Στην Πάρο. Ο καπετάνιος του «Εξπρές Σαμίνα» μεταφέρεται από λιμενικούς στη Σύρο

Αποκαλυπτική η κατάθεση του Βασίλη Γιαννακή, του πλοιάρχου του «Σαμίνα», την

οποία φέρνουν στη δημοσιότητα σήμερα «ΤΑ ΝΕΑ». Προκαλεί οργή και αγανάκτηση

για τις αλλεπάλληλες εγκληματικές πράξεις τόσο του ιδίου όσου και των άλλων

μελών του πληρώματος του «Εξπρές Σαμίνα», που οδήγησαν στο πιο πολύνεκρο

ναυάγιο των τελευταίων 35 ετών. Σε ένα ναυτικό δρομολόγιο-ρουτίνα που χρόνια

τώρα το κάνουν «με κλειστά μάτια», οι υπεύθυνοι του πλοίου θεώρησαν σκόπιμο να

ασχοληθούν με οτιδήποτε άλλο εκτός από το καθήκον τους: την ασφαλή μεταφορά

500 και πλέον ατόμων που τους εμπιστεύθηκαν τη ζωή τους. Δεν μπορεί να το

χωρέσει ο νους, αλλά συνέβη. Το «Σαμίνα» έπλεε χωρίς τους καπετάνιους του στη

γέφυρα, πριν χτυπήσει με σφοδρότητα στην Πέτρα, τη βραχονησίδα που τσάκισε

πέρα ώς πέρα τα ύφαλά του, και το βύθισε μέσα σε λιγότερο από 20 λεπτά. Ο

καπετάνιος Βασίλης Γιαννακής, όπως ο ίδιος ομολογεί, κοιμόταν στην καμπίνα

του. Στη θέση του άφησε τον υποπλοίαρχο. Ο υποπλοίαρχος με τη σειρά του,

απασχολημένος στο σαλόνι με μια χαριτωμένη κυρία που γνώρισε εν πλω, άφησε το

πηδάλιο στον νεώτερο και λιγότερο έμπειρο αξιωματικό του πληρώματος, τον

δόκιμο Γιώργο Πατήλα!

Και ο καπετάνιος συνεχίζει την κατάθεσή του: «Όπως μου είπε κάποιος από το

πλήρωμα, ο υποπλοίαρχος ήταν στο σαλόνι και φλέρταρε με μια κυρία»!

Δύο ναυτικά μίλια προτού το «Εξπρές Σαμίνα» φθάσει στο λιμάνι της Πάρου, έπλεε

με ταχύτητα 18 ναυτικών μιλίων. Στα ανοιχτά του νησιού επικρατούσε

θαλασσοταραχή, οι άνεμοι έπνεαν με ταχύτητα οκτώ Μπωφόρ. Στο πηδάλιο βρίσκεται

ο δόκιμος Γιώργος Πατήλας. Ενώ επιχειρεί να περάσει τη βραχονησίδα Πόρτα,

αισθάνεται ότι χάνει τον έλεγχο του πλοίου. Καλεί απεγνωσμένα σε βοήθεια τους

ανωτέρους του και αυτοί με τη σειρά τους τον πλοίαρχο. «Το σκάφος δεν

υπακούει. Οι άνεμοι είναι σφοδροί και δεν μπορώ να το ελέγξω», φωνάζει

πανικόβλητος.

Πλέει ακυβέρνητο

Το «Σαμίνα» πλέει ακυβέρνητο, με φουλ τις μηχανές παρασύρεται προς τη

βραχονησίδα, προς την καταστροφή. Ένα πέρασμα το οποίο διέσχισαν εκατοντάδες

φορές, μια βραχονησίδα με φάρο που είναι σημείο αναφοράς, δύο μόλις μίλια από

το λιμάνι της Παροικιάς, έμελλε να γίνει ο υγρός τάφος για περισσότερα από 65

άτομα. Η πρόσκρουση ήταν σφοδρή. Η βραχονησίδα, σαν κοφτερό μαχαίρι, κόβει τα

ύφαλα, στη δεξιά πλευρά του πλοίου, πέρα ώς πέρα, από την πλώρη έως την

πρύμνη. «Μόλις έφθασα στη γέφυρα, κάλεσα αμέσως τον μηχανικό. Το πλοίο αρχίζει

αμέσως να παίρνει κλίση. Αμέσως εξέπεμψα σήμα κινδύνου. Μόλις φθάνει ο

μηχανικός μού λέει ότι «όλη η δεξιά πλευρά έχει ρήγμα. Δώστε εγκατάλειψη». Δεν

είχαν κόψει τις μηχανές και το πλοίο έφθασε στην είσοδο του λιμανιού όταν

σήμανα συναγερμό για εγκατάλειψη του σκάφους», λέει ο πλοίαρχος του «Σαμίνα».

