Ενας έγχρωμος αθλητής πανηγυρίζει πάνω στον καμβά του Ζαν Μισέλ Μπασκιά. Και 31 χρόνια μετά τη δημιουργία του, το συγκεκριμένο έργο είναι το ακριβότερο που έχει ώς τώρα πουληθεί με την υπογραφή του σταρ της νεοϋορκέζικης πρωτοπορίας – πέθανε σε ηλικία μόλις 28 ετών – καθώς άλλαξε χέρια για 16 εκατ. ευρώ, 3,7 εκατ. επιπλέον από την τιμή που είχε πιάσει το 2007. Την ίδια ώρα ρεκόρ θεωρείται και το ποσό των 8,4 εκατ. ευρώ για το έργο «Ολυμπιακοί», στο οποίο απεικονίζονται οι συνδημιουργοί του, ο Μπασκιά με τον στενό του φίλο Αντι Γουόρχολ (τα κοινά τους έργα τα αποκαλούσαν «για τέσσερα χέρια»), που πόζαραν ως πυγμάχοι για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λος Αντζελες το 1984.

Οι τιμές των συγκεκριμένων έργων ίσως είναι υψηλότερες από τις αναμενόμενες, λόγω του ότι βρισκόμαστε σε ολυμπιακή χρονιά, θα μπορούσε να υποστηρίξει κάποιος. Το γεγονός όμως ότι ο συνολικός τζίρος στις δημοπρασίες των μεγάλων οίκων στο Λονδίνο (Christie’s, Sotheby’s και Philips) που πραγματοποιήθηκαν την περασμένη εβδομάδα έφτασε στα 322 εκατ. ευρώ, μόλις 2,5 εκατ. ευρώ χαμηλότερα από τις τιμές-ρεκόρ που σημειώνονταν στις δημοπρασίες του Ιουνίου του 2008, πριν ξεσπάσει δηλαδή η οικονομική κρίση, αποδεικνύει ότι δεν πρόκειται για μεμονωμένο περιστατικό.

Ρεκόρ άλλωστε σημείωσε και το έργο του βρετανού τοπιογράφου Τζον Κόνσταμπλ «Ο υδατοφράκτης», το οποίο πουλήθηκε προς 24,8 εκατ. ευρώ από το Μουσείο Τίσεν-Μπορνεμίτσα της Μαδρίτης. Το ποσό θα διατεθεί για τις ανάγκες του μουσείου, που αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα, κίνηση που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις και την παραίτηση μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου.

Τα 141,7 εκατ. ευρώ ξεπέρασε ο τζίρος μόνο για 12 έργα τεσσάρων καλλιτεχνών – των Φράνσις Μπέικον, Γκέρχαρντ Ρίχτερ, Ιβ Κλάιν και Ζαν Μισέλ Μπασκιά -, αν και η αλήθεια είναι πως οι τιμές εκτοξεύτηκαν στα ύψη και από την κεκτημένη ταχύτητα της αγοράς της Νέας Υόρκης, όπου ήδη είχαν κινηθεί σε επίπεδο ρεκόρ. Ενδεικτικό άλλωστε είναι πως και η τιμή για το έργο που έχει προκύψει από τη συνεργασία Γουόρχολ – Μπασκιά τριπλασιάστηκε στην αίθουσα σε σχέση με την αρχική.

Αντιθέτως, οι σύγχρονοι «μύθοι» στην αγορά της τέχνης φαίνεται πως δεν τα πηγαίνουν εξίσου καλά. Χαρακτηριστικό είναι πως στην τιμή της κατώτατης εκτίμησης, 3,2 εκατ. ευρώ, πουλήθηκε ένα από τα αστραφτερά μεταλλικά αυγά του Τζεφ Κουνς.

Στο ίδιο κλίμα κινήθηκαν και οι πωλήσεις του Ντέμιαν Χερστ, του οποίου τα μισά έργα δεν πουλήθηκαν και τα υπόλοιπα άλλαξαν ιδιοκτήτες στις κατώτατες δυνατές τιμές, απογοητεύοντας τους επενδυτές που πίστευαν ότι η αναδρομική του αιρετικού καλλιτέχνη, με ταλέντο στις επιχειρήσεις και τη διακίνηση των έργων του, στην Tate Modern του Λονδίνου θα διατηρούσε σε υψηλά επίπεδα τον μύθο και τις τιμές, αν δεν τα ανέβαζε ακόμη λίγο υψηλότερα.