Πληθωρισμό υψηλών βαθμολογιών, υπεροχή των ιδιωτικών έναντι των δημόσιων
σχολείων, βαθμολογική υστέρηση των μαθητών από νησιωτικές περιοχές, αλλά και
μαθητική μετανάστευση στα μεγάλα αστικά κέντρα διαπίστωσε, μεταξύ άλλων, ο Ι.
Πανάρετος, καθηγητής της Στατιστικής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και
πρώην γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, ερευνώντας την απόδοση
μαθητών Λυκείου το σχολικό έτος 1999-2000.






Ειδικότερα, ο κ. Πανάρετος διαπίστωσε ότι: Στις δύο τελευταίες τάξεις του
Λυκείου παρατηρείται πληθωρισμός βαθμολογιών μεγαλυτέρων του 15. Οι μαθητές
των ιδιωτικών Λυκείων ­ και στις τρεις Τάξεις του Λυκείου ­ εμφανίζουν
καλύτερες αποδόσεις συγκριτικά με τους μαθητές των δημόσιων Λυκείων.


Είναι εντυπωσιακή η αύξηση των βαθμολογιών πάνω από 19 στην Γ' Τάξη τόσο στα
ιδιωτικά (από 6,1% το 1999 σε 13,1% το 2000) όσο και στα δημόσια Λύκεια (από
1,5% σε 6,8%)


Βελτίωση


Όσο αυξάνεται το μέγεθος των Λυκείων τόσο βελτιώνεται και η απόδοση των
μαθητών και στις τρεις Τάξεις του Λυκείου.


Οι χαμηλότερες βαθμολογίες παρατηρούνται στα νησιά του Αιγαίου, στην Κρήτη και
στα Επτάνησα.


Τα υψηλότερα ποσοστά απορριφθέντων μαθητών εμφανίζονται στα μεγάλα αστικά
κέντρα (Αθήνα, Πειραιάς, Θεσσαλονίκη).


Ο πληθωρισμός των υψηλών βαθμολογιών δικαιολογείται κατά τον κ. Πανάρετο από
το γεγονός ότι συμμετέχει στη βαθμολογία για τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ ο προφορικός
βαθμός, ο οποίος θα έπρεπε κατά τη γνώμη του να εκλείψει παντελώς.


Ο προφορικός βαθμός φαίνεται να είναι και ο κύριος «υπεύθυνος» για την
διαφοροποίηση των υψηλών βαθμολογιών των μαθητών ανάμεσα στα ιδιωτικά και στα
δημόσια Λύκεια.


Απολυτήρια


Είναι χαρακτηριστικό ότι το ποσοστό των μαθητών που έχει απολυτήριο κάτω από
15 στα μεν ιδιωτικά Λύκεια είναι 29,8%, στα δε δημόσια είναι 48,6%. Αυτό,
βέβαια, πρακτικά σημαίνει ότι οι μαθητές των ιδιωτικών σχολείων έχουν πολύ
περισσότερες πιθανότητες να εισαχθούν στις περιζήτητες Σχολές, για τις οποίες
χρειάζονται πολλά μόρια.


Από την έρευνα προκύπτει ακόμη ότι το ποσοστό των αριστούχων μαθητών, καθώς
και το ποσοστό των μαθητών με βαθμολογία μεταξύ 15 και 19 είναι ευθέως ανάλογο
του μεγέθους των Λυκείων.


Το γεγονός αυτό υποδηλώνει, κατά τον ερευνητή, άνισες ευκαιρίες για τους
μαθητές των μικρών Λυκείων, που συνήθως συναντώνται σε χωριά και κωμοπόλεις,
έναντι των μαθητών που φοιτούν σε μεγάλα σχολικά συγκροτήματα.


Μετανάστευση


Εδώ επισημαίνεται ότι η βαθμολογική εικόνα ήταν αντίθετη με το σύστημα των
Γενικών Εξετάσεων, όπου είχε παρατηρηθεί ότι οι μαθητές από την επαρχία
απέδιδαν πολύ περισσότερο απ' ό,τι οι μαθητές από τα αστικά κέντρα.


Το αποτέλεσμα της νέας αυτής διαμορφούμενης κατάστασης είναι ότι παρατηρείται
πλέον μια μαθητική μετανάστευση από την επαρχία προς τα μεγάλα αστικά κέντρα,
η οποία μάλιστα χρόνο με τον χρόνο αυξάνεται.


