόγος – μηχανικός Βασίλειος Βαβάκος που έχει συντάξει το σχέδιο με τις προδιαγραφές του συστήματος) καλούν τους πολίτες να αγκαλιάσουν από τώρα την προσπάθεια καταθέτοντας ιδέες και προτάσεις. Οπότε μην χάνετε καιρό. Πείτε πώς θα θέλατε να ονομάζεται. Ποιο να είναι το λόγότυπό του. Τι χρώματα να έχει. Ή πού αλλού θα ήταν χρήσιμο να υπάρχουν σταθμοί.

Οι πολίτες μπορούν να στέλνουν τις απόψεις τους έως τις 20 Μαΐου στην ηλεκτρονική διεύθυνση: metafores@cityofathens.gr ή ταχυδρομικώς στο Δήμο Αθηναίων, Λιοσίων 22 ΤΚ 104 48, Αθήνα, με την ένδειξη «Διαβούλευση ΣΚΠ». Ολόκληρο το σχέδιο μπορείτε να το διαβάσετε εδώ.

Το σχέδιο περιλαμβάνει την επιλογή χώρων στάθμευσης των ποδηλάτων και τις τεχνικές προδιαγραφές τόσο των ποδηλάτων, όσο και του συστήματος μίσθωσης και χρήσης αυτών.

Σε πρώτη φάση ο Δήμος Αθηναίων έχει χωροθετήσει περίπου 70 σημεία για την εγκατάσταση σταθμών κοινόχρηστων ποδηλάτων. Προβλέπεται να διαθέτουν συνολικά 1000 ποδήλατα. Όταν λειτουργήσουν πάντως αναμένεται να μεταμορφώσουν την Αθήνα σε ποδηλατούπολη! Κι αυτό διότι η πρόβλεψη είναι να υπάρχουν ποδήλατα στα πιο ελκυστικά και πολυσύχναστα σημεία για ντόπιους και τουρίστες. Σταθμοί θα υπάρχουν σε πλατείες, δίπλα σε σταθμούς μετρό, κοντά σε αρχαιολογικούς χώρους, πλησίον δημοσίων υπηρεσιών.

Η διαδικασία μέχρι την υλοποίηση βέβαια απαιτεί χρόνο. Είπαμε αυτό είναι το πρώτο βήμα. Μετά το τέλος της διαβούλευσης θα ακολουθήσει, το καλοκαίρι, η πρόσκληση ενδιαφέροντος σε εταιρείες για να υποβάλουν τις προτάσεις τους στο Δήμο.

Η ανάπτυξη του Συστήματος θα γίνει από ανάδοχο, ο οποίος θα επιλεγεί μετά από ανοικτή δημοπρασία. Η δημοπρασία θα είναι πλειοδοτική με βάση το προσφερόμενο ύψος μισθώματος για τη μίσθωση των καθορισθέντων χώρων στάθμευσης του Συστήματος Κοινόχρηστων Ποδηλάτων.

Στόχος να είναι χρηστικό σε κατοίκους αλλά και τουρίστες

Στόχος του Δήμου πάντως είναι να εγκατασταθεί ένα σύστημα, όπως τονίζεται και στις προδιαγραφές, που θα είναι χρηστικό και εύκολα προσβάσιμο τόσο στους κατοίκους όσο και στους επισκέπτες της Αθήνας. Άλλωστε, στην περίτπωση της Αθήνας, μιλάμε για την Πρωτεύουσα της Ελλάδας. Και το σύστημα ποδηλάτων μπορεί να αποτελέσει πόλο έλξης για τους τουρίστες και σήμα κατατεθέν για την πόλη. Γι’ αυτό αναφέρεται πως «εναλλακτικά, η μίσθωση του κοινοχρήστου ποδηλάτου θα πρέπει να είναι δυνατή και με τη χρήση πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας, ειδικά για την εξυπηρέτηση περιστασιακών χρηστών όπως είναι οι τουρίστες».

Οι υπεύθυνοι του δήμου εκτιμούν επίσης ότι το σχήμα αυτό που προτείνεται να εγκατασταθεί, δηλαδή 70 σταθμοί με περίπου 1000 ποδήλατα θα είναι ικανό για να «επιδείξει» τις αρετές και τις δυνατότητές του. Έτσι, σημειώνουν, όπως έχει δείξει και η διεθνής εμπειρία, η αποδοχή του θα είναι θετική από τους κατοίκους. Κι αν αυτό επαληθευτεί τότε «τότε σύντομα θα υπάρξει η ανάγκη και το αίτημα επέκτασης του ΣΚΠ σε μέγεθος και σε γεωγραφική έκταση, όπως συνέβη σε άλλες Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες».

Ακόμη ένα ευχάριστο νέο που προκύπτει από το σχέδιο του συστήματος. Σε επόμενο στάδιο, σημειώνει ο δήμος, θα προωθηθεί η διαμόρφωση ποδηλατοδρόμων στο οδικό δίκτυο της πόλης.

Σημειώνεται πάντως ότι εδώ και χρόνια οι περισσότερες πρωτεύουσες και ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις – και όχι μόνο αυτές που είναι…επίπεδες – διαθέτουν συστήματα κοινόχρηστων ποδηλάτων. Ανάμεσά τους το Παρίσι με το velib, το Λονδίνο με το barclays cycle hire, η Βαρκελώνη με το bicing. Συστήματα που έχουν καταφέρει να κάνουν τις παραπάνω πόλεις ακόμη πιο ελκυστικές για τους επισκέπτες. Και βέβαια χρησιμοποιούνται για βόλτες ή για δουλειές και από τους κατοίκους.

Άλλες δύο πρωτοβουλίες του Δήμου Αθηναίων για το ποδήλατο

Συγκροτήθηκε μία τετραμελής ομάδα εργασίας με τίτλο «Παρατηρητήριο του Δήμου Αθηναίων για το Ποδήλατο». Στόχο θα έχει τη διευκόλυνση κυκλοφορίας στο Δήμο και την ενθάρρυνση χρήσης του συγκεκριμένου μέσου. Στην ομάδα συμμετέχουν οι: Κωνσταντίνος Μπιτζάνης (διευθύνων σύμβουλος Τεχνόπολις, συντονιστής), Βασίλης Βαβάκος (ειδικός σύμβουλος δήμου Αθηναίων, συγκοινωνιολόγος – μηχανικός), Σπύρος Παπαγεωργίου (εκδότης ΜΒΙΚΕ, διοργανωτής Athens Bike Festival), Δήμητρα Σπυροπαναγιωτοπούλου.

Ακόμη ο Δήμος προχώρησε στην αγορά 15 ποδηλάτων τα οποία θα χρησιμοποιεί στις περιπολίες της η Δημοτική Αστυνομία. Αναμένεται σύντομα να κάνουν την εμφάνισή τους στους δρόμους