Την άνοιξη στον χώρο της αυτοκίνησης φέρνει το 75ο Σαλόνι Αυτοκινήτου στη

Γενεύη, το οποίο ανοίγει επίσημα τις πύλες του στις 3 Μαρτίου και

ολοκληρώνεται στις 10 του ίδιου μηνός. Φέτος, μάλιστα, οι Ελβετοί έχουν έναν

επιπρόσθετο λόγο να πανηγυρίζουν, αφού το Σαλόνι της Γενεύης συμπληρώνει 100

χρόνια ζωής. Με το σλόγκαν: «Γενεύη: 100 χρόνια αυτοκινητικής εξέλιξης»,

δίνουν φέτος το «παρών» 261 εταιρείες αυτοκινήτων, αξεσουάρ κ.λπ., από περίπου

30 διαφορετικές χώρες. Τα περίπτερά τους καλύπτουν επιφάνεια συνολικής έκτασης

114.000 τ.μ., είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι η ζήτηση για εκθεσιακούς χώρους

ξεπερνούσε την προσφορά.

Περισσότεροι από 700.000 «προσκυνητές» των τεσσάρων τροχών αναμένεται να

θαυμάσουν από κοντά μεγάλο αριθμό νέων μοντέλων. Οι Ελβετοί κάνουν λόγο για

περισσότερες από 70 παγκόσμιες και πανευρωπαϊκές πρεμιέρες, οι οποίες

αποκαλύπτουν εύγλωττα τις τάσεις στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου. Βεβαίως,

κάτι τέτοιο δεν είναι πάντα εύκολο, αφού οι κλασικές κατηγορίες συρρικνώνονται

συνεχώς και στη θέση τους ξεπηδούν πολυάριθμες νέες, οι οποίες χωρίζονται με

τη σειρά τους σε υποκατηγορίες.

Μία πρώτη προσέγγιση του 75ου Σαλονιού Αυτοκινήτου της Γενεύης οδηγεί στο

συμπέρασμα ότι – παρά την ύφεση της παγκόσμιας αγοράς – οι κατασκευαστές

συνεχίζουν να λανσάρουν ακριβά και πανίσχυρα μοντέλα πολυτελείας. Την τιμητική

τους έχουν, πάντως, και τα μοντέρνα μίνι σε διάφορες εκδοχές, αλλά με κοινή

συνισταμένη την προσιτή τιμή αγοράς, την οικονομική κατανάλωση και τα υψηλά

στάνταρ άνεσης και ασφάλειας.

Και φέτος συνεχίζεται, εξάλλου, η προέλαση της τετρακίνησης, στην οποία

αφιερώνουν πλέον μεγάλο μέρος των επενδύσεών τους οι σημαντικότερες

αυτοκινητοβιομηχανίες. Προσοχή όμως! Φαίνεται ότι η μόδα των κλασικών SUV

αρχίζει και υποχωρεί, ενώ αντίθετα κερδίζουν έδαφος τα τετρακίνητα μοντέλα

Crossover. Στα θετικά των τελευταίων περιλαμβάνονται, μεταξύ των άλλων, οι

κομψότερες αναλογίες και οδική συμπεριφορά ανάλογη με αυτήν μιας συμβατικής

μπερλίνας.

Κάτι άλλο που πρέπει να σημειώσουμε είναι η «απόβαση» των Αμερικανών στην

Ευρώπη. Πασίγνωστες αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ, όπως η Cadillac, η Corvette

και η Dodge, δείχνουν αποφασισμένες να δοκιμάσουν την τύχη τους στη Γηραιά

Ήπειρο με μοντέλα «κομμένα και ραμμένα» στις ευρωπαϊκές προδιαγραφές.

