Επιτέλους, έχουμε την έρευνα που χρειαζόμαστε: μια πλήρη και ανεξάρτητη έρευνα

για τη βομβιστική επίθεση του 2009 στο Παρίσι. Όπως όλοι γνωρίζουμε, σ’ αυτήν

την τρομερή επίθεση ένα μεγάλο μέρος της πόλης ανάμεσα στο μπουλβάρ Μονπαρνάς

και τον Σηκουάνα καταστράφηκε από μια μικρή πυρηνική βόμβα, την οποία

πυροδότησαν καμικάζι βομβιστές που συνδέονταν με την Ένοπλη Ισλαμική Οργάνωση

(GAIA) που έχει τη βάση της στην Τουμπαλκία. Περίπου 100.000 άνθρωποι

σκοτώθηκαν ή τραυματίσθηκαν. H πολιτιστική καρδιά μιας από τις πιο ωραίες

πόλεις του κόσμου μετατράπηκε σε καπνίζοντα ερείπια. Κανείς από εμάς δεν θα

ξεχάσει ποτέ τη φωτογραφία του αγάλματος του Μπαλζάκ, φιλοτεχνημένου από τον

Ροντέν, να δεσπόζει πάνω από τα μισοδιαμελισμένα αλλά αναγνωρίσιμα πτώματα

ενός νεαρού ζευγαριού στο μπουλβάρ Ρασπάιγ.

H έρευνα που διεξάγεται από την επιτροπή Κόφι Ανάν πρέπει να είναι αυστηρή,

αμερόληπτη και διεθνής. Πρέπει να έχει την πλήρη συνεργασία όλων των

ενεχόμενων υπηρεσιών πληροφοριών, ιδιαίτερα εφόσον η προηγούμενη ανικανότητά

τους να συνεργαστούν μοιάζει να είναι μία από τις αιτίες για τις οποίες η

επίθεση δεν κατέστη δυνατόν να αποτραπεί. H πρόεδρος των ΗΠΑ Χίλαρι Κλίντον

και ο πρόεδρος της Γαλλίας Νικολά Σαρκοζί δικαιολογημένα ανέφεραν σε κοινή

δήλωσή τους, πως η Ιστορία δεν θα μας συγχωρήσει αν αμελήσουμε και το

παραμικρότερο στοιχείο.

Πρέπει βέβαια, να περιμένουμε τα συμπεράσματα της επιτροπής Ανάν. Ο πρώην

Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ και οι συνάδελφοί του δεν πρέπει να περιοριστούν

στις πρόσφατες εξελίξεις. Μία πιο ακριβής εξέταση των πραγμάτων θα μας

επιτρέψει αναμφίβολα να διαπιστώσουμε πως οι ρίζες της καταστροφής του 2009

βρίσκονται σε σφάλματα που διαπράχθηκαν μεταξύ των ετών 2002 και 2004.

Ήδη, φαίνεται σαφώς πως οι αδελφές Μπελχάτζ, που πυροδότησαν τη βόμβα στον

Κήπο του Λουξεμβούργου, ριζοσπαστικοποιήθηκαν μετά τον αποβολή τους από το

σχολείο επειδή φορούσαν ισλαμική μαντίλα, σε εφαρμογή του νόμου που ψηφίστηκε

το 2004 από την κυβέρνηση Σιράκ. Υπήρχαν αναμφίβολα καλοί όσο και

αμφισβητούμενοι λόγοι για την απαγόρευση της μαντίλας. Οι αμφισβητούμενοι

λόγοι έχουν να κάνουν με τον πολιτικό οπορτουνισμό, που τόσο χαρακτήριζε τον

πρώην πρόεδρο Σιράκ, ο οποίος υπολόγισε ότι, εισάγοντας αυτόν τον νόμο, θα

αποκομίσει ψήφους τόσο από τη Αριστερά, που υποστηρίζει τον κοσμικό χαρακτήρα

του κράτους, όσο και από την αντι-μουσουλμανική Δεξιά. Οι καλοί λόγοι έχουν να

κάνουν με τη χειραφέτηση, την οποία επιθυμούσαν πολλές μουσουλμάνες, και τη

βούληση των εκπαιδευτικών να υπερασπιστούν το πνεύμα της ελεύθερης έρευνας και

διδασκαλίας από τις επιθέσεις ισλαμιστικών ομάδων πίεσης στη Γαλλία.

Εκ των υστέρων εντούτοις, η απαγόρευση της μαντίλας μπορεί να θεωρηθεί μοιραίο

σφάλμα. Ο αποκλεισμός από τα σχολεία των κοριτσιών που φορούσαν μαντίλες είχε

προκαλέσει την εποχή εκείνη μεγάλες διαδηλώσεις. Και αποδείχθηκε καλός

στρατολόγος για τις ριζοσπαστικές ισλαμιστικές οργανώσεις. Σε μαγνητοφωνημένο

μήνυμα που εστάλη στα μέσα ενημέρωσης, οι αδελφές Μπελχάτζ συνέκριναν την

ενέργειά τους με εκείνη της Ουάφα Ιντρίς, της πρώτης Παλαιστίνιας που

πραγματοποίησε βομβιστική απόπειρα αυτοκτονίας. Αυτό αντικειμενικά είναι

παράλογο. H θέση των μουσουλμάνων στη γαλλική κοινωνία δεν μπορεί με κανένα

τρόπο να συγκριθεί με εκείνη των Παλαιστινίων πριν από τον διαχωρισμό του

Ισραήλ και της Παλαιστίνης, που επιβλήθηκε τελικά από την κυβέρνηση Κλίντον

(Χίλαρι) δύο μήνες πριν από τη βομβιστική επίθεση στο Παρίσι. Αλλά αυτό

οδηγήθηκαν να πιστέψουν οι δύο αδελφές, έπειτα από εντατική κατήχησή τους σε

διαμερίσματα δημοτικών πολυκατοικιών του παρισινού προαστίου Λα Κουρνέβ, όπου

το ποσοστό ανεργίας ήταν γύρω στο 30%. Σ’ αυτές τις συναντήσεις πλύσης

εγκεφάλου, τους έλεγαν ξανά και ξανά ότι «οι άθεοι Εβραίοι» του Καρτιέ Λατέν

ήταν υπεύθυνοι για τη φτώχεια τους.

Ο Τίμοθι Γκάρτον Ας είναι διευθυντής του Κέντρου Ευρωπαϊκών Σπουδών στο

Κολέγιο Σεντ Άντονι του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης