Χίλια εξακόσια ευρώ την ημέρα θα πρέπει να καταβάλει ένας κινηματογραφικός παραγωγός που επιθυμεί η δράση της ταινίας του να εκτυλίσσεται στον Ιερό Βράχο. Τα έξοδά του, όμως, δεν θα σταματήσουν εκεί. Οταν μοντάρει την ταινία του, κάθε δευτερόλεπτο που περιλαμβάνει την Ακρόπολη, θα του κοστίσει έως και 100 ευρώ. Οι τιμές θα είναι μειωμένες κατά 50% σε περίπτωση που η ταινία έχει εκπαιδευτικό ή πολιτιστικό χαρακτήρα καθώς και στις περιπτώσεις που θα προβάλλει την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό.

Κι αν ζητήσει τον Παρθενώνα η επόμενη παραγωγή του Τζέιμς Μποντ; Θα προβάλει μεν την Ελλάδα σε όλο τον κόσμο, αλλά συνάδει με τη χρήση του μνημείου; Για όλα αυτά θα αποφαίνεται το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, όπως συνέβαινε άλλωστε και μέχρι σήμερα.

«Δεν θα κάνουμε εκπτώσεις στις αρχές μας επειδή έχουμε ανάγκη από χρήματα. Αν κάνουμε την Ακρόπολη Disneyland, θα χάσουμε πολλά περισσότερα από αυτά που θα κερδίσουμε», έδωσε το στίγμα, μιλώντας, πρόσφατα, στα «ΝΕΑ» ο υπουργός Πολιτισμού Παύλος Γερουλάνος. Μειωμένες και δικαιότερες σύμφωνα με τη νέα απόφαση, είναι οι τιμές των φωτογραφιών για εκδόσεις. Μέχρι σήμερα η λήψη της φωτογραφίας εκθέματος ενός μουσείου κόστιζε 25 ευρώ και η χρήση της 100. Τώρα η τιμή λήψης μειώνεται στα 15 ευρώ και η χρήση, ανάλογα με το μνημείο, από 30 έως 60 ευρώ.

Σημείο – κλειδί της απόφασης αποτελεί η πρόβλεψη πως για κάθε επιπλέον γλώσσα στην οποία εκδίδεται ένα βιβλίο ο εκδότης καταβάλλει το 25% για την πρώτη γλώσσα έκδοσης, ενώ για πρώτη φορά ρυθμίζεται το ζήτημα της χρήσης απεικονίσεων ή οπτικοακουστικών έργων σε ψηφιακές εφαρμογές ηλεκτρονικών ξεναγών (20% επί της λανικής) και αποσαφηνίζεται πως η χρήση στο Διαδίκτυο γίνεται ατελώς όταν δεν επιδιώκεται εμπορικός σκοπός.

«Η μείωση των τιμών μπορεί να φαίνεται ότι είναι εις βάρος του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων, από την άλλη πλευρά όμως πιστεύουμε ότι οι χαμηλότερες τιμές θα φέρουν έσοδα», είπε στα «ΝΕΑ» η πρόεδρος του ΤΑΠ Μάρθα Σημαντώνη, καθώς το ΤΑΠ είναι ο φορέας που εισπράττει τα ποσά.

Οι νέες τιμές που καθόρισε το ΥΠΠΟΤ, πάντως, θεωρούνται ανταγωνιστικές καθώς το τέλος για μια φωτογραφία από το Μουσείο του Λούβρου ανέρχεται σε 100 ευρώ και σε 100 στερλίνες αντιστοίχως από το Βρετανικό Μουσείο.

Η είδηση για τον τιμοκατάλογο του ΥΠΠΟΤ κάνει ήδη τον γύρο του κόσμου. Το δίκτυο Bloomberg αναφέρει: «Η Ακρόπολη υποκύπτει στην κρίση, καθώς η Ελλάδα μειώνει το κόστος βιντεοσκόπησης», προσθέτοντας πως το κόστος κινηματογράφησης αρχαιολογικών χώρων μειώνεται από τα 4.000 ευρώ στα 1.600. «Η χτυπημένη από την οικονομική κρίση Ελλάδα προσπαθεί να αντλήσει περισσότερα χρήματα από τα μνημεία της» σχολιάζει.

Ενδιαφέρον σημείο της απόφασης είναι πως οι χώροι και τα μνημεία χωρίζονται σε δυο κατηγορίες. Στην πρώτη και πιο ακριβή ζώνη εντάσσονται τα 22 πιο γνωστά και μεγάλης επισκεψιμότητας όπως η Ακρόπολη, η Αρχαία Αγορά Αθηνών, το Σούνιο, η Βεργίνα, οι Δελφοί, η Αρχαία Ολυμπία, η Επίδαυρος, η Κνωσός, η Λίνδος, η Δήλος και τα Αρχαιολογικά και Βυζαντινά Μουσεία Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Στη δεύτερη κατηγορία ανήκουν όλα τα υπόλοιπα. Διαχωρισμός που έχει ως συνέπεια η επαγγελματική φωτογράφιση για εμπορικούς σκοπούς παρουσία προσώπων στην πρώτη κατηγορία να κοστίζει 1.000 ευρώ και στα υπόλοιπα μνημεία και μουσεία 500 ευρώ – και βέβαια συν τον ΦΠΑ.