Οικονομία

Οι δέκα αλλαγές στις συντάξεις

Το λογότυπο ΤΑ ΝΕΑ με σκούρα μπλε γράμματα σε ανοιχτόχρωμο φόντο
Σχόλια
6 λεπτά


Σε σταυρόλεξο για… δυνατούς λύτες έχει μετατραπεί το συνταξιοδοτικό
καθεστώς για όλους τους ασφαλισμένους, μετά μάλιστα και την εφαρμογή της
ασφαλιστικής μεταρρύθμισης (ήδη έχει τεθεί σε ισχύ).






Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Προσωπικού Οργανισμών Κοινωνικής Πολιτικής (ΠΟΠΟΚΠ)
κατέγραψε τις 10 αλλαγές στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης που θα ισχύσουν από
το 2003. Σημειώνεται ότι ο νέος ασφαλιστικός νόμος (3029/2002) έχει τεθεί
πλέον σε ισxύ από τις 11/7/2002 και περιλαμβάνει αρκετές αλλαγές, πολλές από
τις οποίες εφαρμόζονται από τη δημοσίευσή του και άλλες σταδιακά μετά την
1/1/2003. Παράλληλα υπάρχουν διατάξεις παλαιότερων νόμων που προέβλεπαν
σταδιακή εφαρμογή και οι οποίοι επιφέρουν και αυτοί αλλαγές στο καθεστώς
ασφάλισης και συνταξιοδότησης από 1/1/2003.


Ας δούμε λοιπόν αναλυτικά τι αλλάζει από 1/1/2003, σε εφαρμογή της ισχύουσας
μέχρι σήμερα νομοθεσίας, αλλά και ρυθμίσεων που έχουν δρομολογηθεί για ψήφιση.
Οι 10 αλλαγές είναι οι εξής:


1. Αυξάνεται κατά ένα εξάμηνο το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης για όσους
ασφαλισμένους συμπληρώνουν τα απαιτούμενα, για τη θεμελίωση δικαιώματος,
συντάξιμα έτη το έτος 2003. Αντίστοιχη αύξηση, κατά ένα εξάμηνο, θα υπάρξει
και στα συντάξιμα έτη για όσους θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης, χωρίς
όριο ηλικίας (Νόμος 2084/92). Οι αλλαγές αυτές αφορούν τους εργαζόμενους στο
Δημόσιο, τις ΔΕΚΟ, τις τράπεζες, τους ασφαλισμένους στο Ταμείο Εμπόρων και το
ΤΣΑ (αυτοκινητιστών), το ΤΣΠΕΑΘ (δημοσιογράφων), το Ταμείο Νομικών, το ΤΣΜΕΔΕ
(μηχανικών) κ.λπ. Δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις αυτές στους ασφαλισμένους
του ΙΚΑ, του ΤΕΒΕ, του ΟΓΑ κ.λπ. Έτσι λοιπόν για τον άνδρα δημόσιο υπάλληλο
που συμπληρώνει 25ετία το έτος 2003, η σύνταξη χορηγείται σε ηλικία 63 ετών
αντί για 62,5, που προβλέπεται για όσους συμπλήρωσαν 25ετία το 2002.
Αντίστοιχα ο ίδιος εργαζόμενος για να συνταξιοδοτηθεί, χωρίς όριο ηλικίας, θα
χρειαστεί να συμπληρώσει 35 συνολικά συντάξιμα έτη, αντί 34,5 που απαιτούνται
για όλους συμπλήρωσαν 25ετία το 2002. Καμία αλλαγή δεν επέρχεται, όπως είναι
φυσικό, για όσους έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα τα προηγούμενα χρόνια.


