Όταν ο χειμωνιάτικος άνεμος φυσάει στη Ζυρίχη, η μυρωδιά της σοκολάτας πλημμυρίζει την πόλη. Τα εργοστάσια δουλεύουν ασταμάτητα· οι γιορτές άλλωστε είναι το… χρυσωρυχείο τους. Δεν είναι τυχαίο ότι οι σοκολατοποιοί έχουν φτιάξει μέχρι και «πανεπιστήμια» για να μυήσουν νέους στην τέχνη της!
«Μερικοί άνθρωποι που ζουν κοντά σε εργοστάσια ενοχλούνται από την οσμή», λέει η Σάρα Μπουασίρ, στέλεχος στη Lindt & Sprungli, τον γίγαντα της ελβετικής σοκολάτας, με τζίρο 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια τον χρόνο, που διαχειρίζεται το εργοστάσιο. «Όχι όμως εδώ».
Τα εργοστάσια της σοκολάτας όπως αυτό αντιμετωπίζουν έναν γρίφο. Οι Ελβετοί καταναλώνουν ήδη, κατά μέσον όρο και κατά κεφαλήν, περίπου 12 κιλά σοκολάτας ετησίως, ποσότητα που τους φέρνει στη δεύτερη θέση μετά τους Βρετανούς στην κατανάλωση σοκολάτας. Πώς λοιπόν μπορεί κανείς να τους κάνει να φάνε περισσότερη; Το ερώτημα έχει οδηγήσει τους
ΝΕΕΣ ΓΕΥΣΕΙΣ
Οι σοκολατοποιοί εμπλουτίζουν τη μαύρη σοκολάτα με κόκκινη πιπεριά, γκράπα ή σαφράν
σοκολατοποιούς της Ζυρίχης σε νέους νεωτερισμούς, καθώς εμπλουτίζουν πλέον τη μαύρη σοκολάτα με γεύσεις όπως της κόκκινης πιπεριάς, της γκράπας ή του σαφράν. Επιπλέον, καθώς οι Ελβετοί σοκολατοποιοί έχουν από καιρό κατακτήσει τις αγορές στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, βάζουν τώρα στο στόχαστρό τους τη Ρωσία, την Ινδία και την Κίνα.
Δίπλα στα κοσμηματοπωλεία
Η Ζυρίχη παραμένει ένας παράδεισος για τους λάτρεις της σοκολάτας. Μικρές, χαριτωμένες μπουτίκ με σοκολάτες βρίσκουν στέγη ανάμεσα στις μεγάλες ελβετικές τράπεζες, όπως η UΒS και η Credit Suisse, κατά μήκος της φημισμένης Μπανχοφστράσε. Καταστήματα όπως το Τeuscher και το Sprungli βρίσκονται δίπλα στα καταστήματα των οίκων Cartier και Chanel.
«Οι άνθρωποι ζητούν όλο και περισσότερο την ποιότητα, αγοράζουν λιγότερα πράγματα, αλλά υψηλότερης ποιότητας», λέει η Σάρα Μπουασίρ. «Οι άνθρωποι κάνουν δοκιμές, όπως με τα κρασιά, και θέλουν να ξέρουν την προέλευση και την ιστορία της σοκολάτας τους».
Ο Πέτερ Μπάουερ, αρχιζαχαροπλάστης σε ένα μικρό κατάστημα σε απόσταση πέντε λεπτών με τα πόδια από το εργοστάσιο της Lindt, ηγείται της έρευνας για νέα είδη σοκολάτας. Είναι η κινητήρια δύναμη πίσω από την εμφάνιση στην αγορά της μαύρης σοκολάτας μιας ποικιλίας, η οποία παρασκευάζεται από κόκκους που προέρχονται από μία και μόνο περιφέρεια – το Σάντο Ντομίνγκο, το Σάο Τομέ και Πρίντσιπε, τον Ισημερινό… «Το 88% αυτών που θα δοκιμάσουν θα πουν πως είναι υπερβολικά πικρή, όμως εγώ λέω πως είναι θαυμάσια», επιμένει. «Όμως αν πάρετε πέντε Ελβετούς στην τύχη, οι τρεις θα πουν ότι προτιμούν τη σοκολάτα γάλακτος».
Υπογραμμίζουν τα οφέλη για την καρδιά
Η ΠΡΟΚΛΗΣΗ που αντιμετωπίζουν οι μεγάλοι σοκολατοποιοί της Ζυρίχης, όπως ο Μπάρι Καλμπό, παγκόσμιος έμπορος σοκολάτας, είναι το πώς θα καταφέρουν να κάνουν τους Ελβετούς να καταναλώσουν περισσότερη σοκολάτα όταν ήδη τρώνε τόσο πολλή και όταν επιμένουν στις δοκιμασμένες συνταγές. Στα γραφεία της εταιρείας του Καλμπό, που καταλαμβάνουν πολλούς ορόφους σε ένα συγκρότημα εταιρικών κτιρίων στις παρυφές της Ζυρίχης, ο κάτω όροφος είναι ένα «πανεπιστήμιο» σοκολάτας, μια ακαδημία όπου η εταιρεία εκπαιδεύει ζαχαροπλάστες και αρτοποιούς στη χρήση της σοκολάτας. Ο Μπάρι Καλμπό έχει επτά τεράστια εργοστάσια σοκολάτας, εκ των οποίων τα δύο είναι στην Ελβετία, από τα οποία εφοδιάζει με βιομηχανική σοκολάτα εταιρείες όπως οι Ηershey, η Νestle και η Cadbury-Schweppes. Έχει επίσης τις δικές του μάρκες, όπως οι Van Ηouten και Van Leer.
Η στρατηγική που χρησιμοποιεί ο Μπάρι Καλμπό για να κάνει τους Ελβετούς να φάνε περισσότερη σοκολάτα είναι ουσιαστικά η ίδια που χρησιμοποιείται για να δελεαστούν οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο: υπογραμμίζει τα οφέλη της σοκολάτας για την υγεία (διαπιστώθηκε πως είναι καλή για την καρδιά όσο και το κόκκινο κρασί)· την προωθεί ως γευστική εμπειρία· και φροντίζει να υπάρχει διαθέσιμη παντού.







