«Ψώνισα με έκπτωση χωρίς να έχουν αρχίσει οι εκπτώσεις! Μπήκα σε ένα

κατάστημα με είδη δώρων και φωτιστικών, στις βιτρίνες του οποίου δεν έγραφε

τίποτα για εκπτώσεις.

Ιωάννα Πέππα: «Μπήκα σε ένα κατάστημα με είδη δώρων και φωτιστικών, στις

βιτρίνες του οποίου δεν έγραφε τίποτα για εκπτώσεις. Όταν όμως διάλεξα αυτό

που ήθελα, οι υπεύθυνοι μου είπαν ότι θα το πάρω με έκπτωση 20%»

Όταν όμως διάλεξα αυτό που ήθελα, οι υπεύθυνοι μου είπαν ότι θα το πάρω με

έκπτωση 20%», λέει η κ. Ιωάννα Πέππα. Όπως προσθέτει, το ίδιο έχει παρατηρήσει

και σε αρκετά καταστήματα ένδυσης. «Κάνουν προσφορές και εκπτώσεις, προφανώς

διότι η αγορά δεν πηγαίνει και τόσο καλά…».

Ταμπέλες που δεν αναφέρουν τη λέξη «εκπτώσεις», αλλά… κλείνουν το μάτι στους

καταναλωτές αναγράφοντας «50% κάτω», «όλα μισή τιμή», προκρατήσεις προϊόντων

σε εκπτωτικές τιμές, ευκολίες πληρωμής, δώρα και άτοκες δόσεις δύο ετών έχουν

επιστρατεύσει οι έμποροι για να προσελκύσουν πελάτες και να τονωθεί η αγορά,

λίγες ημέρες πριν αρχίσουν επισήμως οι… εκπτώσεις.

«H αγορά δείχνει τον δρόμο». Με αυτό το επιχείρημα πολλοί έμποροι άρχισαν

φέτος νωρίτερα τις εκπτώσεις, προσπαθώντας να μετριάσουν τις «απώλειες» από

τον τζίρο που ανέμεναν να κάνουν κατά την περίοδο των εορτών, αλλά οι

προσδοκίες τους διαψεύστηκαν. Μόλις μερικούς μήνες μετά την αλλαγή του

καθεστώτος σε ό,τι αφορά τον καθορισμό των εκπτώσεων και τον περιορισμό της

διάρκειάς τους, ο εμπορικός κόσμος επιστρατεύει τεχνάσματα για να προσελκύει

πελάτες χωρίς, την ίδια στιγμή, να παραβιάζεται η νομοθεσία για τις εκπτώσεις.

Φτηνότερα απ’ ό,τι περίμεναν ψώνισαν χθες αρκετά ρούχα από το κέντρο της

Αθήνας οι κυρίες Μαρία Γεωργίου και Κατερίνα Προδρόμου. «Σε ένα κατάστημα

ήμασταν έτοιμες να πληρώσουμε 75 ευρώ – όσο έγραφε, δηλαδή – για μια μπλούζα.

Στο ταμείο η υπάλληλος μας είπε ότι η τελική της τιμή ήταν 55 ευρώ».

Αρκετά καταστήματα στο κέντρο εξάλλου, στην Αιόλου, την Ερμού, την Αγ. Μάρκου

μπορεί να μην έχουν στις βιτρίνες τους τη λέξη-μαγνήτη, εκπτώσεις δηλαδή,

ωστόσο προσελκύουν τους πελάτες με ταμπέλες «όλα μισή τιμή», «τώρα όλα 10

ευρώ», ή «όλα 50% κάτω».


Μαρία Γεωργίου και Κατερίνα Προδρόμου: «Αγοράσαμε με έκπτωση μία μπλούζα από

κατάστημα στο κέντρο. Κόστιζε 75 ευρώ και στο ταμείο μάς είπαν ότι θα

πληρώσουμε με την έκπτωση 55 ευρώ»

Μικροί – μεγάλοι. Για τους εμπόρους, οι χειμερινές εκπτώσεις έχουν

μεγαλύτερη βαρύτητα και όλοι – μικροί και μεγάλοι λιανέμποροι – έχουν

εναποθέσει τις ελπίδες τους σε αυτές, καθώς η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά

έχει προκαλέσει σημαντικά προβλήματα. Δεν είναι λίγες οι επιχειρήσεις που

αντιμετωπίζουν πλέον πρόβλημα επιβίωσης, καθώς δεν είναι σε θέση να καλύψουν

τα πάγια έξοδά τους. H μειωμένη κίνηση κατά το διάστημα των εορτών – που σε

ορισμένες περιπτώσεις έφτασε ακόμα και το 40% – σφίγγει ακόμα περισσότερο

τη… θηλιά στον λαιμό των επιχειρηματιών.

Όπως επισημαίνουν εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου, η φετινή χρονιά ήταν από

τις χειρότερες, για όλους τους κλάδους του λιανεμπορίου. Η χαμηλή αγοραστική

κίνηση κατά την περίοδο των εορτών αφενός και η στάση αναμονής που τηρούν οι

καταναλωτές αφετέρου, έχουν προκαλέσει έντονο προβληματισμό στους εμπόρους.