2. Χορηγείται σύνταξη σε όσους ασφαλισμένους του ΙΚΑ έχουν συμπληρώσει
το 65ο έτος της ηλικίας τους και 3.500 ένσημα. Η διάταξη αυτή, που
περιλαμβάνεται στον νέο ασφαλιστικό νόμο (3029/2002) έχει εφαρμογή σε όσους
δεν κατάφεραν να συμπληρώσουν 4.500 ένσημα για να πάρουν σύνταξη όπως
προβλέπεται μέχρι τώρα από τη νομοθεσία του ΙΚΑ. Επισημαίνεται ότι το ύψος των
συντάξεων αυτής της κατηγορίας αναμένεται ότι το έτος 2003 θα είναι από 195
μέχρι 260 ευρώ περίπου το μήνα (μεταξύ του 1/2 και των 2/3 του ποσού των
κατώτατων ορίων όπως ισχύουν κάθε φορά).


3. Εντάσσεται στις ασφαλιζόμενες αποδοχές και επομένως και στις
συντάξιμες ποσό 176 ευρώ (60.000 δρχ.) από τα επιδόματα που χορηγούνται στους
δημοσίους υπάλληλους (πολιτικούς και στρατιωτικούς) και τα οποία μέχρι τώρα
δεν υπολογίζονται στη σύνταξη. Για το ποσό αυτό κάθε δημόσιος υπάλληλος θα
πληρώσει εισφορά 6,67%, που ισοδυναμεί με μηνιαίο ποσό 11,74 ευρώ (4.000
δρχ.). Η παραπάνω εισφορά καταβάλλεται μόνο για κύρια σύνταξη και όχι για
επικουρική.


4. Αυξάνονται οι συντάξεις των δημοσίων υπαλλήλων (των ήδη
συνταξιούχων) μέχρι 28,17 ευρώ (9.600 δρχ.) τον μήνα, ποσό που αντιστοιχεί στα
7/35 του 80% του ποσού των 176 ευρώ. Αντίστοιχες αυξήσεις προβλέπονται και για
κάθε ένα από τα επόμενα 4 έτη, ώστε την 1/1/2007 οι συντάξεις να είναι
προσαυξημένες με το ποσό των 140,87 ευρώ (48.000 δρχ.) πέρα από τις ετήσιες
αυξήσεις που δίνονται στα πλαίσια της εισοδηματικής πολιτικής(τροπολογία σε
υπό ψήφιση νομοσχέδιο).


5. Αυξάνονται οι επικουρικές συντάξεις των δημοσίων υπαλλήλων που
χορηγούν τα Ταμεία Αρωγής τους (ΤΕΑΔΥ) κατά 1/20 των συντάξιμων αποδοχών
(Νόμος 2676/99). Η αύξηση αυτή θα είναι ανεξάρτητη από την ετήσια γενική
αύξηση που θα δοθεί το έτος αυτό στις συντάξεις και αφορά τους συνταξιούχους
των Ταμείων Αρωγής που παίρνουν συντάξεις αναλογικά μικρότερες του 20% των
συντάξιμων αποδοχών τους για 35 έτη ασφάλισης. Έτσι εάν, για παράδειγμα, ένα
από τα Ταμεία αυτά χορηγεί σύνταξη το έτος 2002 ίση με το 18% των συντάξιμων
αποδοχών, το έτος 2003 θα καταβάλλει σύνταξη ίση με το 19% των συντάξιμων
αποδοχών.


6. Χορηγείται σύνταξη σε ασφαλισμένους στα βαριά και ανθυγιεινά
επαγγέλματα σε ηλικία 60 ετών για τους άνδρες και 55 ετών για τις γυναίκες,
εφόσον έχουν συμπληρώσει 1.000 ένσημα τα τελευταία 13 έτη. Μέχρι σήμερα
απαιτείται τα ένσημα αυτά να έχουν συμπληρωθεί τα τελευταία 10 έτη.


