Τα δικά τους Ολυμπιακά μετάλλια διεκδικούν το φετινό καλοκαίρι τα ελληνικά

παραδοσιακά ποτά, όπως το ούζο που διαπρέπει και στο εξωτερικό, αλλά «πουλάει

τρελά» και στην Ελλάδα εις βάρος του ουίσκι μάλιστα…

Οι Αγώνες φαίνεται ότι αποτελούν την καλύτερη διαφήμιση για το ούζο, το

ελληνικό ποτό (καταχωρημένο και στην E.E. ως προϊόν ονομασίας προελεύσεως) που

βλέπει φέτος τις πωλήσεις του στην εγχώρια αγορά να τρέχουν με ρυθμό άνω του

4%, ενώ σε κάποιες μάρκες η αύξηση ξεπερνάει το 30%. Αιτία των αυξημένων

πωλήσεων είναι ότι οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου, δεν έχασαν την ευκαιρία να

εκμεταλλευτούν τους Αγώνες για να λανσάρουν προϊόντα σε νέες συσκευασίες που

πωλούνται τόσο στα Duty Free όσο και στα τουριστικά θέρετρα, ενώ άλλες έχουν

ρίξει τις τιμές ή συνοδεύουν την κάθε αγορά με δώρα και προσφορές, όπως

ταξίδια.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των ούζων Πλωμαρίου, της οικογένειας Ισίδωρου

Αρβανίτη, αλλά και του Μίνι που διακινούνται αντίστοιχα από την εταιρεία

Καρούλιας και την ΕΠΟΜ, η οποία βρίσκεται υπό τον έλεγχο του γαλλικού

πολυεθνικού ομίλου Pernod Richard. Το πρώτο βλέπει τις πωλήσεις του να

αυξάνονται φέτος από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο με ρυθμό αύξησης άνω του

30%, ενώ το δεύτερο γνωρίζει αύξηση 7,5%, που ειδικά στην Αττική ξεπερνάει το

13%.

Προσφορές – δώρα

O γενικός διευθυντής της εταιρείας ΕΠΟΜ κ. Γιάννης Τσώνης λέει: «Στο τρίμηνο

Ιουνίου – Αυγούστου γίνεται το 35% του ετησίου τζίρου στο ούζο, δηλαδή

πίνονται τα 6 από τα 18 εκατ. λίτρα που καταναλώνονται ετησίως και η αξία τους

φτάνει στα 53 εκατ. ευρώ».

Αναφορικά με τις προωθητικές ενέργειες, η εταιρεία ΕΠΟΜ διανέμει στα Duty Free

μαζί με κάθε αγορά ούζου Μίνι ενός λίτρου και μια συσκευασία ελαιολάδου

Μυτιλήνης. H Αφοί Καλογιάννη λανσάρει το ούζο 12 σε νέες συσκευασίες και με

μειωμένες τιμές, ενώ ο πελάτης μαζί με κάθε αγορά έχει τη δυνατότητα να

συμμετάσχει σε κλήρωση με έπαθλο διακοπές στη Μύκονο, τη Σαντορίνη, τη Ρόδο,

την Κρήτη ή την Κέρκυρα. Το ούζο Πλωμαρίου, της οικογένειας Ισίδωρου Αρβανίτη,

το οποίο διακινείται από την Καρούλιας A.E., μαζί με κάθε αγορά συλλεκτικής

συσκευασίας του 1 λίτρου, προσφέρει μια γκραβούρα παραδοσιακής λαϊκής

ζωγραφικής, ενώ και οι μικρότερες εταιρείες, όπως Πιλαβάς και Καλικούνης,

κυκλοφορούν ειδικές τουριστικές συσκευασίες στα τουριστικά θέρετρα και στα

Duty Free.

Ούζο εναντίον… ουίσκι

Στην ελληνική αγορά, η στροφή των καταναλωτών – και ιδιαίτερα της νέας γενιάς

– προς το ούζο άρχισε να εκδηλώνεται στα τέλη της δεκαετίας του ’90 και σήμερα

η κατανάλωσή του αυξάνεται με ετήσιους ρυθμούς 3%. Αντίθετα, το ουίσκι χάνει

αντίστοιχα μερίδια. Το ξένο ενδιαφέρον για την παραγωγή και διανομή του

ελληνικού ούζου εκδηλώθηκε έντονο μετά τη διείσδυση του μοναδικού αυτού

ελληνικού ποτού στις αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ, αλλά και όπου αλλού

υπάρχει ισχυρή παρουσία της ομογένειας. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, ο όγκος

των πωλήσεων του ούζου Πλωμαρίου βρίσκεται στα ίδια επίπεδα με τον τζίρο της

εταιρείας στην ελληνική αγορά.

Από πολυεθνικούς ομίλους ελέγχονται ελληνικά ούζα

Λίγοι ίσως γνωρίζουν ότι τα περισσότερα από τα πιο γνωστά ελληνικά ούζα

ελέγχονται από ξένους πολυεθνικούς ομίλους. Δύο από τα πλέον «επώνυμα» ούζα,

το «12» της οικογένειας Καλογιάννη και το «Μίνι» της ΕΠΟΜ, βρίσκονται υπό τον

έλεγχο της Campari International (από κοινού με την ελληνική εταιρεία Αμβυξ)

και του γαλλικού πολυεθνικού ομίλου Pernod Ricard, αντίστοιχα. Στελέχη μάλιστα

της αγοράς οινοπνευματωδών ποτών εκτιμούν ότι οι επιδιώξεις πολυεθνικών ομίλων

να θέσουν υπό τον έλεγχό τους και άλλες επιτυχημένες ελληνικές εταιρείες

παραγωγής ούζου δεν έχουν εκλείψει και κατά καιρούς γίνονται οι σχετικές

κρούσεις. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, ορισμένες από τις πιο γνωστές οικογενειακές

εταιρείες του κλάδου, που «μετρούν» πάνω από 100 χρόνια ζωής, αντιστέκονται

στις δελεαστικές προτάσεις των πολυεθνικών.