Τα μάφιν είναι η εύκολη λύση για μένα. Με αυτά, κυρίως, ικανοποιώ την επιθυμία των παιδιών για γλυκό
Μία από τις εμμονές μου είναι πώς να ικανοποιώ την επιθυμία των παιδιών μου για γλυκό χωρίς να τα αφήνω να τρώνε σκουπίδια με ζάχαρη. Στο σπίτι μας, κάθε κουτί με μπισκότα εξαφανίζεται από το ντουλάπι στην πρώτη ώρα μετά την αγορά του, ενώ ανακαλύπτω αργότερα μόνο το περιτύλιγμα- χωμένο διακριτικά μέσα στο καλάθι σκουπιδιών της 14χρονης κόρης μου. Προσπαθώ όσο μπορώ να αποφεύγω να αγοράζω έτοιμα γλυκά, κυρίως γιατί με τρομάζουν όσα αναφέρονται στα συστατικά τους: υπάρχει ένας ολόκληρος κατάλογος από χημικά και από απαίσια λιπαρά σε κάθε ετικέτα. Έχω πάντα δύο «εύκολα» κέικ, που φτιάχνω μία ή δύο φορές την εβδομάδα και που χρειάζονται ελάχιστα υλικά και σκεύη, όμως έχω διαπιστώσει ότι τα παιδιά μου ανταποκρίνονται καλύτερα σε γλυκά που μοιάζουν πιο «παιχνιδιάρικα».

Στη δική τους γευστική αισθητική, που είναι ακόμα υπό ανάπτυξη, το «παιχνιδιάρικο» ισοδυναμεί με μπισκότα ή- ακόμα καλύτερα για εμένα, μια και χρειάζονται λιγότερο κόπο- με μάφιν.

Τα μάφιν μπήκαν στην ελληνική γλυκιά πραγματικότητα και παρέμειναν. Είναι διαθέσιμα στα σούπερ-μάρκετ και σε ορισμένα ζαχαροπλαστεία, αλλά αυτά είναι τις περισσότερες φορές φτωχές απομιμήσεις των αφράτων, τρυφερών αυθεντικών αμερικανικών. Ακόμα και τα πολύ καλά μαγαζιά, όπως τα «Εric Κayser», φτιάχνουν μάφιν που δεν ανταποκρίνονται στα αυθεντικά.

Μπορούμε να φτιάξουμε τα διάφορα κλασικά (όπως με κομματάκια σοκολάτας, με μπανάνα κ.λπ., όλα τρυφερά λόγω βουτύρου και με πυκνή υφή χάρη στη ζάχαρη), αλλά μπορούμε να διαλέξουμε πιο δύσκολο δρόμο και να ικανοποιήσουμε τους παιδικούς ουρανίσκους με ασυνήθιστες (και ασυνήθιστα υγιεινές) επιλογές: καρότα, γλυκοπατάτες, βρώμη, σιτηρά ολικής άλεσης, ξηρούς καρπούς, φρέσκα και αποξηραμένα φρούτα, ακόμα και λαχανικά και τυριά- όλα έχουν τη θέση τους στη δημιουργία ενός υγιεινού μάφιν. Στον χυλό μου για μάφιν το ελαιόλαδο αντικαθιστά το βούτυρο, ενώ το μέλι (συχνά, αλλά όχι πάντα) αντικαθιστά τη ζάχαρη.

Τα δημητριακά δίνουν στα μάφιν γεύση ξηρού καρπού, ενώ οι γλυκοπατάτες και οι χουρμάδες τους δίνουν γλυκιά γεύση

Χρειάζονται μόνο λίγα λεπτά για να είναι έτοιμος ο χυλός και άλλα τόσα για να ψήσουμε 12 μάφιν (το μέγεθος ενός κανονικού ταψιού για μάφιν): όσος χρόνος απαιτείται για να φτιάξουμε μια κανάτα αχνιστό καφέ ώστε να τα συνοδεύσουμε. Μου αρέσει επίσης η ιδέα να κάνω πειράματα για να βελτιώσω ένα σνακ. Για πολύ καιρό, κατά τα πρώτα χρόνια ενηλικίωσής μου, προσεταιριζόμουν όλες τις ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες. Τα μάφιν ήταν το πρωινό μου όταν είχα αρχίσει να εργάζομαι: σταματούσα σε ένα καροτσάκι με καφέδες στη γωνία της λεωφόρου Lexington με την 50ή, στο κέντρο του Μανχάταν, και αγόραζα ένα τεράστιο μάφιν σοκολάτας και μισό λίτρο μαύρο καφέ. Ακόμα και τότε θυμάμαι πως ευχόμουν να ήταν τόσο υγιεινά όσο ήταν και νόστιμα.

