Το είδαμε κι αυτό. Φορητός υπολογιστής νέας γενιάς να… κάνει ντους μαζί

με τον κάτοχό του επί δέκα λεπτά, χωρίς να παθαίνει το παραμικρό. Δεν είναι

τυχαίο λοιπόν που μέχρι το 2008 οι φορητοί υπολογιστές – τα γνωστά laptops –

θα αντικαταστήσουν τους επιτραπέζιους και στην ευρωπαϊκή αγορά.

Πριν από δύο χρόνια, οι μεγάλες εταιρείες κατασκευής υπολογιστών επικέντρωναν

το ενδιαφέρον τους στην παραγωγή λεπτότερων, ελαφρύτερων και ισχυρότερων

μικρών φορητών υπολογιστών (ή αλλιώς notebooks). Σήμερα, οι πιο πολλοί το

έχουν καταφέρει και, αν και ειρωνικό, η επιτυχία τους είναι πλέον και η

μεγαλύτερη πρόκληση – το επόμενο βήμα θα είναι να την ξεπεράσουν με κάτι

εξίσου ανταγωνιστικό.

Άθραυστα

Γιατί όχι, λοιπόν, ένας φορητός ηλεκτρονικός υπολογιστής που ακολουθεί τον

κάτοχό του, παντού, ακόμη και στο μπάνιο! Εικόνες σαν αυτή παρουσιάστηκαν στη

μεγαλύτερη διεθνή έκθεση προϊόντων τεχνολογίας και τηλεπικοινωνιών Cebit, στο

Αννόβερο της Γερμανίας, πριν από λίγες ημέρες. Δημιουργός, η ιαπωνική

εταιρεία-κολοσσός Toshiba, η οποία ήθελε με αυτόν τον τρόπο να διαφημίσει το

νέο της λάπτοπ Tecra. Ο υπολογιστής βρισκόταν επί δέκα λεπτά κάτω από το ντους

και στη συνέχεια δεν παρουσίασε κανένα πρόβλημα.

Όπως κανένα πρόβλημα δεν παρουσίασε και ο φορητός υπολογιστής αξίας 1.500 ευρώ

που… έπεσε από το γραφείο. Ο Όσκαρ Κέντερς, διευθυντής μάρκετινγκ της

Toshiba στο Βερολίνο, κρατά στα χέρια του ένα λάπτοπ, πάνω σε ένα ξύλινο

τραπέζι. Τραβά τον φορητό υπολογιστή και τον αφήνει να πέσει κάτω. Στη

συνέχεια τον ανοίγει και… λειτουργεί όπως και πριν.

Ευφάνταστα, πρακτικά και ταυτόχρονα προκλητικά. Οι καταναλωτές εκπλήσσονται

και οι ανταγωνιστές άρχισαν ήδη να προετοιμάζονται για το επόμενο βήμα που θα

τους πάει λίγο πιο μακριά από το «ντους» της Toshiba και τη «βουτιά» από το

γραφείο.

H απόσυρση

H επιλογή των φορητών υπολογιστών ως κεντρικό θέμα των διαφημίσεων και των

επιδείξεων ικανοτήτων από τις ηγετικές εταιρείες στο χώρο, κάθε άλλο παρά

συμπτωματική μπορεί να χαρακτηριστεί. Αυτό είναι το προϊόν στο οποίο στρέφεται

όλο και περισσότερος κόσμος, όταν θέλει να αγοράσει έναν ηλεκτρονικό

υπολογιστή – οι επιτραπέζιοι, σταθεροί υπολογιστές έχουν αρχίσει να

αποσύρονται. Στην Ιαπωνία, για παράδειγμα, οι καταναλωτές αγοράζουν

περισσότερους φορητούς υπολογιστές απ’ ό,τι υπολογιστές γραφείου, σταθερά, από

το 2002 μέχρι σήμερα και στον παγκοσμιοποιημένο χώρο της τεχνολογίας αυτή η

τάση αναμένεται να διευρυνθεί. Στην Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική πιστεύεται

ότι τα λάπτοπ θα ξεπεράσουν σε πωλήσεις τους σταθερούς ηλεκτρονικούς

υπολογιστές μέχρι το 2008, σύμφωνα με την ερευνητική εταιρεία International

Data Corp. (IDC).

Οι τιμές τους έχουν πέσει στο μισό

ΣΤΗ ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ της αγοράς των φορητών υπολογιστών συνέβαλαν και οι

μειωμένες τιμές. Από το 1999, η μέση τιμή ενός κομπιούτερ λάπτοπ έπεσε περίπου

στο μισό σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική και σήμερα κυμαίνεται στα 1.420

ευρώ. Το 1999 τα ίδια προϊόντα πωλούνταν αντί 2.150 ευρώ, σύμφωνα με την IDC.

Στο μεταξύ, ο αριθμός των φορητών υπολογιστών που πωλήθηκαν στις ίδιες

περιοχές τετραπλασιάστηκε: από 4,9 εκατ. αυξήθηκε σε 21,9 εκατ.

«H εταιρεία που προωθεί περισσότερο απ’ όλες τις ανταγωνίστριές της τη μείωση

των τιμών στους φορητούς υπολογιστές είναι η Acer, με έδρα την Ταϊπέι, η οποία

παραμένει η εταιρεία με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Ευρώπη», επισημαίνει η

Καρίν Παολί, διευθύντρια της IDC στον τομέα των προσωπικών υπολογιστών. Αφού

άφησε πίσω της τους γίγαντες ΙΒΜ και Hewlett Packard σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή

και Αφρική – αγορά όπου διοχετεύεται το 60% των πωλήσεων της Acer – η εταιρεία

επέτρεψε σε ανεξάρτητες εταιρείες να λειτουργήσουν ως ο βασικός Ευρωπαίος

πωλητής της.