Ανατροπές σε φοροκλίμακα και τεκμήρια
3 λεπτά
Τα πάνω κάτω στη φορολογία εισοδήματος μισθωτών και συνταξιούχων φέρνει το υπουργείο Οικονομικών, σύμφωνα με την τελική πρόταση που επεξεργάζεται, προωθώντας αλλαγές που οδηγούν σε μειώσεις φόρου έως 400 ευρώ για όσους έχουν εισοδήματα έως 25.000 ευρώ και δραστικές επιβαρύνσεις για τα υψηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια. Παράλληλα προωθούνται μειώσεις έως και 37% στα τεκμήρια για ακίνητα και έως 44% για αυτοκίνητα προκειμένου να απαλλαγούν από τη βάσανο του τεκμαρτού φόρου φορολογούμενοι με μικρά εισοδήματα, που πιάνονταν στην τσιμπίδα των τεκμηρίων με τη σημερινή μορφή τους ακόμα κι αν δεν είχαν τίποτα περισσότερο στην κατοχή τους από ένα σπίτι και ένα αυτοκίνητο.
Οι αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος δεν σταματούν εδώ, καθώς προωθείται κατάργηση του έξτρα αφορολογήτου που δικαιούνται σήμερα όσοι έχουν παιδιά, γεγονός το οποίο θα φέρει δραστικές επιβαρύνσεις για το σύνολο των οικογενειών ανεξαρτήτως εισοδήματος, όπως άλλωστε και σημαντικές επιβαρύνσεις από την κατάργηση της πλειονότητας των φοροαπαλλαγών με εξαίρεση τις απαλλαγές για ασφάλιστρα, νοσήλια – ιατρικές δαπάνες και διατροφή. Κεντρική αλλαγή στη φορολογία εισοδήματος αποτελεί η καθιέρωση δύο διαφορετικών κλιμάκων για μισθωτούς – συνταξιούχους και ελεύθερους επαγγελματίες.
Οι προτάσεις που προκρίνονται για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους αφορούν νέα κλίμακα με μόνο τρία φορολογικά κλιμάκια και συντελεστές 21%, 36% και 45%. Συγκεκριμένα, στο πρώτο κλιμάκιο χωρίς αφορολόγητο και έως 25.000 ευρώ επιβάλλεται συντελεστής 21%, στο επόμενο από 25.001 έως 47.000 ευρώ ο συντελεστής αυξάνεται σε 36% και για ποσά πάνω από 47.000 ευρώ επιβάλλεται συντελεστής 45%. Σήμερα ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής επιβάλλεται στο κλιμάκιο εισοδήματος άνω των 100.000 ευρώ.
Στη νέα κλίμακα, αφορολόγητο δεν υπάρχει. Κάθε μισθωτός ή συνταξιούχος όμως θα ξεκινά με μείωση φόρου 1.950 ευρώ – επί των φόρων που προκύπτουν από την κλίμακα – για εισοδήματα έως 18.000 ευρώ. Το σύστημα αυτό, εξηγούν παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, ισοδυναμεί με αύξηση αφορολογήτου από τα 5.000 στα 9.000 ευρώ για τα χαμηλά εισοδήματα.
Για υψηλότερα εισοδήματα (πάνω από 18.000 ευρώ) η έκπτωση φόρου θα σβήνει σταδιακά και συγκεκριμένα κατά 50 ευρώ για κάθε 1.000 ευρώ εισοδήματος μέχρι το επίπεδο των 29.000 ευρώ και κατά 100 ευρώ για κάθε 1.000 ευρώ εισοδήματος πάνω από τα 29.000. Στα 43.000 ευρώ εισοδήματος θα έχουν σβήσει εντελώς τα 1.950 ευρώ των μειώσεων φόρου. Το πρακτικό αποτέλεσμα του μάλλον περίπλοκου αυτού συστήματος θα είναι μικρότερος φόρος για μισθωτούς και συνταξιούχους με εισοδήματα έως 25.000 ευρώ και επιβαρύνσεις για τους υπολοίπους.
Για τους ελεύθερους επαγγελματίες προωθείται η καθιέρωση μίνι φορολογικής κλίμακας με δύο συντελεστές, 26% και 33%, χωρίς αφορολόγητο. Στο κλιμάκιο των καθαρών κερδών από το πρώτο ευρώ έως τα 50.000 ευρώ θα επιβάλλεται ο συντελεστής 26% και πάνω από 50.000 ευρώ συντελεστής 33%.
Δεν πληρώνουν οι οφσόρ. Ψίχουλα εισπράττει το Δημόσιο από τη φορολόγηση των ακινήτων των οφσόρ εταιρειών με συντελεστή 3%. Από τις 16.580 ενεργές οφσόρ με ακίνητα στην Ελλάδα, δήλωση φόρου ακινήτων το 2012 υπέβαλαν μόλις 965 εταιρείες οι οποίες πλήρωσαν φόρο 345.201,02 ευρώ, όπως προκύπτει από στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών. Ο φόρος είναι αισθητά μειωμένος σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, όταν εισπράττονταν ακόμα και 3,5 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση (το διάστημα 2008-2010), ενώ πέρυσι εισπράχθηκαν 877.651,73 ευρώ.














