Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης θα ‘ναι η Ιοκάστη πλάι στον Αιμίλιο Χειλάκη – Οιδίποδα και με Κρέοντα τον Χρήστο Σαπουντζή στον «Οιδίποδα τύραννο» που θα σκηνοθετήσει μόνο με άνδρες ηθοποιούς ο Τσέζαρις Γκραουζίνις το καλοκαίρι, στο πλαίσιο του φετινού Φεστιβάλ Επιδαύρου, συμπαραγωγή της εταιρείας Αρτivities του Αιμίλιου Χειλάκη με το ΔΗΠΕΘΕ Βόλου και με το Ελληνικό Φεστιβάλ.

Αξιοσημείωτο είναι πως ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης θα επωμιστεί την Ιοκάστη – αλλά και άλλους ρόλους, όπως κι οι υπόλοιποι δύο εκ των τριών υποκριτών της παράστασης – ενώ στο προηγούμενο ελληνικό ανέβασμα της τραγωδίας του Σοφοκλή απ’ τον Σπύρο Ευαγγελάτο με το Αμφι-Θέατρό του και πάλι στο Φεστιβάλ Επιδαύρου, μόλις το προπέρσινο καλοκαίρι του 2010, κρατούσε τον επώνυμο ρόλο.

Ο Τσέζαρις Γκραουζίνις θ’ ανεβάσει το έργο – μια παράσταση που παρουσιάζει κατ’ αρχάς εξαιρετικό ενδιαφέρον – στη μετάφραση του Μίνου Βολανάκη, με σκηνικά και κοστούμια Κένι ΜακΛίλαν, μουσική Δημήτρη Θεοχάρη και φωτισμούς Νίκου Βλασόπουλου.

Ο Κώστας Κορωναίος θα ‘ναι ο κορυφαίος του Χορού τον οποίο θα συναπαρτίζουν οι Αλμπέρτο Φάις, Γιάννης Τσεμπερλίδης, Κώστας Σειραδάκης, Παναγιώτης Εξαρχέας, Ονίκ Κετσογιάν, Γιώργος Παπανδρέου (όχι, περί συνωνυμίας πρόκειται…), Τζεφ Μααράουι. Βοηθός του σκηνοθέτη η γυναίκα του, ηθοποιός Μάρω Παπαδοπούλου.

Μόλις επέστρεψε απ’ την Ζυρίχη, όπου σκηνοθέτησε στο εκεί, σαρανταεξάχρονο – απ’ το 1966 -, σημαντικό Θέατρο Νόιμαρκτ τον «Βόιτσεκ» του Γκέοργκ Μπίχνερ στη «μιούζικαλ» εκδοχή του (2002) απ’ τον Ρόμπερτ Γουίλσον και τον Τομ Γουέιτς, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού μας Γιάννης Χουβαρδάς. Με αποθεωτικές κριτικές: «Δεν είναι σε καμια περίπτωση υπερβολικός ο ισχυρισμός ότι η παράστασή του αφήνει εποχή», «Απελευθερώνει μόνο ένα συναίσθημα: ενθουσιασμό», «Ενα συνταρακτικό ρέκβιεμ πάνω στην αξιοπρέπεια», «Σου κόβει την ανάσα με την αισθητική του συνέπεια και τη δραματουργική του ανατροπή», «Σε καμια σύσπαση των μυών δεν υπάρχει λάθος, καμια φράση δεν είναι περιττή. Θρίαμβος» έγραψαν, μεταξύ άλλων, οι εφημερίδες της Ζυρίχης.

Να σας θυμίσω πως η Μπάρμπαρα Βέμπερ, συνδιευθύντρια του Νόιμαρκτ απ’ το 2008, έχει κληθεί απ’ τον Γιάννη Χουβαρδά και θ’ ανεβάσει τον επόμενο Φεβρουάριο στη Νέα Σκηνή του Εθνικού «Ορφέα στον Αδη» του Τενεσί Γουίλιαμς.

Οσο για τον «Περικλή» του Σαίξπηρ, που παίζεται σε σκηνοθεσία του Χουβαρδά στο Εθνικό Θέατρο, πρόκειται σύντομα να ταξιδέψει στο Λονδίνο για να παιχτεί στο θέατρο Γκλόουμπ, στο Παγκόσμιο Φεστιβάλ Σαίξπηρ – με άπαντα τα σαιξπηρικά έργα που θα τα παρουσιάσουν θίασοι απ’ όλο τον κόσμο -, το οποίο πραγματοποιείται στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας που διοργανώνεται με αφορμή τους φετινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου.

