ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ: Στη Χίο το 1939

ΣΠΟΥΔΑΣΕ: Αρχαιολογία στα Πανεπιστήμια Αθηνών και Μονάχου

ΔΙΔΑΣΚΕΙ: Κλασική Αρχαιολογία

ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ: Από τη ζωή

ΛΑΤΡΕΥΕΙ: Την οικογένειά του και τη δουλειά του

ΑΚΟΥΕΙ: Με προσοχή

ΑΠΟΦΕΥΓΕΙ: Την απραξία

ΝΟΣΤΑΛΓΕΙ: Τα χρόνια των σπουδών του

Είναι αισιόδοξος για το μέλλον της παιδείας στη χώρα μας. Στην Ελλάδα τον

θλίβει περισσότερο «η έλλειψη συστηματικού, μακροπρόθεσμου προγραμματι-σμού».

Αντίθετα, τον καθηγητή Βασίλη Λαμπρινουδάκη τον κάνει υπερήφανο «η πρόοδος που

έχει συντελεσθεί σε λίγα χρόνια, η πολιτισμική μας κληρονομιά και η σύγχρονη

ζωντάνια».

ΕΡ.: Λίφτινγκ στην Επίδαυρο;

ΑΠ.: Με την έννοια της συντήρησης, ναι. Πέρα όμως, από τη συντήρηση, η πορεία

μου στην Επίδαυρο από το 1974 ευτύχησε να φέρει στο φως σημαντικές, αλλά

άγνωστες πτυχές της ιστορίας της.

ΕΡ.: Το άβατον στο Ασκληπιείο;

ΑΠ.: Ήταν η κλειστή στοά μέσα στην οποία οι ασθενείς πραγματοποιούσαν το

τελικό στάδιο της ίασης, με αυθυποβολή, κατά το οποίο ο Ασκληπιός έδινε στον

ύπνο τους τη λύση.

ΕΡ.: Η ιστορική και αισθητική αξία των μνημείων της Επιδαύρου;

ΑΠ.: Το ιερό του Ασκληπιού στην Επίδαυρο είναι σημαντικότατο. Έχουμε σ’ αυτό

τεκμηριωμένα λεπτομερώς τα πρώτα βήματα και την εξέλιξη της Ιατρικής, που δεν

είναι μόνον η πιο ανθρώπινη επιστήμη, αλλά είναι και η πρώτη επιστήμη.

ΕΡ.: Από το μουσείο στην ύπαιθρο;

ΑΠ.: Οι εργασίες στην Επίδαυρο στοχεύουν στη μετατροπή τού χώρου σε ένα

υπαίθριο μουσείο με τη σύγχρονη έννοια.

ΕΡ.: Παναγιώτης Καββαδίας;

ΑΠ.: Μέγαλη μορφή της ελληνικής αρχαιολογίας. Θεμελιωτής της ελληνικής

Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.

ΕΡ.: Αρχαία αρχιτεκτονική;

ΑΠ.: Ανεπανάληπτα μνημειώδης. Κύριο χαρακτηριστικό της το ανθρώπινο μέτρο, η

αίσθηση της λογικής και ταυτόχρονα του ζωντανού οργανισμού.

ΕΡ.: Ναοί στα Ύρια και στο Σαγκρί στη Νάξο;

ΑΠ.: Νιώθω ιδιαίτερη επιστημονική ικανοποίηση για την αποκάλυψη και την

παράδοση των μοναδικών αυτών μνημείων από τη ναξιακή επιστημονική μας ομάδα

στο κοινό.

ΕΡ.: Νικόλαος Κοντολέων;

ΑΠ.: Δάσκαλός μου στην επιστήμη και τη ζωή.