Σημαντική θεωρείται βεβαίως και η εξέλιξη εξαιρετικά φτηνών, αλλά ποιοτικών

μοντέλων. Την αρχή έκανε η Dacia, θυγατρική εταιρεία της Renault, με το

ιδιαίτερα επιτυχημένο Logan και ακολουθούν ο όμιλος PSA (Peugeot –

Citroën), η Toyota, η Volkswagen κ.λπ.

Εξελίξεις υπάρχουν και από το μέτωπο των οικολογικών αυτοκινήτων όπου φαίνεται

ότι περνάμε σε νέα φάση. Πρώτα απ’ όλα παρατηρούμε ότι ολοένα περισσότεροι

κατασκευαστές αυτοκινήτων συμπληρώνουν την γκάμα τους με υβριδικά και φιλικά

προς το περιβάλλον μοντέλα. H νέα γενιά τους, όμως, δεν απευθύνεται πια μόνον

σε ασκητικούς χαρακτήρες, αλλά σε οδηγούς που δίνουν εξίσου μεγάλη σημασία

στην οδηγική απόλαυση με την όσο το δυνατόν μικρότερη επιβάρυνση του

περιβάλλοντος.

Πρόγευση όλων αυτών των τάσεων μας δίνουν τα μοντέλα που παρουσιάζουμε. Αύριο

θα ακολουθήσει μέσα από τις σελίδες του ενθέτου «AUTO ΝΕΑ» συνολική αναφορά

στους νέους σταρ της Γενεύης, οι περισσότεροι από τους οποίους θα βρεθούν στις

προθήκες των εμπόρων τους επόμενους μήνες.