Το να σερβίρει κανείς υγιεινά φαγητά σε ένα παιδί είναι σαν τη μάχη του Σίσυφου, αλλά κάτι που είναι καλό εκτιμάται ακόμα και από μη έμπειρους παιδικούς ουρανίσκους. Τα υγιεινά υλικά που έχω με μεγάλη επιτυχία «κρύψει» μέσα σε αυτά περιλαμβάνουν γλυκοπατάτες, χουρμάδες και διάφορα δημητριακά.

Τα δημητριακά δίνουν στα μάφιν ένα «βάθος» που εξισορροπεί τα υπόλοιπα υλικά. Μπορούμε να αναμείξουμε σοταρισμένα μήλα, κανέλα και φρεσκοτριμμένο μοσχοκάρυδο σε έναν χυλό από μαγειρεμένη βρώμη: οι γεύσεις θα αναμειχθούν δίνοντας όλες τις κατάλληλες «νότες». Το αλεύρι ολικής άλεσης προσδίδει «συνοχή» σε ένα μάφιν, αναδεικνύοντας τέλεια τις γεύσεις των φρούτων και των ξηρών καρπών, όπως και των βοτάνων, των λαχανικών αλλά και των τυριών. Αλλά πρέπει να χρησιμοποιούμε αλεύρι ολικής άλεσης με προσοχή, γιατί είναι πιο βαρύ κι έτσι τα μάφιν δεν φουσκώνουν όσο πρέπει ή αποκτούν υγρή υφή.

Όταν τα μάφιν είναι πετυχημένα μπορεί να είναι τόσο νόστιμα και μεθυστικά αρωματικά, ώστε να είναι δύσκολο να σταματήσουμε να τα τρώμε (βέβαια, αν τα υλικά από τα οποία παρασκευάζονται μας κάνουν καλό, τότε μπορεί και να μη χρειάζεται να σταματήσουμε...).

Για το τέλος, μια συμβουλή: με φρεκοψημένα και ακόμα ζεστά μάφιν, ας έχουμε και λίγο κρύο γάλα δίπλα για να τα... καταβροχθίσουμε πιο εύκολα!


Μάφιν με γλυκοπατάτες

Για 10 μάφιν ●250 γραμμ. (περίπου 2 μικρές) γλυκοπατάτες ●Σπορέλαιο για το άλειμμα του ταψιού (ή τα φορμάκια) ●1/4 φλιτζ. βούτυρο ●3 κ.τ.σ. μαύρη ζάχαρη ●3 κ.τ.σ. ζάχαρη ●1 φλιτζ. αλεύρι ●1 φλιτζ. αλεύρι ολικής άλεσης ●1 κ.τ.γ. μπέικιν πάουντερ ●1/2 κ.τ.γ. μαγειρική σόδα ●1/2 κ.τ.γ. αλάτι ●1 κ.τ.σ. κανέλα ●1 κ.τ.γ. τζίντζερ ●1/2 κ.τ.γ. μπαχάρι ●1 φλιτζ. ξυνόγαλο ●1/4 φλιτζ. γιαούρτι ●1 αυγό ●1 κ.τ.γ. βανίλια ●12 χουρμάδες, χωρίς κουκούτσια, κομμένοι σε κομμάτια 1-1,5 εκ.

1. Προθερμαίνουμε τον φούρνο στους 200 βαθμούς Κελσίου. Τρυπάμε τις γλυκοπατάτες με ένα πιρούνι και τις βάζουμε σε ένα ταψί, πάνω σε αλουμινόχαρτο. Τις ψήνουμε για 1 ώρα ή μέχρι να μαλακώσουν και να καραμελώσουν. Τις βγάζουμε από τον φούρνο, τις αφήνουμε να κρυώσουν και κατόπιν τις λειώνουμε ελαφρώς με ένα πιρούνι. Τις αφήνουμε στην άκρη.

2. Χαμηλώνουμε τον φούρνο στους 180 βαθμούς Κελσίου. Αλείφουμε ελαφρώς το ταψί για τα μάφιν (ή τα φορμάκια) με καλαμποκέλαιο.

3. Χτυπάμε το βούτυρο και τις ζάχαρες μέχρι να γίνουν ένα αφράτο μείγμα (για 3 λεπτά περίπου).

