Έπειτα από έναν χρόνο καθυστερήσεων, το PlayStation 3 αναμένεται να

κυκλοφορήσει στην αγορά τον Νοέμβριο. Η Sony έχει επενδύσει στη νέα

παιχνιδομηχανή όχι μόνο τη θέση της στη συγκεκριμένη αγορά, αλλά μεγάλο μέρος

της στρατηγικής και της αίγλης της

Η Sony έχει επενδύσει πάρα πολλά στη νέα παιχνιδοκονσόλα PlayStation 3 αξίας,

όπως υπολογίζεται, περίπου 600 δολαρίων. Οι λάτρεις των ηλεκτρονικών

παιχνιδιών την περιμένουν εδώ και έναν χρόνο και, αν δεν έχουν απογοητευθεί, η

εταιρεία θα έχει τους μήνες που έρχονται μία ακόμη ευκαιρία να καλύψει το

χαμένο έδαφος. Η αρχική εκτίμηση, όπως είχε ανακοινώσει η ίδια η Sony, ήταν

πως το PlayStation 3 θα παρουσιαζόταν λίγους μήνες μετά το Xbox 360 τής

Microsoft (πέρυσι την άνοιξη, δηλαδή). Όσοι είχαν παρακολουθήσει τις

παρουσιάσεις και τα δημοσιεύματα μετά την έκθεση Ε3 του 2005 στο Λος Άντζελες

άντεχαν να περιμένουν λίγους μήνες. Όταν όμως η Sony ανακοίνωσε πως το

PlayStation 3 δεν θα κυκλοφορήσει στην αγορά πριν από τον φετινό Νοέμβριο

έχασε πολλή από την αίγλη της. Ενώ ένα ακόμα χτύπημα έφερε η αναβολή της

ευρωπαϊκής κυκλοφορίας για τον Μάρτιο του 2007.

Αμέσως μετά ήλθε ένα ακόμη χτύπημα: η είδηση ότι πολλά μουσικά CD που

κυκλοφόρησαν πρόσφατα από το δισκογραφικό παρακλάδι της εταιρείας Sony BMG

περιείχαν αντιπειρατικό λογισμικό, το οποίο όμως περνούσε στο λειτουργικό

σύστημα των ηλεκτρονικών υπολογιστών που έπαιζαν το συγκεκριμένο CD,

καθιστώντας τους ευάλωτους σε ιούς. Η Sony κυκλοφόρησε αμέσως μία έκδοση

επιδιόρθωσης του λογισμικού, όμως εκατομμύρια CD θα έπρεπε να αποσυρθούν από

την αγορά. Η κατάσταση έφτασε εκτός ελέγχου, σε βαθμό που στις Ηνωμένες

Πολιτείες ενώσεις καταναλωτών πραγματοποίησαν μποϊκοτάζ στα προϊόντα της Sony

(η οποία είναι ούτως ή άλλως στη μαύρη λίστα όσων ασχολούνται με την ψηφιακή

μουσική, καθώς στην προσπάθειά της να προασπίσει τα μουσικά δικαιώματά της και

να αμυνθεί στην πειρατεία δεν αναγνωρίζει το φορμάτ ΜΡ3 αλλά μόνο το δικό της

Atrac3).

Σοβαρό πλήγμα

Έπειτα από όλα αυτά λοιπόν η Sony βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα πολύ σοβαρό

