Απανωτά κύματα αυξήσεων έχουν να αντιμετωπίσουν οι επιβάτες της ακτοπλοΐας. Οι πλοιοκτήτες προχώρησαν σε αυξήσεις την 1η Απριλίου προκειμένου να «προλάβουν» την έξοδο του Πάσχα, ενώ ήδη ετοιμάζονται για το επόμενο κύμα ανατιμήσεων. Ποτέ άλλοτε στο παρελθόν δεν είχε ακολουθηθεί αυτή η τακτική- δηλαδή απανωτές αυξήσεις σε τόσο σύντομα χρονικά διαστήματα. Συνολικά υπολογίζεται ότι οι επιβάτες θα κληθούν να πληρώσουν έως και κατά 30% ακριβότερα εισιτήρια σε σχέση με πέρυσι. Μάλιστα η επιβάρυνση δεν αποκλείεται να είναι τελικά ακόμα μεγαλύτερη, αφού ισχύει πλέον το νέο καθεστώς υπολογισμού των λιμενικών τελών των πλοίων, με το οποίο διπλασιάζεται το σχετικό κόστος που μετακυλίεται, και αυτό, στον επιβάτη. Ειδικότερα, από την 1η Ιανουαρίου 2008 τα πλοία της ακτοπλοΐας δεν πληρώνουν λιμενικά τέλη μόνο στα λιμάνια από τα οποία αποπλέουν, αλλά και στα λιμάνια στα οποία καταπλέουν.

«Το κόστος μετάβασης σε ένα νησί τείνει να γίνει δυσβάσταχτο», αναφέρει ο νομάρχης Κυκλάδων κ. Δημήτρης Μπάιλας. «Το πρόβλημα είναι πρωτίστως κοινωνικό και όχι τόσο οικονομικό. Οι οικογενειάρχες θα σταματήσουν να έρχονται στα νησιά για διακοπές, εάν οι τιμές συνεχίσουν να αυξάνονται. Εκατοντάδες επαγγελματίες που ασχολούνται με τουριστικά επαγγέλματα βρίσκονται σε καθεστώς αβεβαιότητας». Όσοι ταξίδεψαν για τις διακοπές του Πάσχα με πλοίο διαπίστωσαν τη διαφορά. Μια τετραμελής οικογένεια με προορισμό την Πάρο εκλήθη να πληρώσει φέτος 392 ευρώ. Πέρυσι για το ίδιο πλοίο και την ίδια διαδρομή το κόστος ήταν 330 ευρώ. Μάλιστα από την 1η Ιουνίου το κόστος θα εκτιναχθεί ακόμα υψηλότερα και αναμένεται να φτάσει τα 420-425 ευρώ.

Με ταχύπλοο. Εάν δε η ίδια οικογένεια επέλεγε ταχύπλοο για τη μετακίνησή της, θα έπρεπε να πληρώσει 573 ευρώ. Πέρυσι το κόστος ήταν 485 ευρώ. Όσο για το καλοκαίρι, δεν θα φτάνουν ούτε 620 ευρώ για το ίδιο ταξίδι. «Ολόκληρο το επίδομα αδείας δεν φτάνει πλέον για τα εισιτήρια της οικογένειας. Ολοένα και περισσότεροι επιλέγουν να μην πάρουν καν αυτοκίνητο μαζί τους και να ενοικιάσουν όχημα στο νησί όπου θα πάνε», λέει ο κ. Ιωάννης Αρμακόλλας, τουριστικός πράκτορας.

«Για όλα φταίει» το πετρέλαιο


«Oι ακτοπλοϊκές εταιρείες δεν είχαν άλλη επιλογή από το να αυξήσουν τις τιμές, εάν θέλουν να επιβιώσουν», παραδέχεται ο πλοιοκτήτης κ. Γεράσιμος Αγούδημος. Οι ακτοπλόοι αποδίδουν τις αυξήσεις στην κούρσα ανόδου του πετρελαίου. Όπως λένε, πέρυσι το καλοκαίρι πλήρωναν 225 ευρώ τον τόνο για τα συμβατικά πλοία νέας τεχνολογίας, ενώ φέτος η ίδια ποσότητα έφτασε να κοστίζει 372 ευρώ.

Στην Κρήτη, όπου για περίπου δύο χρόνια καταγραφόταν έντονος ανταγωνισμός στις τιμές μεταξύ Μινωικών Γραμμών και ΑΝΕΚ, καταγράφεται επίσης αύξηση στους ναύλους.