Οικονομία

Ποιοι θα πληρώσουν τις αλλαγές στους φόρους

Ποιοι θα πληρώσουν τις αλλαγές στους φόρους
Σχόλια
6 λεπτά






Φορολογική επιβάρυνση στα μεσαία και υψηλότερα εισοδήματα θα φέρουν οι αλλαγές
που προωθεί το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών στη φορολογία εισοδήματος
φυσικών προσώπων. Κερδισμένοι των αλλαγών θα είναι όσοι έχουν χαμηλά
εισοδήματα, καθώς και όσοι έχουν ιατρικές δαπάνες και εξυπηρετούν στεγαστικό
δάνειο πρώτης κατοικίας.


Ποιοι χάνουν


Εντός των επόμενων εβδομάδων αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή το νέο
φορολογικό νομοσχέδιο, το οποίο θα ορίζει τη νέα φορολογική κλίμακα για όλους
τους φορολογουμένους, μισθωτούς και μη, και τις αλλαγές στις δαπάνες που
εκπίπτουν. Από τις προωθούμενες αλλαγές αναμένεται να επιβαρυνθούν φορολογικά
όσοι έχουν εισοδήματα άνω των 21.400 ευρώ. H επιβάρυνση αυτή των μεσαίων
εισοδημάτων θα προκύψει από τη θέσπιση νέας φορολογικής κλίμακας, η οποία θα
ισχύσει για τα εισοδήματα του 2005. Επιβάρυνση αναμένεται να προκύψει και για
όσους έχουν δαπάνες ενοικίου παιδιών που σπουδάζουν σε αναγνωρισμένη Σχολή του
εσωτερικού που βρίσκεται σε άλλη πόλη από αυτήν της μόνιμης κατοικίας τους.


Ποιοι κερδίζουν


Αντίθετα, ωφελημένοι από τις αλλαγές θα βγουν όσοι έχουν εισοδήματα κάτω των
21.400 ευρώ αλλά δεν έχουν δαπάνες ενοικίου παιδιών που σπουδάζουν. Λιγότερο
φόρο εισοδήματος αναμένεται να πληρώσουν και όσοι έχουν ιατρικές δαπάνες και
εξυπηρετούν στεγαστικό δάνειο με το οποίο απέκτησαν πρώτη κατοικία.


Οι αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων που, σύμφωνα με
πληροφορίες, θα προβλέπονται στο φορολογικό νομοσχέδιο είναι:


Νέα φορολογική κλίμακα


* H θέσπιση νέας φορολογικής κλίμακας για όλους τους φορολογουμένους. H νέα
φορολογική κλίμακα θα έχει 1.000 ευρώ υψηλότερο αφορολόγητο όριο. Έτσι, το
αφορολόγητο όριο για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους θα διαμορφωθεί στα
11.000 ευρώ, ενώ για τους υπόλοιπους φορολογουμένους στα 9.400 ευρώ. Επίσης,
πρόκειται να διατηρηθεί η προσαύξηση του αφορολόγητου ορίου ανάλογα με τον
αριθμό των παιδιών που βαρύνουν τον φορολογούμενο.


Στη φορολογική κλίμακα θα προστεθεί ένας επιπλέον φορολογικός συντελεστής
μεταξύ των συντελεστών 30% και 40%. Πρόκειται για συντελεστή 35%, ο οποίος θα
αφορά τα εισοδήματα από 18.400 έως 23.400 ευρώ. Για τα υψηλότερα εισοδήματα θα
διατηρηθεί ο συντελεστής 40%, ενώ για τα εισοδήματα από 13.400 έως 18.400 ευρώ
θα διατηρηθεί ο φορολογικός συντελεστής 30%. Στο νομοσχέδιο θα υπάρχει διάταξη
που θα ορίζει ότι όλοι οι φορολογικοί συντελεστές θα μειωθούν κατά μία
εκατοστιαία το 2006 και το 2007.


