Με... βύθιση απειλείται το γεφύρι της Πλάκας στον Άραχθο ποταμό. Πρόκειται
για το μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι των Βαλκανίων, χτισμένο το 1866. Το τεχνητό
φράγμα που πρόκειται να κατασκευαστεί στην περιοχή του Αγίου Νικολάου, θα
κατακλύζει με τα νερά του το γεφύρι τους περισσότερους μήνες του χρόνου και
γι' αυτό θεωρείται βέβαιο ότι το γεφύρι θα καταστραφεί.





Το μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι των Βαλκανίων θα «πνιγεί» από τα νερά του
Αράχθου. Για χατίρι της ΔΕΗ και της... ανάπτυξης


Τα σχέδια της ΔΕΗ για κατασκευή και πέμπτου υδροηλεκτρικού σταθμού και
φράγματος στον Άραχθο ποταμό και συγκεκριμένα στη θέση Αγίου Νικολάου,
αποτρέπουν εδώ και πολλά χρόνια - από το 1977- οι κινητοποιήσεις των τοπικών
Αρχών, των φορέων αλλά και των κατοίκων των Νομών Ιωαννίνων και Άρτας.


Τον τελευταίο μήνα όμως σήμανε συναγερμός στην περιοχή, όταν έγινε αντιληπτή η
κίνηση της κυβέρνησης για την κατασκευή του φράγματος, με την έγκριση της
μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Το ΠΕΧΩΔΕ και τρία ακόμα συναρμόδια
υπουργεία (Ανάπτυξης, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Πολιτισμού)
υπέγραψαν κοινή υπουργική απόφαση ανοίγοντας ουσιαστικά τον δρόμο για την
κατασκευή του έργου.


Το παράδοξο της υπόθεσης είναι πως από την Νομαρχία Ιωαννίνων έχει ενταχθεί
στο Γ' ΚΠΣ το έργο μελέτης «Αποκατάστασης και συντήρησης του γεφυριού», του
οποίου το κονδύλι έχει εγκριθεί -100.000 ευρώ.


Αρχικά το φράγμα είχε σχεδιαστεί από την ΔΕΗ, η οποία όμως αποχώρησε μετά τις
έντονες αντιδράσεις κατοίκων και φορέων, ενώ την ίδια χρονιά ιδρύθηκε ο
Σύλλογος Προστασίας Αράχθου. Μάλιστα, ανήμερα των Φώτων στη γέφυρα της Πλάκας,
όπου και έγινε ο αγιασμός των υδάτων παρουσία μεγάλου αριθμού κατοίκων και
βουλευτών, μέλη του Συλλόγου εξέφρασαν για μία ακόμη φορά τις αντιρρήσεις τους
για την κατασκευή του φράγματος. Στο πλευρό τους τάσσονται όλοι οι φορείς των
Τζουμέρκων και η συντριπτική πλειονότητα των δήμων που διατρέχονται από τον
Άραχθο καθώς επίσης και τα Νομαρχιακά Συμβούλια Ιωαννίνων και Άρτας.


Τον κίνδυνο κατάρρευσης επισημαίνουν οι ειδικοί και για το ιστορικό τελωνείο
που βρίσκεται δίπλα στο γεφύρι της Πλάκας. Αυτός είναι και ο λόγος που η ΤΕΔΚ
Ιωαννίνων (Τοπική Ένωση Δήμων Κοινοτήτων), αγόρασε προσφάτως το κτίριο. Στόχος
τους είναι η ίδρυση μουσείου: «Είμαι βέβαιος ότι η Περιφέρεια θα αποδεχθεί το
αίτημα για να προχωρήσουν οι εργασίες που προβλέπονται από τη μελέτη, ώστε
αυτό το ιστορικό μνημείο να δοθεί σε κοινή χρήση», λέει στα «NEA» ο πρόεδρος
του ΤΕΔΚ Ιωαννίνων κ. Πρόδρομος Χατζηεφραιμίδης.


Γέφυρα με την ιστορία της περιοχής



H ΓΕΦΥΡΑ της Πλάκας που έχει συνολικό μήκος 61 μ. και ύψος 19,70 μ.,
σχεδιάστηκε και ολοκληρώθηκε από τον μαστρο-Μπέκα στις αρχές Ιουλίου του 1866,
ύστερα από δουλειά ενός χρόνου. Τα βλέμματα τα «κλέβει» το ύψος της αλλά και η
μεγάλη κάμαρα της, η οποία έχει άνοιγμα 39 μ.


Κατά τη διάρκεια της Κατοχής μέσω της γέφυρας οι κάτοικοι των Τζουμέρκων
κατάφεραν να διαφύγουν σε πλουσιότερα χωριά των κάμπων. Διευκόλυνση προσέφερε
και στις αντιστασιακές οργανώσεις και στα ένοπλα τμήματα του ΕΔΕΣ και του
ΕΛΑΣ. Μάλιστα, στο τέλος του B' Παγκοσμίου Πολέμου, σε ένα σπίτι κοντά στη
γέφυρα είχε υπογραφεί και η περιβόητη Συμφωνία της Πλάκας, που ωστόσο
παραβιάστηκε πολύ σύντομα.


Πάντως δεν είναι η πρώτη φορά που η γέφυρα κινδυνεύει: οι Γερμανοί στρατιώτες
κατά τις εκκαθαριστικές τους επιχειρήσεις τον Οκτώβριο του 1943 προσπάθησαν να
ανατινάξουν το γεφύρι. Άνοιξαν βαθιά τρύπα λίγο χαμηλότερα από την καμάρα και
τοποθέτησαν δυναμίτες: η γέφυρα όμως δεν υπέστη μεγάλη ζημιά.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από