Toyota Aygo. Το μήκους 3,40 μ. μίνι θα κυκλοφορήσει στις αρχές του

καλοκαιριού με πεντάθυρο αμάξωμα και αποτελεί αδελφάκι των Citroen C1 και

Peugeot 107. Θα το δούμε – αρχικά τουλάχιστον – μόνο με πεντάθυρο αμάξωμα και

έναν χιλιάρη βενζινοκινητήρα, καθώς επίσης έναν πετρελαιοκινητήρα 1,4 λίτρων


BMW σειρά 3. H νέα σειρά της βαυαρέζικης εταιρείας θα κυκλοφορήσει το

αμέσως επόμενο διάστημα. Σχεδιαστικά αποτελεί τη μετεξέλιξη της προηγούμενης

σειράς, ενώ η αρχική γκάμα των κινητήρων θα αρχίζει από τα δύο λίτρα (150

άλογα) και θα φτάνει έως τα τρία (330i με 258 ίππους). Το φθινόπωρο θα

ακολουθήσουν και εκδόσεις με μικρότερους κινητήρες


Alfa Romeo 159. Ο διάδοχος της 156 θα κυκλοφορήσει επισήμως γύρω στον

Ιούνιο και θα είναι σαφώς πιο ευρύχωρος χάρη και στο κατά 10 εκατοστά

μακρύτερο μεταξόνιό του. Στα υπέρ του, η νέα γενιά βενζινοκινητήρων άμεσου

ψεκασμού με 1,9, 2,2 και 3,2 λίτρα χωρητικότητα, οι οποίοι αποδίδουν 160, 185

και 260 ίππους αντίστοιχα


Mercedes Μ-class. Το γερμανικό SUV απέκτησε δυναμικότερες γραμμές, έγινε

πιο ευρύχωρο και είναι σε θέση να μεταφέρει έως επτά επιβάτες. Θα διατίθεται

με μία γκάμα νέων κινητήρων και ένα εξελιγμένο σύστημα τετρακίνησης, ενώ στον

στάνταρ εξοπλισμό των δυνατότερων εκδόσεων θα περιλαμβάνονται προηγμένα

αυτόματα σαζμάν επτά σχέσεων


Fiat Panda SUV. Θα λανσαριστεί στις αρχές του καλοκαιριού και έχει

υιοθετήσει το σύστημα τετρακίνησης του Panda 4Χ4. Υπερυψωμένο αμάξωμα,

φουσκωτά φτερά και ράγες οροφής κάνουν τη διαφορά για το όμορφο μοντελάκι, που

θα κυκλοφορήσει – αρχικά τουλάχιστον – μόνο με πετρελαιοκινητήρες


Nissan Pathfinder. Θα κυκλοφορήσει μέχρι το καλοκαίρι και είναι σε θέση να

μεταφέρει έως επτά επιβάτες. Το επιβλητικό SUV εφοδιάζεται με ντιζελοκινητήρα

2,5 λίτρων και 174 ίππους ισχύ


Lancia Ypsilon Zagato. Στυλάτο GTI σε μορφή πρωτότυπου ακόμη, που

επιμελήθηκε ο οίκος Zagato. Σπορ καθίσματα από καρβονικά υλικά, χρώμιο και

δερμάτινο τιμόνι κάνουν τη διαφορά και ταιριάζουν απόλυτα στον ντιζελοκινητήρα

1,9 λίτρων με 150 ίππους και 306 Nm (212 χλμ. /ώρα)


Hyundai Grandeur XG. Θα αντικαταστήσει περί τα τέλη της χρονιάς τη σειρά

XG και αποτελεί τη ναυαρχίδα των Κορεατών. Διακρίνεται για την πολυτέλειά της

και τους δυνατούς κινητήρες της, που αποδίδουν έως 197 ίππους


Subaru R1. Ευέλικτο μίνι, το οποίο κυκλοφορεί ήδη στην Ιαπωνία. Τρίθυρο,

με χώρους για τέσσερις επιβάτες, κινητήρα 660 κ.εκ. και αυτόματο σαζμάν

συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης. Τέλος του 2005 και στην Ευρώπη


Range Rover Sport. Αν και μοιάζει με χαμηλοτάβανο Range Rover,

χρησιμοποιεί τα μηχανικά μέρη του νέου Discovery. Διαθέτει εξελιγμένο σύστημα

τετρακίνησης, αεραναρτήσεις και εφοδιάζεται με κινητήρες 190 – 390 ίππων


Fiat Croma. Το μήκους 4,75 μ. και ύψους 1,60 μ. πεντάθυρο μοντέλο

βασίζεται στο πάτωμα του Opel Vectra και ακροβατεί σχεδιαστικά μεταξύ

πολυμορφικού και στέισον βάγκον. Θα το δούμε το καλοκαίρι και θα κυκλοφορήσει

με δύο βενζινοκινητήρες της Opel (130 και 150 ίπποι) και τρεις

ντιζελοκινητήρες της Fiat


Daihatsu Sirion. νέο αμάξωμα και πάτωμα για το μήκους 3,60 μ. μίνι. Το

Sivrion θα κυκλοφορήσει μέσα στην άνοιξη με πεντάθυρο αμάξωμα και κινητήρες

1,0 και 1,3 λίτρων με 70 και 87 ίππους ισχύ


Ssang Yong Rodius. Επταθέσιο πολυμορφικό με τρεις σειρές καθισμάτων.

Βασίζεται στο σασί της Mercedes S-class, είναι τετρακίνητο και εφοδιάζεται με

έναν ντιζελοκινητήρα 2,7 λίτρων με 165 ίππους ισχύ


Jeep Grand Cherokee. Με ένα διακριτικό ρετουσάρισμα θα μπει στη μάχη των

πωλήσεων από το καλοκαίρι το νέο Grand Cherokee. Μάλιστα, θα εφοδιάζεται

εμπρός με ανεξάρτητες αναρτήσεις για ανετότερη και ασφαλέστερη οδική

συμπεριφορά, ενώ η γκάμα του θα αποτελείται από τρεις βενζινοκινητήρες και

αργότερα θα προστεθεί και ένας πετρελαιοκινητήρας της Mercedes


Φωτογραφίες: Σωτήρης Καδινόπουλος