Ηταν μια περίλαμπρη νίκη του επικοινωνιακού επιτελείου του Ομπάμα. Και δικαίως το ευχαρίστησε ο Πρόεδρος στη νικητήρια ομιλία του, αμέσως μετά τις ευχαριστίες προς τη σύζυγο και τις κόρες του.

Η πιο επιτυχημένη όλων των εποχών αποδείχθηκε πως ήταν η εκστρατεία ενεργοποίησης των Αμερικανών να ψηφίσουν στην οποία συμμετείχε και η σύζυγος Μισέλ με σποτ –με ντουντούκα ορμούσε σε κρεβατοκάμαρα κοιμισμένου Αμερικανού και τον ξυπνούσε για να πάει στην κάλπη -, καθώς και τα σποτ που απευθύνονταν κυρίως στους νέους και ειδικότερα στα κορίτσια. Γιατί έδωσε με απόλυτη σαφήνεια το πολιτισμικό στίγμα της Αμερικής του Ομπάμα, μιας Αμερικής της ανοχής, της φροντίδας για τις γυναίκες, για τον έλεγχο των γεννήσεων και δη για τα πιο αδύναμα οικονομικά στρώματα, όπου και το πρόβλημα είναι οξύ.

Το αντίστοιχο στίγμα του Ρόμνεϊ ήταν η Αμερική της επιστροφής σε σκληροπυρηνικά πουριτανικές, διχαστικές κοινωνικές αντιλήψεις, στις οποίες όπως απέδειξαν οι κάλπες –ακόμη και τα αποτελέσματα πρωτοποριακών δημοψηφισμάτων –οι Αμερικανοί δεν θέλουν να επιστρέψουν.

Καμία στατιστική περί των δυσοίωνων οικονομικών μεγεθών όπου είχε στηριχθεί η επικοινωνιακή εκστρατεία του Ρόμνεϊ δεν στάθηκε ικανή να ανατρέψει το ισχυρό οικοδόμημα των αξιών, σύγχρονο, ειρηνικό, συμφιλιωτικό, που πρότεινε πάνω απ’ όλα ο Ομπάμα.

Οταν προβλήθηκε στις τηλεοπτικές οθόνες το σποτ με τη νεαρή Λένα Ντάναμ, σεναριογράφο και πρωταγωνίστρια της επιτυχημένης τηλεοπτικής σειράς «Girls», να απευθύνεται σε πολύ κοντινό πλάνο, σαν να εξομολογείται κάτι πολύ προσωπικό, στις συνομηλίκους της λέγοντας «Θες η πρώτη σου φορά να είναι με τον καλύτερο» και συνέχιζε «με εκείνον που ξέρεις ότι θα σε φροντίσει», ξέσπασε θύελλα αρνητικών σχολίων από το στρατόπεδο των Ρεπουμπλικανών, τα οποία έσπευδαν να επικεντρώσουν την προσοχή στο «ζουμερό» υπονοούμενο. Φρόντισαν μάλιστα να θυμίσουν ότι είναι ιδέα κλεμμένη από την προεκλογική εκστρατεία του Πούτιν, δηλαδή από τους Ρώσους.

Ωστόσο, το ομπαμικό σποτ, πήγαινε πολύ πιο μακριά από εκείνο του Πούτιν, γιατί η Ντάναμ δεν προσκαλούσε μόνο τις νεαρές που θα ψήφιζαν για πρώτη φορά να το πράξουν υπέρ του Ομπάμα. Αναφερόταν κυρίως στο νομοσχέδιο Ομπάμα, το Οmbamacare, υπέρ της κρατικής υποστήριξης των αμβλώσεων και τη φροντίδα της υγείας των γυναικών.

Οσο για την επιλογή της Λένα Ντάναμ, ήταν ευφυής όχι μόνο γιατί υπογράφει τη σειρά που θεωρείται η σύγχρονη συνέχεια του «Sex and the city», με ηρωίδες τέσσερις Νεοϋρκέζες των είκοσι και κάτι ετών που προσπαθούν να επιβιώσουν στη Νέα Υόρκη της κρίσης, αλλά γιατί έχει αναδειχθεί από τον αμερικανικό Τύπο και ως η «φωνή» της γενιάς της, η σεναριογράφος που αποδίδει με τον καλύτερο τρόπο τα προβλήματα και τις βαθύτερες ανάγκες των συνομηλίκων της.

Οι επικοινωνιολόγοι του δημοκρατικού «μετώπου», οι οποίοι προφανώς δεν είχαν ξεχάσει την πικρή εμπειρία από την προεκλογική εκστρατεία του Μπους, όταν κατατροπώθηκαν από τα σποτ που απευθύνονταν με αμεσότητα στους βαθύτερους φόβους των Αμερικανών εκείνης της εποχής, έκριναν ότι το σποτ με την Ντάναμ απευθύνεται στην καρδιά των προβλημάτων των νέων της εποχής. Και είχαν δίκιο.

Αλλά στο πεδίο της επικοινωνίας μέσω των social media, ο Ομπάμα κατάφερε επιπλέον μια απρόσμενη νίκη με το περισσότερες φορές αναπαραχθέν tweet όλων των εποχών, το «Four more years» που αναμεταδόθηκε 298.318 φορές μέσα σε 40 λεπτά. Οι αναλυτές έσπευσαν να το συγκρίνουν με εκείνο ενός ποπ σταρ, του Τζάστιν Μπίμπερ (@justinbieber), που το tweet του «RIP Avalanna. I love you» έφτασε τις 223.376 αναπαραγωγές. Το γεγονός είναι ενδεικτικό, αν μη τι άλλο, για το ενδιαφέρον για την πολιτική ενός κόσμου που δεν θεωρούνταν ιδιαίτερα πολιτικοποιημένος.