7. Μικραίνει ο συντελεστής μείωσης της σύνταξης σε όποιες περιπτώσεις
υπάρχει πρόωρη συνταξιοδότηση από 1/200 σε 1/267 για κάθε μήνα που υπολείπεται
μέχρι τη συμπλήρωση του κανονικού ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης που
προβλέπεται για χορήγηση πλήρους σύνταξης. Η διάταξη αυτή για τους δημοσίους
υπαλλήλους εφαρμόζεται ήδη από την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου
(11-7-2002), ενώ για όλους τους άλλους μισθωτούς από 1/1/2003. Στην πράξη αυτό
σημαίνει ότι κάποιος που θα πάρει σύνταξη πρόωρη 5 έτη ενωρίτερα και όπου αυτό
ισχύει, θα έχει μείωση στο ποσό της αντίστοιχης πλήρους σύνταξης κατά 22,5%,
αντί για 30% που είναι σήμερα.


8. Για τους εργαζόμενους σε ΔΕΚΟ, τράπεζες που έχουν ασφαλιστεί μετά
την 1/1/1983 καθώς και για τους ασφαλισμένους στο ΤΑΥΣΟ (υπάλληλοι
συνεταιριστικών οργανώσεων), επανέρχονται στον τρόπο υπολογισμού τα τριακοστά
πέμπτα αντί των πεντηκοστών που ισχύουν σήμερα. Η ρύθμιση αυτή ευνοεί όσους
αποχωρούν με λιγότερα από 35 έτη ασφάλισης, όπως για παράδειγμα μητέρες
ανηλίκων που με 25 έτη ασφάλισης θα έπαιρναν σύνταξη με βάση το μέχρι σήμερα
καθεστώς 25/50 του 80% των συντάξιμων αποδοχών τους, ενώ με τη νέα ρύθμιση θα
πάρουν 25/35 του 80% των συντάξιμων αποδοχών, που σημαίνει αύξηση του ποσού
κατά 43% περίπου. Η διάταξη εφαρμόζεται ήδη από την ημερομηνία δημοσίευσης του
νόμου (11-7-2002) για τους δημοσίους υπαλλήλους.


9. Αυξάνονται οι εισφορές του ΤΕΒΕ (ΟΑΕΕ) με τη διεύρυνση των
υποχρεωτικών κατηγοριών. Συγκεκριμένα, από 1/1/2003 εντάσσεται στις
υποχρεωτικές η Η’ ασφαλιστική κατηγορία, με αποτέλεσμα 150.000 περίπου
ασφαλισμένοι του ΤΕΒΕ να αλλάξουν υποχρεωτικά κατηγορία από τη Ζ’ στην Η’.
Αυτό σημαίνει αύξηση στις εισφορές για σύνταξη κατά 46 ευρώ τον μήνα (από 143
σε 189 ευρώ) ή ποσοστό 32%.


10. Αυξάνονται οι συντάξεις για τους ήδη συνταξιούχους αλλά και όσους
συνταξιοδοτηθούν από το ΝΑΤ, με αναπροσαρμογή του ποσοστού αναπλήρωσης
σταδιακά από το 60% στο 70%. Συγκεκριμένα, από 1/1/2003 το ποσοστό αναπλήρωσης
για τις συντάξεις αυξάνεται κατά 2,5% και διαμορφώνεται στο 62,5%, το 2004 στο
65% κ.λπ. Έτσι από 1/1/2006 και μετά οι συντάξεις θα αποτελούν το 70% των
συντάξιμων αποδοχών (η σχετική διάταξη ψηφίζεται τις επόμενες ημέρες από τη Βουλή).

Επόμενο άρθρο

Google news

Ακολουθήστε tanea.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Σχετικά άρθρα

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
0 /50
0 /2000

Τα Νεότερα

  1. Επίδομα θέρμανσης 2026-2027: Οδηγός της ΑΑΔΕ για αιτήσεις και πληρωμές
  2. Εορτολόγιο: Τα ονόματα που γιορτάζουν σήμερα 12 Νοεμβρίου
  3. Μπρούκλιν: Τουλάχιστον 2 νεκροί και 19 τραυματίες μετά από κατάρρευση κτιρίου – Μάχη με το χρόνο για εγκλωβισμένους

Πιο Σχολιασμένα

Πιο Διαβασμένα

Cookies