«Χρυσάφι» κοστίζει το αυτοκίνητο στην Αθήνα. Στον κάθε ιδιοκτήτη I.X.,

κάτοικο του Λεκανοπεδίου, η συντήρηση και η κυκλοφορία του οχήματος τού

στοιχίζει έως και 30% παραπάνω απ’ ό,τι σε έναν οδηγό της περιφέρειας.

Οι ειδικοί προειδοποιούν μάλιστα ότι όσο θα επιδεινώνεται το κυκλοφοριακό της

πόλης, τόσο περισσότερο ακριβή θα γίνεται η οδήγηση.

Σύμφωνα με έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου, ο ιδιοκτήτης κάθε αυτοκινήτου

στην Αθήνα ξόδεψε, το 2005, περίπου 2.100 ευρώ για το όχημά του! Σε αυτό το

ποσό δεν περιλαμβάνεται η αγορά καυσίμων, ούτε – φυσικά – το κόστος απόκτησης

του αυτοκινήτου. Την ίδια στιγμή, εκτός Αττικής ο ιδιοκτήτης ενός οχήματος δεν

χρειάστηκε να πληρώσει περισσότερα απο 1.500 έως 1.600 ευρώ.

«Το αυτοκίνητο στο Λεκανοπέδιο σού ζητάει να βάζεις συνεχώς το χέρι στην

τσέπη», επισημαίνει ο Θοδωρής Καφαντάρης, φυσικός, που κάνει το μεταπτυχιακό

του στην Αθήνα. «Εδώ και πέντε χρόνια κατοικώ στην περιοχή Ζωγράφου, γιατί

σπουδάζω. Χρησιμοποιώ όμως το αυτοκίνητό μου τόσο στην Αθήνα, όσο και στην

πόλη μου, το Άργος – εκεί περνώ τα καλοκαίρια και τις περιόδους των διακοπών

του χειμώνα. H διαφορά είναι μεγάλη. Στην Αθήνα το αυτοκίνητο φθείρεται,

ταλαιπωρείται. Τα ελαστικά χαλάνε, ο καταλύτης παρουσιάζει προβλήματα, ενώ όσο

προσεκτικός οδηγός κι αν είσαι, δεν μπορείς να αποφύγεις τα μικροχτυπήματα,

τις γρατσουνιές. Θα χρειαστεί να πατήσεις απότομα φρένο, θα παρκάρεις άσχημα.

Όλα αυτά σημαίνουν κόστος. Ακόμα και η βενζίνη νομίζω ότι καταναλώνεται

γρηγορότερα στο Λεκανοπέδιο. Αντίθετα, στο Άργος μπορείς να κινείσαι επί

εβδομάδες ολόκληρες χωρίς κανένα πρόβλημα», υποστηρίζει.

Επισκευές

Ο ιδιοκτήτης συνεργείου στην Καλλιθέα Γιώργος Τσαλκίδης, υποστηρίζει ότι τα

αυτοκίνητα της Αθήνας… ζουν λιγότερο. «Οι έκτακτες ζημιές είναι

περισσότερες. Το 70% των οχημάτων που έρχονται στο συνεργείο μου χρειάζονται

έκτακτη επισκευή – πέραν του προγραμματισμένου σέρβις», λέει.

Μία άλλη παράμετρο θέτει ο συγκοινωνιολόγος Στράτος Παπαδημητρίου. «Οι χαμένες

εργατοώρες στο μποτιλιάρισμα ή στην αναζήτηση χώρων στάθμευσης έρχονται να

προστεθούν στα ασφάλιστρα, στα τέλη κυκλοφορίας και στο αυξημένο κόστος

συντήρησης».

H έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου, την οποία επιμελήθηκε ο καθηγητής

Γιώργος Πανηγυράκης, τον επιβεβαιώνει. «Μία ώρα μποτιλιαρίσματος κοστίζει στον

κάθε οδηγό ξεχωριστά 6 ευρώ», αναφέρεται στα αποτελέσματά της. «Υπολογίσθηκε

ότι συνολικά οι οδηγοί χάνουν – λόγω του πρόσθετου χρόνου οδήγησης – από το

μποτιλιάρισμα 60 έως 100 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο, ενώ για την αναζήτηση

πάρκινγκ χάνονται άλλα 20 έως 60 εκατομμύρια ευρώ». Μάλιστα επιπρόσθετο

παράγοντα κόστους αποτελεί η χρήση θέσεων πάρκινγκ. Σε παλαιότερη έρευνα του

Πανεπιστημίου Πειραιά είχαν υπολογισθεί σε 7.000 οι νέες, επί πληρωμή, θέσεις

πάρκινγκ είτε σε ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης είτε σε εμπορικά πολύκεντρα, που

προστέθηκαν στην πόλη την τελευταία διετία. Ο κάθε οδηγός ξοδεύει έως και 320

ευρώ τον χρόνο σε ιδιωτικά πάρκινγκ. Πριν από 2 μόλις χρόνια, το ανώτατο,

αντίστοιχο ποσό ήταν 80 ευρώ.