Η συμφωνία των Βρυξελλών για την Ελλάδα εμπεριέχει μια ανομολόγητη παραδοχή εκ μέρους των εταίρων - συνακόλουθα και της τρόικας - την οποία αρκετοί στην Αθήνα επισήμαιναν από την έναρξη εφαρμογής του πρώτου Μνημονίου: ότι το ελληνικό δημόσιο χρέος δεν μπορεί να καταστεί βιώσιμο αν η χώρα δεν παρουσιάσει ανάπτυξη και δεν βελτιώσει την ανταγωνιστικότητά της. Εν ολίγοις, όπως λένε και οι αρμόδιοι Κοινοτικοί, η δημοσιονομική προσαρμογή και η λιτότητα δεν αρκούν για να γλιτώσει η χώρα τη χρεοκοπία.
Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο αποφασίστηκε να συσταθεί η task force, η ομάδα υπό τον κ. Μπαρόζο, που σε συνεργασία με την ελληνική πλευρά θα επαναδρομολογήσει τα κοινοτικά κονδύλια - το ΕΣΠΑ - έτσι ώστε να απαιτείται μικρότερη ελληνική συνεισφορά, αλλά κυρίως να είναι στοχευμένα σε αυτούς τους δύο άξονες: ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα.
Ωστόσο, λόγω της διάχυτης καχυποψίας που επικρατεί στις Βρυξέλλες και το Βερολίνο έναντι της Αθήνας και της διάθεσής της να τηρεί τις δεσμεύσεις της, η Κομισιόν - σύμφωνα με πληροφορίες - έχει αποφασίσει να μην εκκινήσει την όλη διαδικασία της task force πριν υλοποιηθούν τα «δύσκολα» κομμάτια του πακέτου που αποφασίστηκε για την Ελλάδα - και τα οποία ουσιαστικά θα κρίνουν αν η χώρα έχει τη δυνατότητα να ξεπεράσει τον... κάβο.
Το ένα κρίσιμο στοιχείο είναι η συμμετοχή των ιδιωτών, που θα πρέπει να φέρει εις πέρας η ελληνική κυβέρνηση, διαπραγματευόμενη με τις τράπεζες που κατέχουν τα ελληνικά ομόλογα. Φιλοδοξία της συμφωνίας των Βρυξελλών είναι οι ιδιώτες να μετέχουν σε ποσοστό 90% της έκθεσής τους και το κούρεμα να είναι της τάξης του 15%. Παράλληλα, όμως, υπάρχουν αντικρουόμενες πληροφορίες για το κατά πόσον προχωρά με επιτυχία ή όχι το σχέδιο της συμμετοχής των ιδιωτών - το οποίο, σημειωτέον, η Γερμανία έχει θέσει ως προαπαιτούμενο για την παροχή περαιτέρω βοήθειας στην Ελλάδα.
Το δεύτερο κρίσιμο στοιχείο είναι η σύναψη της νέας δανειακής σύμβασης, του νέου Μνημονίου. Η τρόικα αναμένεται να περάσει έναν καυτό Αύγουστο στην Αθήνα, με στόχο όχι απλώς να διαπιστώσει κατά πόσον η Ελλάδα δικαιούται να λάβει την έκτη δόση του προηγούμενου πακέτου, το οποίο υποτίθεται ότι εκταμιεύεται τον Σεπτέμβριο, αλλά και να συντάξει το κείμενο του νέου Μνημονίου.
Είναι κοινό μυστικό πως αυτό θα είναι πιο σκληρό από το πρώτο, αλλά όπως τουλάχιστον υποστηρίζουν οι άνθρωποι της Κομισιόν η έννοια του σκληρού προσδιορίζεται διαφορετικά στην Αθήνα και διαφορετικά στις Βρυξέλλες. «Δεν πρόκειται αυτή τη φορά να δοθεί έμφαση στις περικοπές των δαπανών και τις αυξήσεις των φόρων, αλλά θα υπάρχουν άλλα στοιχεία, άκρως απαραίτητα. Πρώτον, πολύ πιο ασφυκτικός έλεγχος για να αποφύγουμε τις κατ' επανάληψη αποκλίσεις του παρελθόντος. Δεύτερον, με την παρουσία και της τεχνικής βοήθειας, θα υπάρξει εκ βάθρων αναδιάρθρωση του ελληνικού κράτους ώστε να καταστεί λειτουργικό και ευέλικτο. Το ίδιο ισχύει και για τους φορολογικούς μηχανισμούς. Αν αυτό συνεπάγεται απολύσεις, θα πρέπει να γίνει αποδεκτό. Και, φυσικά, πρέπει να αντιμετωπιστεί εκ νέου το ασφαλιστικό σύστημα ώστε να σταματήσει η αιμορραγία του ελληνικού προϋπολογισμού».

ΤΟ ΝΕΟ ΜΕΙΓΜΑ. Οι ίδιοι έλεγαν πως σε αντίθεση με το πρώτο Μνημόνιο, η έμφαση θα δοθεί στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις - «που πρέπει να υλοποιηθούν ταχύτατα και ολοκληρωμένα» - και στις ιδιωτικοποιήσεις, οι οποίες επίσης είναι προαπαιτούμενο του νέου πακέτου.
Οι Κοινοτικοί παραδέχονται ότι όλα αυτά κατά πάσα πιθανότητα θα προκαλέσουν κοινωνικές και πολιτικές εντάσεις από τον Σεπτέμβριο - «αλλά αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να διαχειριστεί η ελληνική κυβέρνηση και όχι εμείς».
Με αυτά τα δεδομένα, είναι σαφές ότι οι Βρυξέλλες λειτουργούν έναντι της Ελλάδας σε λογική μαστίγιου και καρότου - πρώτα η εφαρμογή των δύσκολων και μετά η επιβράβευση, δηλαδή τα κονδύλια για την ανάπτυξη.
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από