«Ολυμπιακό δίχτυ» ασφαλείας απλώνει η Ελλάδα στις θάλασσές της και σε 9

λιμάνια εν όψει του 2004 με τη συμμετοχή της αμερικανικής ακτοφυλακής και των

Ισραηλινών, ενώ στο όλο εγχείρημα θα συνδράμει – στα… ανοιχτά – και η

ναυτική δύναμη Μεσογείου του ΝΑΤΟ.

Μικρό περιπολικό της αμερικανικής ακτοφυλακής (U.S. Coast Guard) στη Σούδα,

τον περασμένο Μάρτιο, όταν είχαν ενισχυθεί τα μέτρα φρούρησης

H αμερικανική ακτοφυλακή έχει ήδη διατυπώσει πρόταση να συνδράμει με την

τεχνογνωσία της στη διαμόρφωση «αντι-τρομοκρατικής φιλοσοφίας» αλλά και με τον

κατάπλου στην Ελλάδα δικών της ακταιωρών για ενίσχυση των δυνάμεων του

Λιμενικού.

Στα θέματα παροχής τεχνογνωσίας οι συζητήσεις και η συνεργασία έχουν ήδη

προχωρήσει με το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, ενώ εξετάζεται από πολλές

πλευρές το ενδεχόμενο ένταξης στον σχεδιασμό και αμερικανικών ακταιωρών.

Στο όλο εγχείρημα τής από θαλάσσης θωράκισης συνεργάζονται τα υπουργεία

Άμυνας, Δημόσιας Τάξης και Εμπορικής Ναυτιλίας και, όπως επεσήμανε αρμόδια

πηγή, «το μέτωπο αυτό αποτελεί για τους ξένους παρατηρητές το πλέον σημαντικό

στον τομέα ασφάλειας του 2004».

Ραντάρ σε 9 λιμάνια

Είναι χαρακτηριστικό ότι το περίφημο σύστημα «ηλεκτρονικής θωράκισης» (C4I)

έχει ειδικό τομέα (με ραντάρ, αισθητήρες, κάμερες, ακτίνες κ.λπ.) που θα

σαρώνει τα λιμάνια Πειραιά, Λαυρίου, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Βόλου, Πάτρας,

Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας και τη VIP Μαρίνα του Φλοίσβου. Όλα τα στοιχεία – όπως

και εικόνες από κάμερες περιπολικών στον Αργοσαρωνικό – θα μεταφέρονται

αυτόματα στο Κέντρο Επιχειρήσεων της Ασφάλειας του «2004».

Ενδεικτική της κατεύθυνσης που παίρνει ο σχεδιασμός είναι η χθεσινοβραδινή

επισήμανση του υπουργού Ναυτιλίας κ. Γιώργου Πασχαλίδη, σε εκδήλωση που

συνδιοργάνωσε η αμερικανική ακτοφυλακή και στην οποία είχε προσκληθεί και ο

πρέσβης κ. T. Μίλερ. «Όπως εξοικειωθήκαμε στα αυστηρότερα μέτρα στα αεροδρόμια

και στα αεροπλάνα, το ίδιο πρέπει να κάνουμε έγκαιρα και στα λιμάνια και τα

πλοία», είπε. Και πρόσθεσε ότι καθώς οι ασύμμετρες απειλές δεν έχουν πατρίδα,

«η συνεργασία πρέπει να είναι διεθνής».

Πρώτη γραμμή του αντιτρομοκρατικού αγώνα χαρακτήρισε χθες τη Μεσόγειο και ο

γ.γ. του ΝΑΤΟ λόρδος Ρόμπερτσον. Όπως είπε, εδώ και δύο χρόνια μετά τους

«δίδυμους πύργους», στην Αν. Μεσόγειο οι ναυτικές δυνάμεις του ΝΑΤΟ έχουν

ελέγξει «πάνω από 35.000 πλοία» και έχουν συνοδεύσει πάνω από 300 πλοία προς

το Γιβραλτάρ, διακόπτοντας «πολλές εγκληματικές οδούς που συνεργάζονταν με τη

διεθνή τρομοκρατία»…

H δραστηριότητα αυτή του ΝΑΤΟ στα διεθνή ύδατα «θα συντονισθεί» και με τα

ελληνικά μέτρα ασφαλείας εν όψει του 2004 – άλλωστε στις επιχειρήσεις αυτές

συμμετέχουν ελληνικά πλοία και αεροσκάφη. Ο συντονισμός αυτός – όπως και τα

θέματα αεράμυνας και ιπτάμενων ραντάρ – θα είναι εξαιρετικά διακριτικός, καθώς

η Αθήνα έχει αποφασίσει το ΝΑΤΟ να μείνει εκτός ελληνικής επικράτειας.

Στα ελληνικά ύδατα το «δίχτυ» θα συγκροτήσουν τα πλοία του Στόλου του Π.N.

(ήδη μία φρεγάτα που ήταν στον Περσικό επέστρεψε για τον λόγο αυτό), τα

αεροσκάφη Ναυτικής Συνεργασίας του Π.N. και Επιτήρησης του Λ.Σ., καθώς και το

σύνολο των σκαφών του Λιμενικού Σώματος.

Από θεσμικής πλευράς ήδη έχει υιοθετηθεί από το Συμβούλιο Υπουργών της E.E. ο

διεθνής κώδικας για την ασφάλεια ISPS στα πλοία που εκτελούν διεθνείς πλόες,

καθώς και στα ακτοπλοϊκά A’ κατηγορίας και στα λιμάνια που τα εξυπηρετούν – η

πρώτη ημερομηνία εφαρμογής είναι η 1η Ιουλίου 2004. Ο αυστηρός αυτός διεθνής

κώδικας θα ισχύσει σε 50 λιμάνια της χώρας.