Οι συγκρίσεις


Ως Λύκεια με τη χειρότερη απόδοση μαθητών της Γ' Λυκείου θα μπορούσαν να
χαρακτηριστούν αυτά των νησιών του Αιγαίου και του Ιονίου. Αντίθετα, οι
καλύτερες αποδόσεις διαπιστώνονται στα Λύκεια της Κεντρικής Ελλάδας (Θεσσαλία,
Ήπειρος, Λοιπή Αττική, Στερεά Ελλάδα). Εκείνο, τέλος, το οποίο επισημαίνει ο
κ. Πανάρετος, συγκρίνοντας τις βαθμολογίες των ίδιων μαθητών στη Β' και στην
Γ' Λυκείου, είναι ότι θα πρέπει να δίνεται η δεύτερη ευκαιρία με εξέταση τον
Σεπτέμβριο, καθώς ένα ποσοστό τουλάχιστον 15% του συνόλου των μαθητών της Β'
Λυκείου προήχθη τον Σεπτέμβριο. «Βλέπει λοιπόν κανείς», καταλήγει ο ερευνητής,
«ότι μερικές χιλιάδες νέοι που θα είχαν χαρακτηρισθεί αποτυχημένοι και θα
είχαν εγκαταλείψει το Λύκειο κατάφεραν να βελτιωθούν και να πετύχουν, γιατί
τους δόθηκε μια ακόμη ευκαιρία».


Τώρα αρχίζει το ντέρμπι ΑΕΙ - ΤΕΙ



Το εναρκτήριο λάκτισμα για το ντέρμπι ΑΕΙ - ΤΕΙ δόθηκε χθες με την επίσημη
δημοσιοποίηση του νομοσχεδίου για την ανωτατοποίηση των Τεχνολογικών
Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΤΕΙ). Ο αγώνας έχει αρχίσει, και τις επόμενες ημέρες
αναμένονται ενδιαφέρουσες φάσεις. Αύριο, στην Πάτρα, θα συνεδριάσουν οι
πρυτάνεις των Πανεπιστημίων που σε γενικές γραμμές δεν βλέπουν με καλό μάτι
την ανωτατοποίηση των ΤΕΙ. Δεν διαφωνούν τόσο με την ιδέα της ανωτατοποίησης
όσο με τον τρόπο. Έχουν την άποψη ότι της ανωτατοποίησης θα έπρεπε να
προηγηθεί αξιολόγηση των Τμημάτων. Την ερχόμενη Δευτέρα, στην Αθήνα, θα
συνεδριάσουν οι πρόεδροι των ΤΕΙ. Ούτε αυτοί βλέπουν με καλό μάτι το
νομοσχέδιο, αλλά για διαφορετικούς λόγους. Ο κυριότερος από αυτούς είναι το
θέμα του εκπαιδευτικού προσωπικού, για το οποίο θεωρούν ότι δεν πρέπει να μπει
σε διαδικασία κρίσεων, αλλά να ενταχθεί αυτομάτως στις νέες βαθμίδες. Ο έτερος
λόγος είναι το θέμα της διοίκησης, καθώς το νομοσχέδιο προβλέπει ότι δεν θα
έχει δικαίωμα να ασκεί διοίκηση προσωπικό που δεν ανήκει στις νέες βαθμίδες,
δηλαδή το παλαιό προσωπικό, που δεν θα έχει διδακτορικό. Εκτός αυτών θα
συνεδριάσουν και σύλλογοι του εκπαιδευτικού προσωπικού. Οι μόνοι που φαίνεται,
τουλάχιστον προς το παρόν, να βλέπουν θετικά το νομοσχέδιο είναι οι
σπουδαστές, ανεξαρτήτως παρατάξεων.


Ειδικότερα, η ΠΑΣΠ των ΤΕΙ επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι «η πρόταση σχεδίου
νόμου απαντά για πρώτη φορά με διαύγεια και απόλυτη σαφήνεια στα κυρίαρχα
αιτήματα του σπουδαστικού κινήματος». Ο επίσημος διάλογος επί του νομοσχεδίου
για την ανωτατοποίηση των ΤΕΙ θα κρατήσει, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του
υπουργείου Παιδείας, δέκα ημέρες, ώστε το αργότερο τις πρώτες ημέρες του
Μαρτίου να κατατεθεί στη Βουλή.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από