πλήγμα στην εικόνα της και προσπαθεί απεγνωσμένα να διατηρήσει την πρώτη θέση

στην αγορά των βιντεοπαιχνιδιών. «Η κυκλοφορία και η επιτυχία του PlayStation

3 είναι εξαιρετικά κρίσιμη για τη στρατηγική της Sony», σημειώνει το

εξειδικευμένο περιοδικό «Wired» και το ίδιο αφήνουν να διαφανεί οι δηλώσεις

στελεχών της εταιρείας. Ο υπεύθυνος για το PlayStation Ken Kutaragi περιγράφει

σε κάθε ευκαιρία πως το PlayStation 3 δεν είναι απλώς μία παιχνιδομηχανή αλλά

ένας ολόκληρος ηλεκτρονικός υπολογιστής. Ένας υπολογιστής ο οποίος μάλιστα

μπορεί να τοποθετηθεί στο κέντρο του καθιστικού, στο κέντρο της ψηφιακής

διασκέδασης και μέσω αυτού να μπορεί κανείς να απολαύσει κινηματογραφικές

ταινίες, να περιηγείται στο Internet, να κάνει όλα όσα μπορεί να κάνει με ένα

PC και επιπλέον να απολαμβάνει με το παραπάνω την εμπειρία των ηλεκτρονικών

παιχνιδιών.

Φιλόδοξες τεχνολογίες

Ο σχεδιασμός της νέας παιχνιδοκονσόλας στηρίζεται σε δύο εξαιρετικά φιλόδοξες,

όχι όμως και δοκιμασμένες τεχνολογίες. Στο κέντρο του νέου PlayStation 3

βρίσκεται ένα εξελιγμένο μικροτσίπ ικανό να δουλεύει σε ταχύτητες teraflop

(αντίστοιχες με αυτές στις οποίες έτρεχαν οι ταχύτεροι σούπερ υπολογιστές πριν

από μία δεκαετία) και το οποίο ενδέχεται κάποια στιγμή να φέρει την επανάσταση

στις οικιακές ηλεκτρονικές συσκευές. Ενσωματωμένο στη νέα παιχνιδομηχανή είναι

επίσης το disk player που έχει τη δυνατότητα αναπαραγωγής δίσκων υψηλής

ευκρίνειας Blu-ray, το οποίο δεν είναι συμβατό με την ανταγωνιστική αντίστοιχη

τεχνολογία της Toshiba και σηματοδοτεί την απόπειρα της Sony να ελέγξει τη

μελλοντική αγορά της επόμενης γενιάς ψηφιακών δίσκων, η οποία αποτιμάται σε

αρκετά δισεκατομμύρια δολάρια.

Εγκλωβισμένη στα δικά της standards

Η Sony έχει να αντιπαλέψει την ίδια την ιστορία της. Ενώ ξεχώριζε πάντα στην

αγορά για τις δυναμικές μικρές ψηφιακές συσκευές της και τα gadgets, μοιάζει

τα τελευταία χρόνια να έχει εγκλωβιστεί στα δικά της standards τα οποία

προσπαθεί να επιβάλει χωρίς να μπορεί να παρακολουθήσει τις εξελίξεις και

χωρίς να κατανοεί την παγκόσμια απέχθεια των καταναλωτών απέναντι σε standards

τόσο αυστηρά όσο το Betamax για τα βίντεο (VCRs), το Mini-Disk για τα ψηφιακά

music players, το Universal Media Disk για το PlayStation Portable ή το

MemoryStick στην κατηγορία «εξωτερικές μνήμες». Τα μεγάλα μειονεκτήματα της

Sony είναι ότι ποτέ δεν έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το λειτουργικό

πρόγραμμα ή για τις εφαρμογές δικτύου – τα σημεία στα οποία «χτύπησε» η

Microsoft με το Xbox. Επιπλέον, η Sony έχει να αντιμετωπίσει τη Microsoft ως

ανταγωνιστή, όχι μόνο στις παιχνιδομηχανές αλλά και σε μια σειρά από οικιακές

ψηφιακές συσκευές όπου η εταιρεία τού Bill Gates έχει κυριαρχήσει μέσω του

λογισμικού. Κι όλα αυτά ενώ το αποθεματικό της υπολογίζεται σε έξι δισ.

δολάρια, ενώ αυτό της Microsoft σε 38 δισ. δολάρια, την ίδια στιγμή που έκθεση

της Goldman Sachs προβλέπει πως από την ιστορία του PlayStation 3 η Sony

αναμένεται να χάσει περίπου 2 δισ. δολάρια.