Μόλις το καινούργιο βιβλίο του Πάουλο Κοέλιο κυκλοφόρησε στη Βραζιλία το φθινόπωρο, ένας βρετανός μπλόγκερ –μεγάλος, προφανώς, θαυμαστής του συγγραφέα του «Αλχημιστή» –έγραφε με κάπως στενάχωρο ύφος ότι «Το χειρόγραφο της Ακρα» ο αγγλόφωνος κόσμος δεν θα μπορούσε να το διαβάσει πριν από την άνοιξη. Και πράγματι, στο ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο Amazon αναγράφεται ότι το βιβλίο θα εκδοθεί στις 2 Απριλίου.

Είναι και αυτό από τα παράδοξα της παγκοσμιοποίησης. Ο Κοέλιο δεν έχει τόσο ανάγκη τον αγγλόφωνο κόσμο, αφού οι πολυάριθμοι θαυμαστές του –περίπου 13,5 εκατομμύρια έχουν συνδεθεί με τους λογαριασμούς του στο twitter και στο facebook –προέρχονται από απίθανες χώρες και τα 145 εκατομμύρια αντίτυπα που έχει πουλήσει προέρχονται από μεταφράσεις σε 74 γλώσσες! Εχουμε μάλιστα δει τεράστιες ουρές σε ομιλίες του, από την Τεχεράνη έως την Αθήνα –ποιος δεν θυμάται τον χαλασμό που έγινε στο Μέγαρο Μουσικής; Είναι περισσότερο ένας γκουρού παρά ένας συνηθισμένος συγγραφέας.

Γι’ αυτό και το γεγονός ότι το βιβλίο του κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες στα ελληνικά, προτού ακόμη το δουν τυπωμένο στην Αγγλία ή στις ΗΠΑ, δεν πρέπει να εκπλήσσει. Εχει άλλωστε και έλληνα ήρωα!

Για να ακριβολογούμε, μάλιστα, στο βιβλίο υπάρχει ένας μόνο πρωταγωνιστής και αυτός είναι ένας συμπατριώτης μας, μιας άλλης πάντως εποχής. Πρόκειται για κάποιον Αθηναίο του 11ου αιώνα μ.Χ., ο οποίος υποτίθεται ότι ξεκίνησε να βρει την τύχη του ταξιδεύοντας στον κόσμο και κατέληξε στην Ιερουσαλήμ.

Ηταν, λέει, γνωστός ως Κόπτης και είναι ένας απόλυτα θετικός ήρωας. Ενας σοφός ο οποίος με τους Σταυροφόρους ante portas, το 1099, μιλάει σε συγκεντρωμένους πολίτες για να τους εμψυχώσει και να τους ζητήσει –όσοι τουλάχιστον εγκαταλείψουν την πόλη ζωντανοί –να διασώσουν τη μνήμη του πολιτισμού της.

Στον πρόλογο του βιβλίου ο Κοέλιο γράφει ότι σε μια περγαμηνή του 1307 μ.Χ., που ανακαλύφθηκε το 1974 από τον άγγλο αρχαιολόγο σερ Γουόλτερ Γουίλκινσον, βρέθηκε αυτό το «Χειρόγραφο της Ακρα», το οποίο αυτός το μεταφέρει στο βιβλίο. Πρόκειται προφανώς για μυθοπλαστικό εύρημα, ο ίδιος εντούτοις σε συνέντευξή του έχει πει ότι ο αρχαιολόγος Γουίλκινσον είναι υπαρκτό πρόσωπο, ότι ο ίδιος συνάντησε πράγματι τον γιο του, αλλά και ότι για τα υπόλοιπα δεν θα επιβεβαιώσει ούτε θα διαψεύσει τίποτα.

Ο Κοέλιο, διάσημος για τα κοινότοπα ως επί το πλείστον αποφθέγματά του, που υπάρχουν ήδη στα πιο γνωστά μυθιστορηματικά του κείμενα –έχει στο ενεργητικό του 22 βιβλία -, έχει πλέον αφαιρέσει εντελώς το μυθιστορηματικό περίβλημα αρκούμενος στα τσιτάτα.

Στο «Χειρόγραφο της Ακρα» η πλοκή είναι στοιχειώδης. Ο έλληνας Κόπτης ανταποκρίνεται σε αιτήματα του κοινού του. «Μίλησέ μας για την ήττα», «για τους ηττημένους», «για τη μοναξιά», «για την ανησυχία», «για το τι μας επιφυλάσσει το μέλλον». Εξελίσσεται δηλαδή σε βιβλίο αυτοβελτίωσης, στο γνώριμο κλίμα άλλων βιβλίων του.

Με φράσεις όπως «Η μοναξιά δεν είναι η απουσία της αγάπης, αλλά το συμπλήρωμά της», «Αλίμονο σε όσους δεν ηττήθηκαν ποτέ! Δεν θα υπάρξουν ποτέ τους νικητές σε τούτη τη ζωή», «Προσπάθησε να ζεις αυτό που πάντα ήθελες να ζήσεις», «Μην κατακρίνεις τους άλλους, επικεντρώσου σ’ εκείνο που πάντα ονειρευόσουν», «Τα όνειρα δεν ενέχουν κινδύνους. Επικίνδυνο είναι να θέλεις να κάνεις το όνειρο πραγματικότητα» και πολλά άλλα παρόμοια.

Η ορολογία του έχει συχνά θρησκευτικού χαρακτήρα συνδηλώσεις, ωστόσο δεν μιλάει ποτέ για συγκεκριμένη θρησκεία. Ούτε μιλάει πάντα για Θεό. Μιλάει περισσότερο για «θεϊκή ενέργεια», που κατά τα άλλα είναι σαν Θεός: «Μας ακούει όταν μιλάμε με τους άλλους, αλλά μας ακούει και όταν είμαστε αμίλητοι, σιωπηλοί, όταν δεχόμαστε τη μοναξιά σαν ευλογία».