Στον πόλεμο που δέχεται από τον υπηρεσιακό μηχανισμό του υπουργείου Οικονομικών σκαλώνει το σύστημα εισροών – εκροών όγκου καυσίμων, το οποίο εδώ και χρόνια εξαγγέλλεται ως το μόνο ικανό μέτρο για να καταπολεμηθεί το λαθρεμπόριο καυσίμων.

Σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης, ο λόγος που το σύστημα δεν έχει εφαρμοσθεί είναι «ο… μηχανισμός του υπουργείου Οικονομικών και η άποψη που επί έναν χρόνο διατυπώνουν οι υπηρεσίες του ότι τεχνικά δεν είναι απαραίτητο». Το σύστημα, όταν εφαρμοστεί, θα συνδέει ηλεκτρονικά τη δεξαμενή κάθε πρατηρίου με την αντλία και θα ενημερώνει ανά πάσα στιγμή τη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) για την ποσότητα καυσίμου που εισήλθε στην αντλία, όσο και για αυτήν που εξήλθε από αυτήν, δηλαδή προς το όχημα. Ο σχετικός νόμος για την εφαρμογή του συστήματος έχει μάλιστα ψηφισθεί από το 2009, επί υπουργίας Κωστή Χατζηδάκη.

Το στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης που προχώρησε στις καταγγελίες περιγράφει ένα είδος «υπόγειου πολέμου» που μαινόταν επί έναν τουλάχιστον χρόνο ανάμεσα στις υπηρεσίες των υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης, με αποτέλεσμα να μπλοκάρει την έκδοση της απαραίτητης κοινής υπουργικής απόφασης. Γιατί αυτή η απόφαση είναι τόσο σημαντική; Διότι θα ορίζει ότι τα στοιχεία μέτρησης του όγκου στις δεξαμενές ενός πρατηρίου, έτσι όπως αυτά μετρήθηκαν από το σύστημα εισροών – εκροών, θα λαμβάνονται υπόψη και για τη φορολόγηση των εμπλεκομένων στον χώρο των καυσίμων. Σήμερα ο φορολογικός έλεγχος γίνεται με βάση τα τιμολόγια που εκδίδουν, ανεξάρτητα αν αυτά απεικονίζουν τον πραγματικό όγκο που διακίνησαν ή είναι «πειραγμένα»…

Και όμως, σύμφωνα με τον συγκεκριμένο παράγοντα, ο μηχανισμός του υπουργείου Οικονομικών (υπηρεσιακοί) έβαζε εμπόδια στην εφαρμογή του μέτρου με το επιχείρημα ότι τεχνικά είναι ανεφάρμοστο. Και ας υπάρχει σχέδιο απόφασης για την εγκατάσταση του συγκεκριμένου συστήματος στα πρατήρια επί θητείας Κατσέλη στο υπουργείο Ανάπτυξης, το οποίο φέρει από τον Δεκέμβριο του 2010 την υπογραφή και του τότε υφυπουργού Ντ. Ρόβλια. «Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έλεγε να προχωρήσουμε, αλλά από κάτω ο μηχανισμός έλεγε «όχι»! Οποτε ο Γεωργακόπουλος ή ο Καπελέρης έθιγαν το θέμα (σ.σ.: πρώην γραμματείς του υπουργείου Οικονομικών) οι υπηρεσίες αντιδρούσαν με το επιχείρημα ότι τα τιμολόγια-παραστατικά που κόβουν οι πρατηριούχοι αρκούν για τον φορολογικό τους έλεγχο και ότι δεν χρειάζονται περαιτέρω στοιχεία», λέει χαρακτηριστικά το στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης που συμμετείχε στις συσκέψεις. Σημειώνει μάλιστα ότι «κάθε φορά που οι υπηρεσίες των δύο υπουργείων συζητούσαμε για το σύστημα εισροών – εκροών γινόταν… κόλαση!». Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, μπροστά σε αυτή την κατάσταση ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης Σωκράτης Ξυνίδης απέστειλε προ δύο μηνών επιστολή στον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Π. Οικονόμου και τον μέχρι πρότινος ΓΓ του υπουργείου Οικονομικών Γ. Καπελέρη, καλώντας τους να δώσουν φορολογικές διαστάσεις στο σύστημα εισροών – εκροών, καθώς και να συνδεθεί με τη ΓΓΠΣ, διαφορετικά το λαθρεμπόριο δεν πατάσσεται.

Το αποκορύφωμα ήταν στις 14 Δεκεμβρίου, όταν στη συνεδρίαση της επιτροπής για τη φοροδιαφυγή το θέμα τέθηκε εκ νέου. Τότε, σύμφωνα πάντα με τις πληροφορίες, ο κ. Βενιζέλος ρώτησε τον κ. Καπελέρη «γιατί μέχρι σήμερα δεν έχει υπογραφεί η σχετική απόφαση;», για να πάρει την απάντηση ότι «θα υπογραφεί άμεσα». Μάλιστα ο υπουργός Οικονομικών ζήτησε από τους κκ. Διώτη και Θεοχάρη, ειδικό γραμματέα του ΣΔΟΕ και γενικό γραμματέα της ΓΓΠΣ, αντίστοιχα, που συμμετείχαν στη σύσκεψη, να του δώσουν αναλυτικά στοιχεία για το κύκλωμα καυσίμων.

Δύο ημέρες μετά, στις 16 Δεκεμβρίου, σύμφωνα πάντα με το στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης, σε συνάντηση με τον κ. Καπελέρη συμφωνήθηκε το ακριβές κείμενο της επίμαχης κοινής υπουργικής απόφασης, η έκδοση της οποίας θεωρείται πλέον θέμα χρόνου.