H αύξηση του αφορολόγητου ορίου θα δώσει 150 ευρώ σε όσους φορολογουμένους
έχουν εισόδημα έως 18.400 ευρώ. Όσοι έχουν εισόδημα από 18.400 έως και 21.400
ευρώ θα έχουν μικρότερη ελάφρυνση, ενώ όσοι έχουν εισοδήματα άνω των 21.400
ευρώ θα επιβαρυνθούν έως και 100 ευρώ, παρά την αύξηση του αφορολόγητου.


Οι οικογενειακές δαπάνες


* H κατάργηση της έκπτωσης φόρου για τις οικογενειακές δαπάνες που ισχύει για
μισθωτούς και συνταξιούχους. Σήμερα αναγνωρίζεται δαπάνη έως 500 ευρώ και η
έκπτωση φόρου υπολογίζεται με συντελεστή 15%. H μέγιστη έκπτωση φόρου που
λαμβάνει κάθε νοικοκυριό από τη συγκεκριμένη φοροαπαλλαγή – και κατά συνέπεια
η επιβάρυνση όλων των μισθωτών και συνταξιούχων από τη σχεδιαζόμενη κατάργησή
της – είναι 75 ευρώ.


Οι δαπάνες ενοικίου φοιτητών


* H κατάργηση της έκπτωσης φόρου για τη δαπάνη ενοικίου παιδιών που βαρύνουν
τον φορολογούμενο και σπουδάζουν σε αναγνωρισμένη Σχολή του εσωτερικού, μακριά
από τον τόπο της μόνιμης κατοικίας του φορολογουμένου. H φοροαπαλλαγή αυτή θα
καταργηθεί για όσους φορολογουμένους λαμβάνουν το στεγαστικό επίδομα φοιτητών.
Σήμερα αναγνωρίζεται ετήσια δαπάνη ενοικίου έως και 1.000 ευρώ και η έκπτωση
φόρου υπολογίζεται με συντελεστή 15% επί της δαπάνης. Έτσι, το μέγιστο όφελος
από τη συγκεκριμένη φοροαπαλλαγή είναι 150 ευρώ για κάθε φοιτητή και με την
κατάργησή της θα προκύψει ισόποση επιβάρυνση.


Ιατρικές δαπάνες


* H ενίσχυση της φοροαπαλλαγής για τις ιατρικές δαπάνες και τα νοσήλια. H
φοροαπαλλαγή αυτή υπολογίζεται σήμερα σε ποσοστό 15% επί της ιατρικής δαπάνης
και το υπουργείο πρόκειται να αυξήσει το ποσοστό αυτό στο 20%.


Τόκοι δανείων


* H ενίσχυση της φοροαπαλλαγής για τόκους στεγαστικών δανείων πρώτης
κατοικίας. Για όσους πήραν δάνειο μετά την 1-1-2003, το 15% της δαπάνης τόκων
για την εξυπηρέτηση των δανείων αφαιρείται από τον φόρο. Το νέο φορολογικό
νομοσχέδιο θα περιλαμβάνει διάταξη με την οποία θα αυξάνεται το ποσοστό στο 20%.


Κερδισμένοι και χαμένοι



Με βάση αυτές τις αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων
προκύπτουν επιβαρύνσεις για μεγάλη μερίδα φορολογουμένων, ενώ αντίθετα
ωφελούνται φορολογούμενοι με χαμηλά εισοδήματα και δαπάνες. Για παράδειγμα,
ένας μισθωτός με ένα παιδί που έχει εισόδημα 18.000 ευρώ και πραγματοποίησε
οικογενειακές δαπάνες 1.000 ευρώ θα πληρώσει φέτος φόρο 1.655 ευρώ, ενώ με τις
αλλαγές που θα γίνουν το 2005 θα καταβάλει 1.590 ευρώ, δηλαδή θα έχει όφελος
65 ευρώ. Το όφελος αυτό προκύπτει από την αύξηση του αφορολόγητου ορίου και θα
μπορούσε να είναι μεγαλύτερο, αν δεν καταργείτο η έκπτωση των οικογενειακών
δαπανών. Αν το παιδί του ίδιου φορολογούμενου σπουδάζει σε άλλη πόλη και μένει
σε ενοικιαζόμενη κατοικία, τότε ο φορολογούμενος, λόγω της κατάργησης της
φοροαπαλλαγής ενοικίου παιδιών, θα επιβαρυνθεί με 85 ευρώ. Το 2004 θα πλήρωνε
1.505 ευρώ, ενώ το 2005 θα πληρώσει 1.590 ευρώ.