Στο κατάστρωμα επικρατεί πανικός. «Μέσα σε λίγα λεπτά το πλοίο είχε πάρει 50%

κλίση». Και όμως εξακολουθούσε να πλέει με ταχύτητα 18 μιλίων. Πάνω στην

ταραχή του το πλήρωμα δεν πρόλαβε να μειώσει την ταχύτητα του πλοίου. Κάθε

έλεγχος είχε χαθεί. Το πλοίο είχε ήδη μπει στην είσοδο του λιμανιού, όταν

άρχισε να βουλιάζει. Η ώρα είναι 10.10. «Καταφέρνουμε να ρίξουμε στη θάλασσα

τέσσερις βάρκες, οι οποίες βρίσκονταν στην πλώρη». Μόλις γέμισαν οι βάρκες από

δεκάδες απεγνωσμένους ταξιδιώτες που προσπαθούσαν να σωθούν, «κάποιοι από το

πλήρωμα του πλοίου, που είχε βυθιστεί στο σκοτάδι, καταφέρνουν να ρίξουν στον

αέρα φωτοβολίδες. Ορισμένες από τις σχεδίες διάσωσης δεν ανοίγουν». Στις 10.30

το «Σαμίνα» είχε σκεπαστεί από τα ταραγμένα νερά. Νέοι, ηλικιωμένοι, μητέρες

με παιδιά, προσπαθούν να πιαστούν από τις βάρκες των ψαράδων της Πάρου που

έσπευσαν αμέσως στην περιοχή του ναυαγίου. Χάρη σ’ αυτούς στις 26 Σεπτεμβρίου

δεν κατεγράφη το πιο πολύνεκρο ναυτικό ατύχημα όλων των εποχών στην Ελλάδα.

ΣΥΖΥΓΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΙΟΥ

«Ο άντρας μου εγκατέλειψε τελευταίος»

Στη Σύρο μεταφέρθηκαν χθες το απόγευμα με πλωτό του Λιμενικού ο πλοίαρχος του

«Εξπρές Σαμίνα» Βασίλης Γιαννακής, ο υποπλοίαρχος Αντώνης Ψυχογιός, ο ναύτης

Παντελής Κασδάκης, ο δόκιμος Γιώργος Πατήλας και ο ασυρματιστής Δημήτρης

Τσούμας.

Εναντίον τους έχουν ασκηθεί ποινικές διώξεις για ανθρωποκτονία κατά συρροή με

ενδεχόμενο δόλο, σωματικές βλάβες κατά συρροή και παράβαση των Διεθνών

Κανονισμών περί αποφυγής συγκρούσεων.

Στην περίπτωση που κριθούν προφυλακιστέοι, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, θα

οδηγηθούν στις φυλακές της Χίου. Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες, επειδή

επισήμως για το θέμα αυτό τηρείται σιγή ιχθύος, ο υποπλοίαρχος έχει αναλάβει

την ευθύνη, λέγοντας ότι το πλοίο παρασύρθηκε από τους ανέμους και πως ο ίδιος

δεν υπολόγισε σωστά τις αποστάσεις.

Ο ναύτης Παντελής Κασδάκης, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, κατέθεσε

ότι εκτελούσε πιστά τις οδηγίες του υποπλοιάρχου, που του είπε να στρίψει

πέντε μοίρες αριστερά, ενώ στη συνέχεια πήρε ο ίδιος το τιμόνι στα χέρια του.

Από την πλευρά του ο δόκιμος περιορίστηκε να πει ότι «ως εκπαιδευόμενος δεν

μπορούσε να παρέμβει και δεν είχε την εμπειρία να επέμβει…».

Εξάλλου, η Μαρία Γιαννακή, σύζυγος του πλοιάρχου του «Εξπρές Σαμίνα» Βασίλη

Γιαννακή, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό Alpha News δήλωσε ότι ο άντρας της

έκανε πολύ καλά τη δουλειά του. «Βγήκε τελευταίος από το πλοίο. Θεωρούνταν

αγνοούμενος δύο με τρεις ώρες. Τον βρήκαν στη θάλασσα, χωρίς να ξέρουν ότι

ήταν ο καπετάνιος», είπε χαρακτηριστικά, ενώ συμπλήρωσε ότι «δεν έβλεπε

ποδόσφαιρο την μοιραία εκείνη στιγμή. Κοιμόταν και τον ξύπνησαν. Είναι βέβαια

πλοίαρχος, αλλά ο πλοίαρχος δεν είναι υποχρεωμένος να είναι πάντα στην

γέφυρα».

Η αδελφή του υποπλοιάρχου του βυθισμένου πλοίου, Αναστάσιου Ψυχογιού δήλωσε με

τη σειρά της, επίσης στον ραδιοφωνικό σταθμό Alpha News, πως ρώτησε τον αδελφό

της αν ήταν στη γέφυρα και αυτός της απάντησε ότι ήταν βάρδια.

«Στην ερώτησή μου αν είδε τον βράχο, μού απάντησε ότι τον είδε, προσπάθησε να

στρίψει αλλά δεν μπόρεσε» είπε.

«Έστριψε το τιμόνι, αλλά το πλοίο δεν γύρισε» τόνισε, ενώ συμπλήρωσε ότι ο

αδελφός της φοβάται πολύ και προσπαθώντας να την παρηγορήσει τής λέει να μη στεναχωριέται.