Σαπίζουν αφύλακτα στη Θεσσαλονίκη τα υπερσύγχρονα ηλεκτροκίνητα τρένα του

ΟΣΕ, συνολικής αξίας άνω των 235 εκατομμυρίων ευρώ, λόγω των μεγάλων

καθυστερήσεων που σημειώνονται στον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου.

Πάνω από 25 ολοκαίνουργιες ηλεκτράμαξες κι άλλες 20 ηλεκτροκίνητες

αυτοκινητάμαξες, με δυνατότητα μεταφοράς έως 550 επιβατών η καθεμία,

παραμένουν περισσότερο από δύο χρόνια πλήρως ακινητοποιημένες στις

εγκαταστάσεις του ΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη, καθώς τα έργα ηλεκτροκίνησης έχουν…

εκτροχιαστεί μαζί με τα υπόλοιπα έργα του Οργανισμού.

Τα συγκεκριμένα τρένα είχαν αγοραστεί για να καλύψουν κυρίως τις ανάγκες των

προαστιακών μετακινήσεων στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, αλλά και γενικότερα

τις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές στο δίκτυο του ΟΣΕ στη Θεσσαλία και

στη Βόρεια Ελλάδα.

Τα τρένα αυτά σήμερα έχουν γίνει αγνώριστα από τα γκράφιτι αγνώστων νεαρών,

που εξασκούνται ελεύθερα στη… ζωγραφική με σπρέι, καθώς στο σημείο όπου

είναι σταθμευμένα δεν υπάρχει φύλαξη.

Ειδικότερα, οι 20 πεντάδυμες ηλεκτροκίνητες αυτοκινητάμαξες (τύπου Desiro)

είχαν αγοραστεί για χρησιμοποιηθούν στη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων και

μετά, στη γραμμή του προαστιακού Πειραιάς – Αθήνα – Αεροδρόμιο «Ελευθέριος

Βενιζέλος». Επίσης, επρόκειτο να χρησιμοποιηθούν σε προαστιακά δρομολόγια που

θα συνέδεαν τη Θεσσαλονίκη με τη Λάρισα, καθώς και για την εξυπηρέτηση των

μετακινήσεων με τον προαστιακό ανάμεσα στην Αθήνα και στην Κόρινθο.

Ο προαστιακός. Τα έργα του προαστιακού έχουν τη δική τους πονεμένη

ιστορία: το δίκτυο χαρακτηρίστηκε ολυμπιακό, που σημαίνει ότι έπρεπε να

λειτουργεί το καλοκαίρι του 2004. Τελικά, ετοιμάστηκαν τα απολύτως απαραίτητα

τμήματα και τα υπόλοιπα συνεχίζονται χωρίς δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα. Είναι

ενδεικτικό ότι λείπουν σταθμοί στα λειτουργούντα εδώ και ένα χρόνο τμήματα

προς το αεροδρόμιο και την Κόρινθο, μεταξύ των οποίων αυτοί στο Ζεφύρι, στα

Άνω Λιόσια, στον Ασπρόπυργο και στη Μαγούλα.

Σημειώνεται ότι λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων που παρουσιάζονται συνολικά

στον εκσυγχρονισμό του δικτύου του ΟΣΕ, η ηλεκτροκίνηση σε όλες τις

προαναφερθείσες γραμμές μετατίθεται πλέον για μετά το 2008!

Την ίδια στιγμή, στο δίκτυο του προαστιακού σιδηροδρόμου που είναι σε

λειτουργία έχουν δρομολογηθεί τα καινούργια ντιζελοκίνητα τρένα, τα οποία

προορίζονταν για την αναβάθμιση των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών στη

Θεσσαλία και στη Βόρεια Ελλάδα.

H Κομισιόν. «Δεν υπάρχει στρατηγική για τον σιδηροδρομικό τομέα, ούτε

συγκεκριμένοι στόχοι στο αντίστοιχο επιχειρηματικό σχέδιο», αναφέρεται

χαρακτηριστικά σε πρόσφατη διαπίστωση της Κομισιόν για την πορεία των

ελληνικών σιδηροδρομικών έργων.

Για τον λόγο αυτό, η Κομισιόν προανήγγειλε ήδη τη μείωση των χρηματοδοτήσεων

της E.E. για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, «προκειμένου να αποφευχθεί ο

κίνδυνος να χαθούν οι κοινοτικές πιστώσεις εξαιτίας σημαντικών καθυστερήσεων

στην εκτέλεση των σιδηροδρομικών έργων».

Δεν έγινε τίποτα τα τελευταία δύο χρόνια

H σημερινή κυβέρνηση παρέλαβε ένα πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων ύψους 5 δισ.

ευρώ, με χρήματα που ήταν εξασφαλισμένα από το Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης

και από το Ταμείο Συνοχής.

Με τα χρήματα αυτά έπρεπε μέχρι το 2006 να δρομολογηθεί η ολοκλήρωση της

σιδηροδρομικής ΠΑΘΕ, να προχωρήσει η ηλεκτροκίνηση του σιδηροδρόμου στο τμήμα

Πειραιάς – Αεροδρόμιο, να κατασκευαστεί το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο,

να ανακαινιστούν οι περιφερειακές γραμμές και να εφοδιαστούν οι σιδηρόδρομοι

με σύγχρονο τροχαίο υλικό.

Τα τελευταία δύο χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΣΕ, δεν έγινε τίποτα (δεν

υπογράφτηκε ούτε μία νέα σύμβαση), με αποτέλεσμα το περασμένο φθινόπωρο να

περικοπούν από το πρόγραμμα του σιδηροδρόμου κονδύλια 350 εκατ. ευρώ.