ΜΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΖΟΥΓΚΛΑ, ΕΝΑΣ ΑΚΗΡΥΧΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ, ΕΙΝΑΙ Η
ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ ΠΟΥ ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΙ Ο ΤΖΟΡΤΖ ΠΕΛΕΚΑΝΟΣ
ΣΤΟ «ΔΙΛΗΜΜΑ ΔΙΚΑΙΟΥ». ΕΝΑΣ ΜΑΥΡΟΣ ΝΤΕΤΕΚΤΙΒ ΑΠΟΝΕΜΕΙ
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΒΑΖΟΝΤΑΣ ΣΤΟ ΖΥΓΙ ΤΟΝ ΡΑΤΣΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΗ,
ΓΙΑ ΝΑ ΒΡΕΙ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ
Αν το Λος Άντζελες ανήκει στον Τζέιμς Ελρόι, η Ουάσιγκτον είναι υπόθεση του Τζορτζ Πελεκάνος. Του ελληνικής καταγωγής Αμερικανού συγγραφέα, του οποίου οι ζοφερές περιγραφές στοιχειώνουν την αμερικανική πρωτεύουσα, θολώνουν τη λάμψη της και πληγώνουν την εικόνα μιας αυτοκρατορίας που σέβεται ανθρώπινα δικαιώμα- τα και ελευθερίες, καθώς κάνουν ζουμ στον ανελέητο κοινωνικό πόλεμο που σοβεί λίγα βήματα πέρα από το Καπιτώλιο.

Ο Πελεκάνος κλείνει όπου να ΄ναι τα πενήντα.

Με τα πιο πρόσφατα Drama City (2005) και Τhe Νight Gardener (2006) έφτασε αισίως τα 14 βιβλία, έχοντας καθιερωθεί ως μείζων συγγραφέας του αστυνομικού μυθιστορήματος. Εγγονός ενός Έλληνα εστιάτορα και μεγαλωμένος σε γειτονιά μαύρων, ο Τζορτζ Πελεκάνος δεν κουνάει ρούπι από το περιβάλλον του. Αφού έγραψε τρία αστυνομικά με Έλληνα ντετέκτιβ, τον Νικ Στέφανος, έγραψε αργότερα και μια τετραλογία με ήρωα μαύρο ντετέκτιβ, τον πρώην αστυνομικό Ντέρεκ Στρέιντζ.

Τζορτζ Πελεκάνος

ΔΙΛΗΜΜΑ ΔΙΚΑΙΟΥ

ΜΤΦ. ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΜΠΟΖΙΝΑΚΗΣ, ΕΚΔ. ΟΞΥ, ΣΕΛ. 408,

ΤΙΜΗ: 17,45 #

Τα ελληνικά στοιχεία δεν εγκαταλείπουν ούτε τις σελίδες αυτής της σειράς, καθώς ο πατέρας του Στρέιντζ δούλευε ψήστης στο εστιατόριο ενός Έλληνα, με τον γιο του οποίου έπαιζε μικρός ο μαύρος ντετέκτιβ.

Αυτή την τετραλογία μεταφράζουν τελευταία οι Εκδόσεις Οξύ. Ξεκίνησαν ανάποδα, με τη Φλεγόμενη πόλη (Ηard Revolution, 2004) που ήταν το τέταρτο βιβλίο της σειράς, και που γυρνούσε αναδρομικά στην παιδική ηλικία του Στρέιντζ. Και τώρα κυκλοφορεί το πρώτο της σειράς, το Δίλημμα δικαίου ( Right as Rain, 2001) που εισάγει τους δύο βασικούς ήρωες: τον γκριζομάλλη μαύρο Ντέρεκ Στρέιντζ, που έχει καβαλήσει τα πενήντα, και τον τριαντάρη λευκό Τέρι Κουίν, που θα εξελιχθεί σε βοηθό του αλλά εδώ είναι κατ΄ αρχήν απολογούμενος.

Ο Τέρι Κουίν έφυγε από το αστυνομικό σώμα ύστερα από ένα ατυχές περιστατικό. Περιπολώντας εποχούμενοι με τον βοηθό του Γιουτζίν Φράκλιν, έπεσε πάνω σε έναν ένοπλο μαύρο που είχε ακινητοποιήσει ένα λευκό και τον απειλούσε δείχνοντας εξαιρετικά θυμωμένος. Οι δύο αστυνομικοί βγήκαν έξω με προτεταμένα τα πιστόλια, αυτός κάτι φώναζε που δεν άκουγαν, φάνηκε κάποια στιγμή να τους απειλεί και ο Τέρι Κουίν τον σκότωσε. Για κακή του τύχη επρόκειτο για αστυνομικό με πολιτικά που, όπως προέκυψε από τις ανακρίσεις, είχε σταματήσει τον λευκό απλώς γιατί τον βρήκε να ουρεί στον δρόμο. Η μητέρα του σκοτωμένου μαύρου αστυνομικού αναθέτει στον Ντέρεκ Στρέιντζ την αποκατάσταση του ονόματός του. Ο Κουίν μπορεί να έφυγε από το σώμα αλλά η εικόνα του νεκρού αστυνομικού είχε επίσης αμαυρωθεί. Ο Ντέρεκ Στρέιντζ δεν βλέπει να μπορεί να κάνει πολλά, είναι μια υπόθεση αρκετά σαφής: ένας βίαιος μαύρος αστυνομικός έπεσε θύμα ενός επίσης βίαιου λευκού αστυνομικού που σκότωσε από προκατάληψη. Είδε μπροστά του έναν μαύρο με όπλο, άρα έναν επικίνδυνο εγκληματία. Ο ντετέκτιβ έπιασε ωστόσο το νήμα από την αρχή και οδηγήθηκε αναπάντεχα στον υπόκοσμο, σε ένα βρωμερό περιβάλλον ναρκωτικών και εγκλήματος. Ανακαλύπτει ότι ο λόγος που ο νεκρός αστυνομικός «στρίμωξε» τον λευκό δεν είχε καθόλου να κάνει με την ούρηση, αλλά με το πραγματικό επάγγελμα του ευυπόληπτου πολίτη. Που επιπλέον είχε παρασύρει την όμορφη αδελφή του μαύρου αστυνομικού στον βούρκο.

Ακριβά ρεστοράν και κακόφημες γειτονιές, λευκοί και μαύροι, αδίστακτοι κακοποιοί και διεφθαρμένοι αστυνομικοί, συνδέονται στενά παρά τις χαώδεις διαφορές τους, με συνδετικό κρίκο ένα τεράστιας έκτασης εμπόριο ναρκωτικών κάτω από τη μύτη των αρχών.