«Σε ολόκληρο τον νομό το οδικό δίκτυο είναι εγκαταλελειμμένο. Οι δρόμοι

είναι στενοί, κακής ποιότητας, ο φωτισμός ελλιπής. Τα προβλήματα

επιδεινώνονται και τα ατυχήματα είναι συχνότερα όταν οι οδηγοί οδηγούν

μεθυσμένοι και αναπτύσσουν υψηλές ταχύτητες».

Με αυτόν τον τρόπο εξηγεί ο αναπληρωτής διοικητής της Τροχαίας Εύβοιας κ.

Θανάσης Τσατσαρώνης γιατί ο νομός κατατάσσεται στην πρώτη δεκάδα υψηλής

επικινδυνότητας τροχαίων ατυχημάτων.

Ακόμα υψηλότερα, στις πρώτες θέσεις της ζώνης υψηλού κινδύνου, βρίσκονται η

Χαλκιδική, η Αιτωλοακαρνανία, η Βοιωτία, η Αθήνα, η Φθιώτιδα, η Κορινθία.

Πρόκειται δηλαδή για περιοχές όπου παρατηρούνται τα περισσότερα σοβαρά και

θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα.

Αιτία, σύμφωνα με τους επιστήμονες, είναι ο μεγάλος κυκλοφοριακός φόρτος, οι

κακές υποδομές των δρόμων αλλά και οι ανεπάρκειες της Τροχαίας. Αυτό δείχνει η

έρευνα που έγινε για την αξιολόγηση των τροχαίων ατυχημάτων και των υπηρεσιών

της Τροχαίας το 2005 από το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης

του Πολυτεχνείου Κρήτης με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή κ. Κωνσταντίνο

Ζοπουνίδη.

Η πιο επικίνδυνη περιοχή για τους οδηγούς αναδεικνύεται η Χαλκιδική: το 2005

σημειώθηκαν 51 θανατηφόρα τροχαία, αυξημένα κατά 11 σε σύγκριση με το 2004.

Παρόμοια είναι η κατάσταση στον Νομό Κορινθίας, που βρίσκεται στην 6η θέση

στην… «κόκκινη» ζώνη των τροχαίων. Τα 34 θανατηφόρα το 2004 έγιναν 43 και τα

ελαφρά τροχαία παρουσιάζουν αύξηση μεγαλύτερη από 50%.

Η εμφάνιση των δύο νομών στην «κόκκινη» ζώνη των τροχαίων δεν είναι τυχαία,

λέει στα «ΝΕΑ» ο καθηγητής κ. Ζοπουνίδης. «Και οι δύο περιοχές δέχονται

μεγάλους φόρτους οχημάτων, αφού συνορεύουν με δύο πολύ μεγάλους νομούς της

χώρας, την Αττική και τη Θεσσαλονίκη. Πολλοί οδηγοί χρησιμοποιούν τους δρόμους

των δύο παραπάνω περιοχών κατά τις εξόδους τους για διακοπές ή δουλειές».

Στη δεκάδα υψηλού κινδύνου για τροχαία ατυχήματα βρίσκεται και ο Νομός

Καβάλας.

Τα ελαφρά τροχαία έχουν διπλασιαστεί και από 113 έφτασαν τα 224 το 2005. «Σε

κάποια σημεία πράγματι υπάρχει πρόβλημα, όπως για παράδειγμα στην περιοχή της

Χρυσούπολης, όπου οι δρόμοι είναι υπερβολικά στενοί σε σχέση με τον φόρτο

αυτοκινήτων που δέχονται», αναφέρει ο διοικητής της Τροχαίας κ. Π. Καλπακίδης.

Πότε υπάρχει μείωση

Οι ερευνητές τονίζουν πάντως ότι όπου γίνονται βελτιώσεις και παρεμβάσεις τα

τροχαία μειώνονται.

Για παράδειγμα στον Νομό Φθιώτιδας από τη στιγμή που λειτούργησε η Τροχαία

αυτοκινητοδρόμων παρατηρείται μείωση των τροχαίων.

Αντίθετα, σε περιοχές όπως η Ευρυτανία, η Καστοριά, η Χίος, η Θεσπρωτία οι

οδηγοί κινδυνεύουν λιγότερο. Όπως δείχνει η έρευνα, τα τροχαία που

καταγράφονται είναι ελάχιστα έως μηδενικά. Στην Ευρυτανία, για παράδειγμα, για

ακόμη μία χρονιά δεν υπάρχει νεκρός από τροχαίο, ενώ στην Καστοριά

καταγράφηκαν 3 θανατηφόρα. Όπως τονίζουν οι ειδικοί, πρόκειται για περιοχές

όπου και ο κυκλοφοριακός φόρτος δεν είναι μεγάλος αλλά και η αστυνόμευση είναι

επαρκής.

Συνολικά στην Ελλάδα τα θανατηφόρα δυστυχήματα παρουσιάζουν αύξηση 3,6% το

2005. Το ίδιο και τα ελαφριά κατά 12,8%. Μείωση ωστόσο παρατηρείται στα σοβαρά

τροχαία (κατά 8,2%).

Άριστα… παίρνουν από τους επιστήμονες οι υπηρεσίες Τροχαίας στην Πέλλα, το

Ρέθυμνο, τη Βοιωτία, την Πιερία. Οι ερευνητές αξιολόγησαν την

αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών σε όλη την Ελλάδα και αναφέρουν ότι στους

νομούς αυτούς οι υπηρεσίες βεβαιώνουν πολύ περισσότερες παραβάσεις (σε

συνάρτηση με τον πληθυσμό, το μήκος του δικτύου, τα κυκλοφορούντα οχήματα ).

Την αποτελεσματικότητά τους όμως τη μαρτυρά και η κατάταξή τους στη λίστα

επικινδυνότητας, τονίζει ο καθηγητής κ. Ζοπουνίδης. «Αν προσέξει κανείς τα

στοιχεία θα διαπιστώσει ότι όσο πιο αποτελεσματική είναι μία υπηρεσία τόσο

λιγότερα τροχαία παρατηρούνται».