4. Σε ένα μέτριο μπολ κοσκινίζουμε το αλεύρι, το αλεύρι ολικής άλεσης, το μπέικιν πάουντερ, τη μαγειρική σόδα, το αλάτι, την κανέλα, το τζίντζερ και το μπαχάρι. Σε ένα ξεχωριστό μπολ χτυπάμε με σύρμα το ξυνόγαλο, το γιαούρτι, το αυγό και τη βανίλια.

5. Στις λειωμένες γλυκοπατάτες προσθέτουμε εναλλάξ τα στεγνά και τα υγρά υλικά. Δεν ανακατεύουμε πάρα πολύ: «διπλώνουμε» με απαλές κινήσεις μέσα στις γλυκοπατάτες το μείγμα. Κατόπιν ρίχνουμε τους χουρμάδες.

6. Μοιράζουμε με τη λαβίδα ενός παγωτού (περίπου φλιτζ.) το μείγμα σε 10 έτοιμα φορμάκια. Τα ψήνουμε για 35-40 λεπτά. Τα μάφιν θα έχουν ένα σκούρο χρυσοκαφετί χρώμα από κάτω.
Ταιριάζουν στο πρωινό

Η λέξη μάφιν πιθανότατα προέρχεται από την παλιά γαλλική λέξη moufflet, που σημαίνει μαλακό ψωμί, γράφει ο Αlan Davidson στο βιβλίο «Οxford Companion to Food». Μέχρι τον 19ο αιώνα η λέξη μάφιν συνήθως παρέπεμπε σε ένα ψωμάκι που συχνά παρασκευαζόταν από υπόλοιπο ζύμης, πρακτική που συνήθιζαν οι μάγειρες στα σπίτια τους. Και η Ελλάδα έχει ένα σωρό τέτοια ψωμάκια «οικονομικά», συνήθως ανακατεμένα με λίγο τυρί, ένα σνακ για τα παιδιά που περίμεναν το εβδομαδιαίο φούρνισμα. Τα μάφιν είναι αγγλικά και σήμερα ακόμη υπάρχει ένα εμπορικό προϊόν που ονομάζεται «Αγγλικό μάφιν». Αλλά το μάφιν μεταμορφώθηκε από ψωμί σε κέικ όταν διέσχισε τον Ατλαντικό Ωκεανό. Σήμερα παραπέμπει σε μικρό κέικ που φτιάχνεται συνήθως με μπέικιν πάουντερ (και όχι μαγιά ή προζύμι), γλυκαίνει με ζάχαρη και παίρνει γεύση από φρούτα, ξηρούς καρπούς και αλμυρά συστατικά όπως τυριά. Στην Αμερική τα μάφιν τρώγονται κυρίως στο πρωινό.


Κλασικό μάφιν

΄Για 12 μάφιν ●1 φλιτζ. αλεύρι για όλες τις χρήσεις ●1 φλιτζ. αλεύρι ολικής αλέσεως ●2 κ.σ. ζάχαρη ●1 κ.σ. μπέικιν πάουντερ ●1/2 κ.γ. αλάτι ●1 αυγό ●1 φλιτζ. γάλα ●1/4 φλιτζ. ελαιόλαδο 1. Προθερμαίνουμε τον φούρνο στους 200 βαθμούς Κελσίου. Αλείφουμε με ένα πινέλο καλά το ταψί για τα μάφιν.

2. Σε ένα μεγάλο μπολ αναμειγνύουμε τα αλεύρια, τη ζάχαρη, το μπέικιν πάουντερ και το αλάτι με ένα πιρούνι.

3. Σε ένα μικρό μπολ χτυπάμε ελαφρώς το αυγό με ένα πιρούνι, ρίχνουμε το γάλα και το ελαιόλαδο και ανακατεύουμε πάλι.

4. Προσθέτουμε το όλο μείγμα του αυγού μέσα στο μείγμα του αλευριού και το ανακατεύουμε με ένα κουτάλι μέχρι να γίνει χυλός. Δεν το ανακατεύουμε πάρα πολύ, για να μην πήξει το μείγμα.

5. Βάζουμε το μείγμα στο ταψί για τα μάφιν με ένα κουτάλι και προσέχουμε να καθαρίσουμε γύρω- γύρω το ταψί εάν λερωθεί με το μείγμα.

6. Ψήνουμε τα μάφιν για 20-25 λεπτά μέχρι να φουσκώσουν αρκετά, να χρυσίσουν και να βγαίνει καθαρή η οδοντογλυφίδα όταν τα τρυπάμε.

7. Βγάζουμε αμέσως τα μάφιν από το ταψί και τα αφήνουμε να κρυώσουν.

Σερβίρουμε.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από