ΕΡ.: Το μέλλον του Επικούριου Απόλλωνα;

ΑΠ.: Ο υπέροχος αυτός ναός, όσο κι αν διατηρήθηκε όρθιος, έχει σοβαρότατα

προβλήματα. Η επέμβαση καθυστέρησε. Τώρα που αρχίζει η πρώτη πιλοτική επέμβαση

στο περιστύλιο, μπορούμε να βλέπουμε τα πράγματα με μεγαλύτερη αισιοδοξία.

ΕΡ.: Επαρκούν οι πόροι για τα αρχαιολογικά έργα;

ΑΠ.: Η απάντηση στο αν επαρκούν είναι δύσκολη, δεδομένου του μνημειακού

πλούτου και της φύσης του στη χώρα μας.

ΕΡ.: Τρίτο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και αναστηλωτικά προγράμματα;

ΑΠ.: Μεγάλη ευκαιρία για την ανάδειξη των μνημείων μας. Προβλέπεται καλή

χρηματοδότηση. Αρκεί να αρχίσει!

ΕΡ.: Εικονογραφικό Λεξικό Κλασικής Μυθολογίας;

ΑΠ.: Το οκτάτομο ομώνυμο Λεξικό, σε λίγο θα είναι προσιτό και σε ψηφιακή

μορφή.

ΕΡ.: Διοίκηση, έρευνα ή διδασκαλία;

ΑΠ.: Η έρευνα δικαιώνεται με τη διδασκαλία και την εφαρμογή.

ΕΡ.: Χρήματα για την έρευνα;

ΑΠ.: Χρειάζεται σαφώς να διατίθενται περισσότερα.

ΕΡ.: Κέντρο και περιφέρεια;

ΑΠ.: Εκτιμώ ότι στον χώρο που κινούμαι δεν υπάρχει διαφορά.

ΕΡ.: Η σύγχρονη αρχαιολογία;

ΑΠ.: Χρησιμότερη παρά ποτέ.

ΕΡ.: Ο πόθος σας για την παιδεία;

ΑΠ.: Να παρέχεται σε όλους και να διαπλάσει τον άνθρωπο.

ΕΡ.: Τα ιδανικά βρίσκουν έδαφος στην τεχνοκρατική παιδεία;

ΑΠ.: Είναι διδακτικό ότι στην Αρχαία Ελλάδα και η πιο υψηλή ανθρώπινη

δημιουργία ονομαζόταν τέχνη.

ΕΡ.: Το μέλλον της παιδείας στην Ελλάδα;

ΑΠ.: Παρά τις χρήσιμες γκρίνιες, αισιόδοξο.

ΕΡ.: Πολιτική και παιδεία;

ΑΠ.: Υπάρχει η πολιτική που πιστεύει στη ζωτική σημασία της παιδείας και η

πολιτική που την εκμεταλλεύεται.

ΕΡ.: Πώς θα χαρακτηρίζατε τον σημερινό φοιτητή;

ΑΠ.: Καλλιεργημένο, προβληματισμένο και ικανό. Με ένα μεγάλο ποσοστό

εξαιρέσεων.

ΕΡ.: Τις πιο δύσκολες ερωτήσεις ποιοι φοιτητές σας διατύπωναν;

ΑΠ.: Οι πιο κριτικοί και διαβασμένοι.

ΕΡ.: Επίδαυρος, Νάξος, και;

ΑΠ.: Ολοκλήρωση αυτών των επιστημονικών προγραμμάτων.

ΕΡ.: Τι σας θλίβει περισσότερο στη σύγχρονη Ελλάδα;

ΑΠ.: Η έλλειψη συστηματικού, μακροπρόθεσμου προγραμματισμού.

ΕΡ.: Τι σας κάνει υπερήφανο;

ΑΠ.: Η πρόοδος που έχει συντελεσθεί σε λίγα χρόνια, η πολιτισμική μας

κληρονομιά και η σύγχρονη ζωντάνια.

ΕΡ.: Ο ελληνικός πολιτισμός;

ΑΠ.: Ο πιο ανθρώπινος. Απαραίτητο να καλλιεργείται με μνήμη και

δημιουργικότητα.