Σχετικά με τα όσα έγραφα στο Τέταρτο Κουδούνι στις 9 Φεβρουαρίου για την ελληνική προϊστορία του συγκεκριμένου «Περικλή» και με αφορμή την πληροφορία που έδωσε ο δικός μας Κώστας Γεωργουσόπουλος στην κριτική του στις 5 Μαρτίου για την παράσταση, να διορθώσω πως το ανέβασμα δεν είναι το πρώτο στην Αθήνα στα ελληνικά. Είναι απλώς το πρώτο απ’ το Εθνικό. Μετά την παράσταση του έργου από το Prospect Theatre στο Ηρώδειο – στο πρωτότυπο βέβαια – στα ελληνικά πρώτος το ανέβασε το καλοκαίρι του 1980, στον ίδιο χώρο, ο Αλέξης Σολομός (φωτογραφία) με το Προσκήνιό του, για ν’ ακολουθήσει ο Νίκος Χουρμουζιάδης με την Πειραματική Σκηνή της Τέχνης στην Θεσσαλονίκη το 1998/’99.

Δεν αρκούνται φέτος οι αδελφοί Κούφαλη – Αντώνης και Κωνσταντίνος – στον επιτυχημένο μονόλογό τους «Η έκτη Καρυάτιδα» που παίζεται στο Αλμα απ’ την Σοφία Φιλιππίδου σε σκηνοθεσία Κώστα Τσόκλη.

Η διασκευή τους απ’ τον Παπαδιαμάντη – πέντε διηγήματά του – «Φτωχοί και άγιοι» σε σκηνοθεσία Ανδρομάχης Χρυσομάλλη μεταφέρθηκε απ’ την ομάδα Methexis στο Βασιλάκου και παίχτηκε για δεύτερη σεζόν.

Ενώ η «Πάχνη» τους – πρωτοπαρουσιάστηκε στις «Αναγνώσεις» του Εθνικού (και της Σίσσυς Παπαθανασίου) σε σκηνοθετική επιμέλεια Θέμελη Γλυνάτση την άνοιξη του 2009 -, στην πολύ καλή σκηνοθεσία του Τάκη Τζαμαργιά, που παίχτηκε για πρώτη φορά στην Καβάλα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Φιλίππων και Καβάλας, και στη συνέχεια, τη σεζόν 2009/’10, στην Αθήνα, στο Πορεία, αφού παρουσιάστηκε πριν από λίγες ημέρες στην Βοσνία, στο Διεθνές Φεστιβάλ Χειμώνας 2012 του Σαράγεβο, με Μάνο Καρατζογιάννη και Αλέξανδρο Μαυρόπουλο στους δυο ρόλους, κατηφορίζει και πάλι στην Αθήνα. Από αύριο έως και την Μεγάλη Τρίτη, στο Θησείον αυτή τη φορά.

Εχει γοητεύσει – και – τους ανθρώπους του θεάτρου ο Αλμοδόβαρ. Ετσι, εκτός απ’ τις «Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης», μεταφορά για το θέατρο απ’ τους Τζέφρι Λέιν και Ντέιβιντ Γιάζμπεκ, που παίζεται με μεγάλη επιτυχία στο Μικρό Παλλάς σε απόδοση Θοδωρή Πετρόπουλου και σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, είχαμε και στην Θεσσαλονίκη μια περφόρμανς εμπνευσμένη απ’ τις ταινίες του Αλμοδόβαρ και τις μουσικές τους: «Γύρνα πίσω… στα ψηλά τακούνια» απ’ την ομάδα Μόδας και Τέχνης Εραστές. Παίχτηκε στη στοά Μαλακοπή και στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της πόλης, στο πλαίσιο των δράσεων Made In Thessaloniki, σε σύλληψη και σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρόδη και Ιωάννη Κυφωνίδη. Περφόρμανς που, πιθανόν, θα ξαναδεί η Θεσσαλονίκη, αλλά θα τη δούμε και στην Αθήνα.

Αισθητή κάνει φέτος την παρουσία της η Σωτηρία Μπέλλου στην ελληνική σκηνή. Διότι δεν έχουμε μόνο το μονόλογο της Σοφίας Αδαμίδου «Σωτηρία Μπέλλου. Η περιπλανώμενη ζωή μιας ρεμπέτισσας» με την Ντίνα Κώνστα στο Κάππα σε σκηνοθεσία Αθανασίας Καραγιαννοπούλου. Εχουμε και την παράσταση «Θυμάσαι τη φωνή μου; E. Piaf – Σ. Μπέλλου» που, «αναμορφωμένη» μετά την περσινή της παρουσίαση στο 104, παίζεται στον Προσωρινό, σε κείμενα και σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Χατζή, με δυο τραγουδιστές και δυο μουσικούς, αλλά και με την Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου (φωτογραφία πάνω).