H Έλντα Πανοπούλου με τον Τάκη Παπαματθαίου στο «H γυναίκα μου τρελάθηκε»


Πάλι παλιά ελληνική κωμωδία; Δεν τις βαρέθηκε ο κόσμος; E, λοιπόν, φαίνεται
ότι δεν τις βαρέθηκε. Ο φετινός θεατρικός χειμώνας περίτρανα το αποδεικνύει.
Ή, τουλάχιστον, αν η σωστή απάντηση περί κοινού θα μπορεί να δοθεί στο τέλος
της σεζόν από τα «μπορντερό» των ταμείων, δεν τις βαρέθηκαν οι θεατρικοί
παραγωγοί και οι πρωταγωνιστές μας.


Τρία από τα καλά δείγματα του είδους που τα υπογράφουν από τους αριστείς της
κωμωδίας αρχίζουν να παίρνουν τον δρόμο της σκηνής και σε κεντρικά μάλιστα
θέατρα και με πρωταγωνιστές από την αφρόκρεμα των κωμικών μας: «H γυναίκα μου
τρελάθηκε» των Νίκου Τσιφόρου - Πολύβιου Βασιλειάδη, «Υπάρχει και φιλότιμο»
των Αλέκου Σακελλάριου - Χρήστου Γιαννακόπουλου, «Ζητείται ψεύτης» του Δημήτρη
Ψαθά.


H ελληνική κωμωδία έζησε δύο περίπου δεκαετίες μεγάλης ακμής: 1945 - 1967. H
παρουσία κωμικών λαϊκών, άμεσων, με χειμαρρώδες τάλαντο και πληθωρική σκηνική
προσωπικότητα, που «πάνω» τους γράφηκαν τα συγκεκριμένα έργα, αυτά ήταν ίσως
το βασικό έναυσμα για την ανθοφορία αυτή.


Ο ανερχόμενος την ίδια εικοσαετία κινηματογράφος, παρά την πτωχεία των
μέσων του και τον ελληνικό αρπακολλισμό, βασίστηκε κατά ένα μεγάλο τμήμα του
στις κωμωδίες αυτές και στους κωμικούς αυτούς. Όλη η Ελλάδα, που το σινεμά
ήταν η πρώτη και βασική της ψυχαγωγία, έμαθε τις κωμωδίες αυτές, τις έκανε
κτήμα του. Και η τηλεόραση, που ήρθε να αντικαταστήσει τον κινηματογράφο αφού
τον συνέτριψε με νοκ άουτ και τον έριξε στα τάρταρα, στις παλιές ταινίες του -
τις κωμωδίες βασικά - «πάτησε». Μέχρι σημείου κορεσμού.


Στα τριάντα χρόνια που έχουν μεσολαβήσει κάθε μια τους έχει προβληθεί
εκατοντάδες φορές. Ο κόσμος - και όχι μόνον οι «φαν» του είδους και ο Ιάσων
Τριανταφυλλίδης... - ξέρει πια απ' έξω κι ανακατωτά τις συγκεκριμένες ατάκες
τους. Και όμως. Δείχνει να μην τις έχει βαρεθεί ακόμα. Είναι οι σπουδαίοι,
αυτοδίδακτοι βασικά ηθοποιοί; Από τη Βασιλειάδου έως τη Βλαχοπούλου και από
τον Λογοθετίδη και τον Αυλωνίτη έως τον Βουτσά που συχνότατα αν όχι μονίμως
αυτοσχεδιάζουν; Σίγουρα είναι. Είναι το «άρωμα» της εποχής τους που αναδίνουν,
οι μνήμες που κουβαλούν και που ξυπνούν νοσταλγικά το παρελθόν και τα χρόνια
μας τα παιδικά; Σίγουρα είναι.


«Οι κωμωδίες αυτές», λέει ο Γιώργος Παρτσαλάκης, «μπορούν να υπάρξουν
γιατί η εποχή τους είναι μια εποχή εντελώς διαφορετική απ' τη δική μας. Που
αξίζει να τη θυμίζουμε στον κόσμο. Έχουν μια τρυφερότητα, μια ανθρωπιά, μια
καθαρότητα, μια λεβεντιά και ένα φιλότιμο. Οι άνθρωποι που έγραφαν αυτά τα
έργα και καταπιάνονταν μ' αυτά τα έργα είχαν φιλότιμο».


Αλλά και τα κείμενα αυτά έχουν οπωσδήποτε κάτι που τα κάνει αποδεκτά σήμερα,
έστω και αν οι καταστάσεις που περιγράφουν ανήκουν ανεπιστρεπτί στο παρελθόν,
έστω κι αν τα «ξενοκοιτάγματα» έχουν γίνει παρτούζες και οι μικροκομματικές
συναλλαγές μίζες ολκής. Είναι η ικανότητα των συγγραφέων τους, που χωρίς να
ξεφεύγουν από τον μικροαστισμό τους είχαν μια πένα έξυπνη, καίρια και, κυρίως,
ένα χιούμορ ρωμαίικο, άμεσο, που συνεχίζει να λειτουργεί στον κόσμο.


