Το βράδυ της Τρίτης τα φώτα στον Πύργο του Άιφελ και σε άλλα κτίρια του Παρισιού έσβησαν για 5 λεπτά. Χθες ο Γάλλος πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί κήρυξε την έναρξη των εργασιών μιας διήμερης συνάντησης ειδικών απ΄ όλο τον κόσμο, αναζητώντας τρόπους να κάνει τη Γαλλία «πιο πράσινη».


O πρόεδρος Σαρκοζί διεκδικεί ηγετικό ρόλο στο διεθνές περιβαλλοντικό κίνημα, όμως αρνείται επίμονα να περιορίσει την εξάρτηση της χώρας από την πυρηνική ενέργεια. «Ταμπέλες άνθρακα» για τα προϊόντα του σούπερ μάρκετ και κίνητρα εναντίον της ρύπανσης για τα

ΠΥΡΗΝΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Ο Σαρκοζί δεν περιορίζει την εξάρτηση από τα πυρηνικά εργοστάσια που παράγουν το 80% της ενέργειας της χώρας

νέα αυτοκίνητα ήταν μερικές από τις ιδέες που ανακοινώθηκαν χθες, στην έναρξη των εργασιών της συνάντησης Γάλλων και ξένων ειδικών για το περιβάλλον. Τη συνάντηση θα κλείσει σήμερα με ομιλία του ο Αλ Γκορ.

Οι προτάσεις για την προστασία του περιβάλλοντος που είχε κάνει προεκλογικά ο Σαρκοζί αναμένεται να σταλούν στο κοινοβούλιο στις αρχές του επόμενου χρόνου προκειμένου να εγκριθούν. Στόχος, όλα τα νέα κτίρια από το 2020 να έχουν ενεργειακή αυτάρκεια. Λιγότερο πιθανό είναι να μειωθούν τα όρια ταχύτητας στους δρόμους- οι προτάσεις είναι για μείωση του ορίου των 130 χλμ./ ώρα κατά 10 χλμ. αλλά η κοινή γνώμη αντιδρά έντονα, σύμφωνα με σφυγμομετρήσεις. Πλοία και σχολεία

Νέοι φόροι αναμένεται να επιβληθούν σε φορτηγά τα οποία διασχίζουν τους γαλλικούς δρόμους καθώς και σε αεροπορικά δρομολόγια τα οποία γίνονται και από τρένα υψηλής ταχύτητας. Άλλη μια ιδέα που εξετάζεται είναι από το 2012 το 20% των τροφίμων που σερβίρουν οι σχολικές καντίνες να είναι βιολογικά. Όμως ο Σαρκοζί έχει αποκλείσει οποιαδήποτε συζήτηση σχετικά με τα πυρηνικά εργοστάσια τα οποία παράγουν το 80% της ενέργειας που καταναλώνεται στη Γαλλία. Θέλοντας να μην επιβαρύνει την οικονομία αρνείται επίσης την επιβολή οποιουδήποτε νόμου για τον άνθρακα προκειμένου να περιοριστούν οι κλιματικές αλλαγές.

Αντιθέτως, προωθεί την εφαρμογή ετικετών που να δείχνουν το «αποτύπωμα άνθρακα» των προϊόντων, δηλαδή πόσα καύσιμα χρησιμοποιήθηκαν για να παραχθεί, να πακεταριστεί και να μεταφερθεί κάθε αγαθό. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ βέβαια έχουν ήδη διευκρινίσει ότι αυτό θα οδηγήσει σε άνοδο των τιμών.

Τον περιορισμό εκλύσεων αερίων κατά 125 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο από τα αυτοκίνητα πρότεινε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις αυτοκινητοβιομηχανίες, από το 2015. Η απόφαση του Ευρωκοινοβουλίου δεν είναι δεσμευτική, αλλά οποιαδήποτε τελική συμφωνία των κυβερνήσεων της Ε.Ε. θα πρέπει να εγκριθεί από το Στρασβούργο.

Αμφιβάλλουν οι ακτιβιστές


Ο ΓΑΛΛΟΣ πρωθυπουργός Φρανσουά Φιγιόν στην έναρξη των εργασιών δήλωσε ότι «η προώθηση νέων μέτρων αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνησή μας». Όμως ακτιβιστές φοβούνται ότι θα μέτρα δεν θα περιορίσουν σημαντικά τις εκλύσεις διοξειδίου του άνθρακα στη Γαλλία. Το στέλεχος της Greenpeace Γιανίκ Ζαντό προειδοποίησε ότι εάν δεν ληφθούν αποφάσεις για τα γενετικά μεταλλαγμένα προϊόντα, τους αποτεφρωτήρες και την πυρηνική ενέργεια «δεν μπορούμε να μιλάμε για επιτυχία».

Μια επανάσταση

Μετά την εκλογή του τον Μάιο ο Σαρκοζί δήλωσε ότι θέλει να «αλλάξει τις συνειδήσεις» δημιουργώντας ένα νέο υπερυπουργείο, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης. Ο επικεφαλής του Ζαν-Λουί Μπορλού δήλωσε ότι «δεν έχουμε άλλη λύση από το να αλλάξουμε ριζικά τους νόμους και να κάνουμε μια περιβαλλοντική επανάσταση», λίγο προτού παρουσιάσει ένα ντοσιέ με 30 σελίδες προτάσεων για νομοθετικές μεταρρυθμίσεις. «Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζουμε είναι η αναδιοργάνωση της κοινωνίας προτού οι ολοένα και πιο λιγοστές πηγές μας αναγκάσουν να επιβάλλουμε περιορισμούς», πρόσθεσε επικαλούμενος το παράδειγμα των 20.000 ποδηλάτων που έβαλε στους δρόμους το δημοτικό συμβούλιο του Παρισιού τον Ιούλιο, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιούν όλοι οι πολίτες.