Ανεξέλεγκτες διαστάσεις έχει προσλάβει το λαθρεμπόριο στα καύσιμα παρά τις
κατά καιρούς εκστρατείες και τα σχέδια του υπουργείου Οικονομικών για την
καταπολέμησή του, καθώς ακόμη και το τελευταίο μεγαλόπνοο σχέδιο της
κυβέρνησης που ανακοινώθηκε τον Ιούλιο του 2005 κατέληξε σε φιάσκο λόγω
ελλιπούς προετοιμασίας για την εφαρμογή του. Ο ετήσιος τζίρος του κυκλώματος
υπολογίζεται από στελέχη του υπουργείου Οικονομικών ότι φθάνει πλέον τα 2
δισεκατομμύρια ευρώ και οι διαφυγόντες φόροι και δασμοί ξεπερνούν τα 500
εκατομμύρια ευρώ. Πρόκειται για ποσό ικανό να χρηματοδοτήσει το επίδομα
θέρμανσης για τους οικονομικά αδύνατους. Τώρα στο υπουργείο Οικονομικών, μετά
το ναυάγιο του τελευταίου σχεδίου καταπολέμησης του λαθρεμπορίου,
επεξεργάζονται καινούργιο, βασικά συστατικά του οποίου θα είναι η εγκατάσταση
ταμειακών μηχανών στις αντλίες πώλησης ντίζελ των πρατηρίων, η πλήρης
μηχανογραφική παρακολούθηση του κυκλώματος διακίνησης καυσίμων και σε δεύτερη
φάση η εξίσωση των φόρων μεταξύ του πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης.


Πολλές αμφιβολίες


Ωστόσο και αυτό το σχέδιο, όπως εκτιμούν στελέχη της αγοράς πετρελαιοειδών,
δεν πρόκειται να φέρει το καίριο χτύπημα στο λαθρεμπόριο καθώς για την πλήρη
εφαρμογή του θα απαιτηθεί μεγάλο χρονικό διάστημα, πιθανόν και χρόνια, ενώ
περιλαμβάνει μέτρα τα οποία απαιτούν και τεράστιο κόστος (μηχανοργάνωση,
ηλεκτρονική παρακολούθηση βυτιοφόρων κ.λπ.). Παράλληλα, στελέχη ακόμη και του
ίδιου του υπουργείου Οικονομικών εκτιμούν ότι ακόμη και αν εφαρμοστεί
αποτελεσματικά το σχέδιο, θα πετύχει στην καλύτερη περίπτωση τη μείωση του
λαθρεμπορίου κατά 50%.


Τα ίδια στελέχη του υπουργείου ομολογούν την έξαρση του λαθρεμπορίου και
κάνουν λόγο για θρασύτατα κυκλώματα που δεν πτοούνται ούτε από τα υψηλά
πρόστιμα αλλά ούτε και από τις ποινές που προβλέπει η νομοθεσία. Όπως λένε το
όφελος για τους λαθρεμπόρους είναι τόσο υψηλό, που ουσιαστικά ακυρώνει τον
φόβο για τις πιθανές κυρώσεις από τη σύλληψή τους. Ας σημειωθεί ότι από τη
διάθεση ενός τόνου πετρελαίου θέρμανσης ως κίνησης οι λαθρέμποροι κερδίζουν
περίπου 238 ευρώ (Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης είναι 260
ευρώ το χιλιόλιτρο και μόλις 22 ευρώ στο πετρέλαιο θέρμανσης).


Το θέρμανσης ως κίνησης


Η συνηθέστερη μορφή λαθρεμπορίου πετρελαίου είναι η διάθεση του πετρελαίου
θέρμανσης ως πετρελαίου κίνησης. Συγκεκριμένα, εταιρείες εμπορίας
πετρελαιοειδών αγοράζουν ποσότητες πετρελαίου θέρμανσης το οποίο επιβαρύνεται
με τον χαμηλό Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και στη συνέχεια το διαθέτουν παράνομα
στην αγορά ως πετρέλαιο κίνησης.


Και ναυτιλιακό, ομοίως...


Άλλη διαδεδομένη πρακτική λαθρεμπορίου είναι η διάθεση στην αγορά ναυτιλιακού
πετρελαίου που είναι αφορολόγητο ως πετρελαίου κίνησης.


Επίσης, στην αγορά δραστηριοποιούνται κυκλώματα που πραγματοποιούν εικονικές
εξαγωγές πετρελαίου.


Τα νέα μέτρα


Μετά την αποτυχία του σχεδίου για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων,
που είχε ανακοινωθεί τον Ιούλιο του 2005, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών
προωθεί τώρα νέα δέσμη μέτρων. Ειδικότερα, τα μέτρα που προτίθεται να λάβει
έως το τέλος του έτους το υπουργείο Οικονομικών, μεταξύ άλλων, είναι:


* Η εγκατάσταση ειδικών φορολογικών μηχανισμών (ταμειακών μηχανών) στις
αντλίες πετρελαίου κίνησης των πρατηρίων καυσίμων. Πρόκειται για μέτρο που
είχε αποφασιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση αλλά είχε ανασταλεί επ'
αόριστον από τη σημερινή κυβέρνηση το 2004.


* Η εγκατάσταση σε όλα τα οχήματα μεταφοράς καυσίμων ειδικών ηλεκτρονικών
μηχανισμών που θα καταγράφουν τη διακίνηση των ποσοτήτων.


* Ο καθορισμός ειδικών χώρων στα λιμάνια όπου θα γίνεται η τροφοδοσία των
πλοίων με καύσιμα.


* Η κατασκευή ειδικών χώρων ελλιμενισμού και εφοδιασμού των μικρών
πλωτών βυτιοφόρων.


* Η αυστηροποίηση των ποινών και η επανεξέταση των προστίμων
προκειμένου να τιμωρούνται αυστηρότερα όσοι διακινούν μεγάλες ποσότητες
παράνομου πετρελαίου.


* Η δημιουργία ειδικής ομάδας που θα ασχολείται αποκλειστικά με την
καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.


Εξίσωση φόρων στο μέλλον


Μετά την ολοκλήρωση του έργου της πλήρους ηλεκτρονικής παρακολούθησης της
αγοράς καυσίμων, στόχος της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών
είναι η εξίσωση των φόρων μεταξύ των πετρελαίων θέρμανσης και κίνησης.


Αυτό, ωστόσο, όπως σημειώνουν στελέχη του υπουργείου τοποθετείται χρονικά μετά
το 2008 προκειμένου να έχει εξασφαλιστεί τρόπος επιστροφής στα νοικοκυριά του
επιπλέον φόρου που θα καταβάλλουν τους χειμερινούς μήνες κατά την αγορά
πετρελαίου θέρμανσης.