Ορκωτός εκτιμητής, γενικός γραμματέας του Ελληνικού Ινστιτούτου Εκτιμητικής

Το Real Estate εμφανίζεται με πολλές προοπτικές, ωστόσο όπως κάθε νόμισμα έχει

και αυτό δύο όψεις:

*Υπάρχουν ακίνητα και επιχειρήσεις με καλές αναμενόμενες εξελίξεις, όπως

επίσης:

*Υπάρχουν ακίνητα και επιχειρήσεις του χώρου όπου οι προσδοκίες δεν θα

επαληθευθούν.

Ακόμη σηματοδοτείται εντονότερα η σταδιακή απομάκρυνση των μικρών

κατασκευαστών από τον χώρο των οικοδομών.

Οι ευκαιρίες εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων όσον αφορά τον χώρο των τεχνικών

εταιρειών, και δη των μεγάλων, είναι πάρα πολύ μεγάλες και η αποκόμιση κερδών

επίσης μεγάλη.

Πέραν αυτού, η βελτίωση των υποδομών των περιοχών όπου γίνονται τα έργα αυτά,

προσφέρει προσδοκίες υπεραξιών στα ακίνητα των αντίστοιχων περιοχών.

Οι συνεχείς πτώσεις στις τιμές των μετοχών στο ΧΑΑ σε συνδυασμό με την αύξηση

αντικειμενικών αξιών αποτελούν οπωσδήποτε ένα αρνητικό στοιχείο για την

κτηματαγορά (εγκλωβισμένοι κ.λπ.).

Ειδικότερα η «απορρόφηση» της ανόδου των αντικειμενικών τιμών αναμένεται σε

ορισμένες περιοχές να απαιτήσει ένα διάστημα εξαμήνου.

Από την άλλη πλευρά, θετικό στοιχείο αποτελούν η αυξανόμενη μείωση φορολογικών

συντελεστών μεταβίβασης ακινήτων, το μικρότερο κόστος τραπεζικού στεγαστικού

δανείου, το leasing ακινήτων και η αναμενόμενη στροφή του επενδυτικού κοινού,

μετά το «μάθημα» του ΧΑΑ, σε ασφαλέστερες τοποθετήσεις, όπως τα ακίνητα.

Στο σημείο αυτό πάντως θα αναδειχθεί και η σοβαρότητα των αγοραστών, των

πωλητών, των μεσιτών και όλων των εμπλεκομένων στον χώρο ώστε να μην υπάρξουν

παράλογες αυξήσεις τιμών των ακινήτων.

Αν θελήσουμε να εξειδικεύσουμε, θα δούμε ότι προοπτικές ανατίμησης ακινήτων θα

σημειωθούν στους άξονες του προαστιακού σιδηροδρόμου, ενώ έχουν σημειωθεί και

σημειώνονται αυξήσεις:

*Στους σταθμούς Μετρό και τις εγγύς περιοχές.

*Στον άξονα και τα κομβικά σημεία της Αττικής Οδού.

*Στις περιοχές γύρω από το νέο αεροδρόμιο.

*Στις περιοχές του Θριάσιου Πεδίου για χώρους Logistics κ.λπ.

*Στις περιοχές του άξονα της εθνικής οδού Αθηνών-Λαμίας γύρω από τα Οινόφυτα,

τον σταθμό Σείριος, για παρόμοιες χρήσεις.

*Στα ακίνητα της οδού Μεσογείων.

Αναλυτικότερα, η Μεσογείων αναμένεται να λειτουργήσει ως νέα Λεωφ. Κηφισίας, η

οποία έχει το πλεονέκτημα να τοποθετείται στα βόρεια προάστια, να έχει άμεση

πρόσβαση στον διεθνή αερολιμένα των Σπάτων και επιπλέον να μην είναι αυτή τη

στιγμή «υπερτιμημένη».

Μάλιστα, παρά το γεγονός ότι άνθρωποι της αγοράς θεωρούν πως τα επόμενα δύο

χρόνια η Μεσογείων θα αντιμετωπίζει μεγαλύτερο κυκλοφοριακό πρόβλημα, επειδή,

σε πρώτη φάση, θα αποτελεί την κύρια οδό πρόσβασης στο νέο αεροδρόμιο, όλες οι

ενδείξεις οδηγούν στο συμπέρασμα ότι το πρόβλημα αυτό θα ξεπεραστεί μετά την

ολοκλήρωση της Αττικής Οδού.

Παράλληλα, η επόμενη επιχειρηματική λεωφόρος, η Μεσογείων, θα κληθεί να

στεγάσει αρκετές από τις εταιρείες που μέχρι τώρα είναι εγκατεστημένες κοντά

στο Ελληνικό. Μέσα σε αυτή την τάση της αγοράς, δρόμοι που έως τώρα δεν

συγκέντρωναν έντονο επιχειρηματικό ενδιαφέρον αναμένεται από το 2001 και μετά

να γίνουν οι νέοι πρωταγωνιστές. Και αυτό αφορά τη Λεωφόρο Λαυρίου, τη

Μαρκοπούλου – Παιανίας και τη Λεωφόρο Μαραθώνος, οι οποίες ουσιαστικά θα

συγκεντρώσουν τους ενδιαφερόμενους της Λεωφόρου Μεσογείων οι οποίοι σε λίγο

καιρό δεν θα βρίσκουν… στέγη.

Επιπλέον, το βασικό προνόμιο των προαναφερομένων οδικών αξόνων είναι ότι δεν

διαθέτουν έτοιμους χώρους γραφείων και καταστημάτων αλλά υπάρχουν διαθέσιμα

πολλά οικόπεδα ακόμη ώστε να ανεγερθούν κτίρια υψηλών προδιαγραφών.