Άλλο παράδειγμα: ένας μισθωτός με δυο παιδιά, με εισόδημα 16.000 ευρώ, τόκους
1.000 ευρώ για δάνειο πρώτης κατοικίας το οποίο συνάφθηκε το 2003 και
οικογενειακές δαπάνες 1.500 ευρώ, θα πληρώσει φέτος φόρο εισοδήματος 765 ευρώ.
Το 2005, λόγω των αλλαγών, θα πληρώσει 640 ευρώ, δηλαδή 125 ευρώ λιγότερα. Το
όφελος αυτό θα προκύψει από την αύξηση του αφορολόγητου ορίου και την ενίσχυση
της φοροαπαλλαγής τόκων. Το όφελος θα ήταν μεγαλύτερο, αν δεν καταργείτο η
φοροαπαλλαγή οικογενειακών δαπανών.


Τι αλλάζει για τους ελεύθερους επαγγελματίες



Περισσότερο φόρο θα πληρώσουν και οι αυτοαπασχολούμενοι (ελεύθεροι
επαγγελματίες, επιχειρηματίες, αγρότες κ.λπ.), εφόσον έχουν μεσαίο ή υψηλό
εισόδημα.


Για παράδειγμα, ένας άγαμος ελεύθερος επαγγελματίας με ετήσιο εισόδημα 25.000
ευρώ θα πληρώσει φέτος φόρο εισοδήματος 4.390 ευρώ. Το 2005 θα πληρώσει φόρο
4.490 ευρώ, δηλαδή 100 ευρώ περισσότερα. H επιβάρυνση αυτή θα προκύψει από την
αλλαγή της φορολογικής κλίμακας. Το όφελος από την αύξηση του αφορολόγητου
ορίου κατά 1.000 ευρώ εξανεμίζεται από την προσθήκη ενός επιπλέον φορολογικού
συντελεστή (35%) για το τμήμα του εισοδήματος από τα 18.400 έως τα 23.400
ευρώ.


Παράλληλα, ένας ελεύθερος επαγγελματίας με εισόδημα 14.000 ευρώ και δαπάνες
νοσηλείας 1.500 ευρώ θα πληρώσει φέτος 907,5 ευρώ. Με την αλλαγή της
φορολογικής κλίμακας (αύξηση αφορολόγητου ορίου κατά 1.000 ευρώ) και την
ενίσχυση της φοροαπαλλαγής των ιατρικών δαπανών, το 2005 ο ίδιος
φορολογούμενος θα πληρώσει 750 ευρώ, δηλαδή 157,5 ευρώ λιγότερα.

Επόμενο άρθρο

Google news

Ακολουθήστε tanea.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Σχετικά άρθρα

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
0 /50
0 /2000

Τα Νεότερα

  1. Ευάγγελος Κυριαζάκος: Χρυσό μετάλλιο στην ιστιοπλοΐα στους Ολυμπιακούς Αγώνες Νέων στο Ντακάρ!
  2. Ισραήλ: Απαγόρευση εισόδου στον Ζαν-Λικ Μελανσόν και τη Ματίλντ Πανό
  3. ΕΟΔΥ: Αυξήθηκαν οι εισαγωγές για COVID-19 και γρίπη – Τρεις νέοι θάνατοι την τελευταία εβδομάδα

Πιο Σχολιασμένα

Πιο Διαβασμένα

Cookies