Με… τρικ του τύπου όλα 12 ευρώ (φωτογραφία πάνω) ή «μισή τιμή» αντί της

λέξης «εκπτώσεις» προσπαθούν να προσελκύσουν πελατεία οι υπεύθυνοι εμπορικών καταστημάτων

«Έτσι λειτουργεί η αγορά». Όσοι μπορούν να κάνουν πρόωρες εκπτώσεις –

ακόμα και υπό τον φόβο των προστίμων και άλλων κυρώσεων που επιβάλλει ο νόμος

– το κάνουν, ενώ άλλοι έχουν επιστρατεύσει τα «παζάρια» με τους καταναλωτές

και τις ευκολίες πληρωμής. «Έτσι λειτουργεί η αγορά σήμερα, είτε το

παραδέχονται κάποιοι είτε όχι», λέει ο κ. Γρηγόρης Γιαλαμάς, ιδιοκτήτης της

αλυσίδας καταστημάτων «Λόλα». «Ο Δεκέμβριος, για τις περισσότερες

επιχειρήσεις, ήταν απογοητευτικός. Τι θα πρέπει λοιπόν να κάνουν οι έμποροι;

Να περιμένουν να περάσει και ο Ιανουάριος; Δεν ξέρω ποιος είναι εκείνος που θα

χαρακτηρίσει σοβαρή αυτήν την άποψη, όταν θα πρέπει να πληρώσει μισθούς

προσωπικού, προμηθευτές, ενοίκια και άλλες υποχρεώσεις», καταλήγει.



«Πληρώστε μετά τις 23»!

H επιστολή με την οποία γνωστή αλυσίδα καταστημάτων ενημερώνει τους πελάτες

της ότι μπορούν να αγοράσουν προϊόντα σήμερα και να τα πληρώσουν μετά τις 23

Ιανουαρίου, που αρχίζουν οι εκπτώσεις, σε τιμές εκπτώσεων!

Η κρίση στην αγορά έχει εντείνει τον ανταγωνισμό. Ήδη, δύο μεγάλες αλυσίδες

ένδυσης και γυναικείων αξεσουάρ με πανελλαδικό δίκτυο προσφέρουν στους πελάτες

τους εκπτώσεις από 30% έως 40%: στις βιτρίνες των καταστημάτων τους υπάρχουν

απλώς «διακριτικές» ταμπέλες με την ένδειξη «40» ή «30». Άλλη αλυσίδα έχει

ενημερώσει ήδη τους τακτικούς της πελάτες με επιστολές ότι μπορούν να

επιλέξουν τα είδη που θα αγόραζαν στις εκπτώσεις από τώρα. Τα προϊόντα θα

κρατηθούν στα καταστήματά της, ώστε να πληρωθούν με την τιμή της έκπτωσης μετά

τις 23 Ιανουαρίου. Επίσης, μεγάλο πολυκατάστημα, σε συνεργασία με τράπεζα,

στέλνει σε καταναλωτές επιστολές με δωροεπιταγές, εξασφαλίζοντάς τους κέρδος

της τάξεως του 30% για συγκεκριμένο χρηματικό ύψος αγορών. Επιπλέον, ειδικές

τιμές για συγκεκριμένα προϊόντα κάνει ξένη αλυσίδα, ενώ οι μικρές επιχειρήσεις

«υποχωρούν» εύκολα στο αίτημα των καταναλωτών για «μια καλύτερη τιμή».


Οι χειμερινές εκπτώσεις, που αρχίζουν επίσημα στις 23 Ιανουαρίου, είναι σανίδα

σωτηρίας για τους εμπόρους και όλοι έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου, ώστε

να προλάβουν τους ανταγωνιστές τους. Οι έλεγχοι του υπουργείου Ανάπτυξης και

τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν την προηγούμενη σεζόν σε επιχειρήσεις – για

προεκπτώσεις και προσφορές κατά παράβαση του νόμου, το διάστημα πριν από την

έναρξη των εκπτώσεων – δεν φαίνεται να έχουν φοβίσει τους εμπόρους που, όπως

λένε, το μόνο που τρέμουν είναι η «αναδουλειά», η οποία αποτελεί μόνιμο

εφιάλτη τα τελευταία χρόνια. Όσο για την κόντρα ανάμεσα σε μεγάλες και μικρές

επιχειρήσεις για την απελευθέρωση του θεσμού των εκπτώσεων, αυτή αμβλύνεται,

αφού στη διαδικασία των προσφορών και των προεκπτώσεων έχουν μπει και οι

περισσότερες μικρές επιχειρήσεις.



Γιατί μόνο δύο φορές τον χρόνο;

«Πιστεύω ότι θα ήταν χρήσιμο οι εκπτώσεις να γίνονται νωρίτερα. Θα ήταν προς

όφελος και των καταναλωτών και των επιχειρήσεων. Αν οι εκπτώσεις άρχιζαν τα

Χριστούγεννα, είναι βέβαιο ότι θα μπορούσα να κάνω ορισμένες αγορές που –

δυστυχώς – δεν έκανα, επειδή τα χρήματα που μπορούσα να διαθέσω για δώρα ήταν

περιορισμένα. Τώρα που αρχίζουν οι εκπτώσεις, θα ψωνίσω μόνον εάν βρω κάποια

ευκαιρία», λέει η κ. Μαρία Καλαμάκη(φωτογραφία) και προσθέτει: «Όσες

επιχειρήσεις μπορούν να προσφέρουν καλύτερες τιμές στους καταναλωτές, θα

πρέπει να το κάνουν οποιαδήποτε στιγμή το κρίνουν απαραίτητο. Γιατί να

περιμένουν να το κάνουν μόνο δύο φορές τον χρόνο;».