«Είναι καλό να θυμόμαστε το θέατρο που διασκέδασε γενιές και γενιές και
που μέσα απ' αυτό ανακαλύπτουμε ήθη και συμπεριφορές που, μέρα με τη μέρα, τα
αποβάλλουμε διαλέγοντας τα "life style" τα οποία μας προτείνονται μέσω των
τηλεοπτικών εκπομπών και των περιοδικών», συμπληρώνει ο Τάσος Πεζιρκιανίδης.


Στο «Βέμπο» ο Βαγγέλης Λιβαδάς επέλεξε κάτι που να δένει με την προεκλογική
περίοδο: «Υπάρχει και φιλότιμο» των Σακελλάριου - Γιαννακόπουλου.
Πρωτοπαιγμένο στη σκηνή το 1964 από τον Λάμπρο Κωνσταντάρα που πρωταγωνιστούσε
και στην ταινία, το έργο ανεβαίνει σε διασκευή - σκηνοθεσία Γιάννη
Καραχισαρίδη.


Μαυρογιαλούρος ο Γιώργος Παρτσαλάκης, από τους ελάχιστους κωμικούς μας,
τους ικανούς να παίξουν ελληνική κωμωδία όπως ανασαίνουν. Και μαζί του,
Δημήτρης Μαυρόπουλος, Μαρία Γεωργιάδου, Ειρήνη Μπαλτά, Γιώργος Γιαννόπουλος
και άλλοι πολλοί.


«Θα σταθούμε στο ύψος τους;»



Στο «Αθηνά» οι αδελφοί Μαροσούλη έχουν ανεβάσει Τσιφόρο - Βασιλειάδη. Την
κωμωδία τους «Ροζ αμαρτία», που, για λόγους ευνόητους, διατηρεί τον τίτλο της
κινηματογραφικής μεταφοράς της «H γυναίκα μου τρελάθηκε». H Βίλμα Κύρου και ο
Λάμπρος Κωνσταντάρας την πρωτόπαιξαν το 1962, ενώ στην ταινία τους ρόλους
κράτησαν η Μαίρη Αρώνη και ο Λάμπρος Κωνσταντάρας και πάλι. Στην παράσταση του
«Αθηνά», «άξονας» είναι η υπερταλαντούχα, πληθωρική Έλντα Πανοπούλου που
αποτολμά και την πρώτη της σκηνοθεσία. Πλάι της, ο Τάκης Παπαματθαίου, ο
Κοσμάς Ζαχάρωφ, η Μαρία Κανελλοπούλου, ο Βασίλης Κούκουρας, η Μαρία Φιλίππου
αλλά και - έκπληξη! - η Σοφία Βόσσου.


«Όσες φορές κι αν ανέβηκαν οι ελληνικές κωμωδίες, οι γνωστές από τις
ταινίες, ποτέ δεν είχαν πρόβλημα προσέλευσης κοινού», είναι η γνώμη της Έλντας
Πανοπούλου. «Καμιά ανησυχία δεν έχω πώς θα αντιμετωπίσει το έργο το κοινό. H
ανησυχία μου είναι αν εγώ και οι συνάδελφοί μου θα μπορέσουμε να σταθούμε στο
ύψος των σπουδαίων πρωταγωνιστών που έπαιξαν αυτούς τους ρόλους».


«Ψεύτης» ο Κώστας Βουτσάς







Το «Ζητείται ψεύτης» του Δημήτρη Ψαθά, ηλικίας πενήντα ακριβώς ετών,
παρουσιάζει ο Κώστας Βουτσάς


Στο «Μινώα» ανεβαίνει από τον Γιώργο Γιαννακό η παλαιότερη από τις τρεις
παλιές κωμωδίες που αναβιώνουν φέτος: «Ζητείται ψεύτης» του Δημήτρη Ψαθά,
ηλικίας πενήντα ακριβώς χρόνων. H πρεμιέρα τού επίσης «δεμένου» με την
προεκλογική περίοδο έργου έγινε το 1953 με τον Ντίνο Ηλιόπουλο και τον Παντελή
Ζερβό στους δύο βασικούς ρόλους. Οι ίδιοι τούς έπαιξαν και όταν το θεατρικό
έγινε ταινία. Στην παράσταση του «Μινώα», που σκηνοθετεί ο Κώστας Αρζόγλου,
μεγάλο ατού ο Κώστας Βουτσάς, από τους τελευταίους της «παλιάς φρουράς», με
τον Τάσο Πεζιρκιανίδη, από τους ικανούς νεώτερους πρωταγωνιστές, πλάι του.
Μαζί τους, η Ασπασία Τζιτζικάκη, ο Περικλής Αλμπάνης, η Θεοδώρα Βουτσά - κατά
μάνα, κατά κύρη... -, ο Γιώργος Βουλτζάτης, ο Γιώργος Ζαφείρης και άλλοι. «Το
έργο αυτό είναι πολιτικό», καταλήγει ο Κώστας Βουτσάς. «Άπτεται και των
σημερινών καταστάσεων. Και φοβάμαι ότι θα άπτεται στο διηνεκές. Διότι στο
διηνεκές θα μας κοροϊδεύουν οι πολιτικοί που τους ψηφίζουμε».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από