Διαμάντια στη Λυρική


Τρία διαμαντάκια: «Μάβρα» του Στραβίνσκι, «Τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα» των ΒάιλΜπρεχτ, «Τζάνι Σκίκι» του Πουτσίνι. Και μία παράσταση από αυτές που σπάνια βλέπουμε στη Λυρική Σκηνή- κάθε δέκα, άντε κάθε πέντε χρόνια. Τρία μονόπρακτα εντελώς διαφορετικού ύφους που δεν δένονται εύκολα και όμως δέθηκαν. Βασικά από έναν εκπληκτικό σκηνογράφο- ενδυματολόγο, τον Ρίτσαρντ Χάντσον, που μεταμόρφωσε- αγνώριστο!- το ίδιο βασικό σκηνικό- ένα «λοξό», υπερυψωμένο σπίτι, με δύο τοίχους, περιστρεφόμενο-, βουτώντας το στα χρώματα α λα Σαγκάλ στη «Μάβρα», δίνοντάς του ένα μπρεχτικό γκρίζο στα «Αμαρτήματα», μεταποιώντας το σε ιταλική «ατμόσφαιρα» του ΄60, α λα Πιέτρο Τζέρμι και Εντουάρντο ντε Φιλίπο, στον «Σκίκι». Δύο διαφορετικοί σκηνοθέτες- ο Τζον Φούλτζεϊμς για το πρώτο και το τρίτο, ο Κιμ Μπράντστραπ στο δεύτερο, και ως χορογράφος- που θαυματούργησαν και οι δύο, ο μαέστρος Μάρτιν Αντρέ που επίσης θαυματούργησε με την Ορχήστρα της ΕΛΣ, εξαιρετικές φωνές και υποκρίσεις «εισαγόμενες»- μοναδική φιγούρα + κοντράλτα φωνή η θηριώδης, αυθεντική Μητέρα της Φράνσις ΜακΚάφερτι στη «Μάβρα»-, οι δικοί μας σε πολύ καλές στιγμές τους, από τον Γιάννη Γιαννίση- Σκίκι μέχρι Ειρήνη Καράγιαννη, Χριστόφορο Σταμπόγλη, Λυδία Αγγελοπούλου, τη νεαρή Ειρήνη Κυριακίδου, Δημήτρη Σιγαλό, Τζίνα Πούλου, Δημήτρη Κασιούμη- απίθανη νέγρα μητέρα στα «Αμαρτήματα»!και… και… Και η Αμαλία Μουτούση, στο απόγειο της ωριμότητάς της, συγκλονιστική Άννα Ι με μια πρώτης τάξεως χορεύτρια, τη Μαρία Κουσουνή, πλάι της ως Άννα ΙΙ, στα «Επτά θανάσιμα αμαρτήματα». Τι άλλο πια να ζητήσεις; Απλώς τον, απόντα πλέον, Στέφανο Λαζαρίδη στον οποίο οφείλεται η ένταξη στο ρεπερτόριο και ο σχεδιασμός της παράστασης αυτής… Η οποία, ελπίζω, να επαναληφθεί. Έτσι κι αλλιώς σας συστήνω να τρέξετε να τη δείτε. Μην τη χάσετε! Παίζεται ακόμα απόψε, αύριο και την Κυριακή, στις 20.00, στο «Ολύμπια».

Χρέωσε διανυκτέρευση


«Και θα εφημερεύουμε και θα διανυκτερεύουμε». Η δήλωση που έκανε μεγαλοστέλεχος της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, δεν αφορά ούτε νοσοκομεία ούτε φαρμακεία αλλά τη νέα Διεύθυνση του υπουργείου Πολιτισμού για την πάταξη της αρχαιοκαπηλίας. Η Διεύθυνση που θα απαρτίζεται κατά κύριο λόγο από αρχαιολόγους (χωρίς εκπαίδευση;) θα είναι σε ετοιμότητα 24 ώρες το 24ωρο και μαζί με αποσπασμένο αστυνομικό θα κάνουν εφόδους, αν χρειαστεί, για να εντοπίσουν αρχαιοκάπηλους. Μέχρι να γίνουν οι έφοδοι (αν και όποτε), στις διανυκτερεύσεις ειδικά τι θα κάνουν οι υπάλληλοι του ΥΠΠΟ; Μήπως απλώς θα χρεώνουν υπερωρίες το Δημόσιο;

Χ.

Κοντά στο κοινό


Νικόπολη, Νεκρομαντείο του Αχέροντα, Κασσώπη, Σφύρα, Πανδοσία, Ελάτρεια, Βατίες… Έχει πολλούς και σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους να φροντίσει η νεοσύστατη- το 2006- Γ.Γ. Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Άρτας- Πρέβεζας, που εδρεύει στην Πρέβεζα. Πολλές και οι νέες οικοδομές που απαιτούν ανασκαφικό έλεγχο προ της θεμελίωσης και δίνουν αφορμή για σημαντικές ανακαλύψεις, όπως η πρόσφατη ανακάλυψη ενός αρχαίου λιμανιού στο Βαθύ της Πρέβεζας. Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει η προετοιμασία της έκθεσης του Αρχαιολογικού Μουσείου Νικόπολης, που ετοιμάζεται ν΄ ανοίξει το 2009 και βρίσκεται στη φάση της συντήρησης και της ηλεκτρονικής καταγραφής των ευρημάτων. Γι΄ αυτό και η Εφορεία Αρχαιοτήτων, στην προσπάθεια να ενημερώσει το κοινό της περιοχής και να ευαισθητοποιήσει για τη σημασία των αρχαιοτήτων, πραγματοποίησε ημερίδα με δέκα διαφορετικές εισηγήσεις για ισάριθμα θέματα, όπως είναι οι μελέτες για την ανάδειξη των χώρων, τα εκπαιδευτικά προγράμματα, το νέο Μουσείο Νικόπολης.